Οι συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες και ο καγκελάριος μιλάνε για «κοινωνικά αποδεκτή λύση» για την ανταγωνιστικότητα του ομίλου
Από πρόσφατη απεργιακή διαδήλωση των εργαζομένων στη «Volkswagen» |
Βάσει της συμφωνίας, που ανακοινώθηκε την περασμένη Παρασκευή, η VW θα διατηρήσει λειτουργικά τα 10 γερμανικά εργοστάσιά της και θα επαναφέρει τις συμφωνίες για την «ασφάλεια» των θέσεων εργασίας μέχρι το 2030. Παράλληλα, περίπου 35.000 θέσεις εργασίας θα περικοπούν στη Γερμανία έως το 2030 και η παραγωγή των εργοστασίων θα μειωθεί κατά 700.000 οχήματα.
Η «Volkswagen» ανακοίνωσε ότι η συμφωνία θα επιτρέψει εξοικονόμηση 15 δισ. ευρώ ετησίως μεσοπρόθεσμα και ότι με αυτήν δεν υπάρχει καμία σημαντική επίδραση στην ανάπτυξή της και στα οικονομικά της στοιχεία το 2024.
Αν και δεν θα υπάρξει άμεσο κλείσιμο των εργοστασίων, η VW ανακοίνωσε ότι εξετάζει διάφορες επιλογές για το εργοστάσιό της στη Δρέσδη, όπου η παραγωγή θα σταματήσει μέχρι το τέλος του 2025, και την επαναχρησιμοποίηση του εργοστασίου στο Oσναμπρουκ, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης για αγοραστή του εργοστασίου. Μέρος της παραγωγής θα μεταφερθεί στο Μεξικό.
Το προσωπικό της VW δεν θα λάβει αυξήσεις βάσει συλλογικής σύμβασης τα επόμενα 4 χρόνια, ενώ ορισμένα μπόνους θα καταργηθούν ή θα μειωθούν.
Η παραγωγή στο εργοστάσιο της VW στο Βόλφσμπουργκ, το μεγαλύτερο εργοστάσιό της, θα μειωθεί σε δύο γραμμές συναρμολόγησης από τέσσερις. Οι 35.000 θέσεις εργασίας που θα περικοπούν αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τέταρτο του εργατικού δυναμικού της VW και θα έρχονται παράλληλα με τη μείωση του δικτύου των γερμανικών εργοστασίων της εταιρείας κατά περισσότερα από 700.000 οχήματα.
Μετά από όλα αυτά οι συνδικαλιστικές ηγεσίες χαιρέτισαν τη συμφωνία ως «χριστουγεννιάτικο θαύμα» επειδή δεν αναφέρει ότι θα υπάρξουν άμεσα κλείσιμο εργοστασίων και περικοπές μισθών 10%, όπως είχε αρχικά αναγγείλει η εταιρεία. Μάλιστα, ο επικεφαλής διαπραγματευτής της IG Metall δήλωσε ότι δήθεν οι περικοπές δεν συνεπάγονταν «υποχρεωτικές απολύσεις», και τις χαρακτήρισε «μέρος μιας λύσης για την αντιμετώπιση της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και θα γίνουν με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο».
Ο Μ. Σμιτ, αναλυτής ευρωπαϊκών αγορών αυτοκινήτων, δήλωσε: «Οι περικοπές 35.000 θέσεων εργασίας σε μια δημογραφική καμπύλη έως το 2030 είναι πιθανό να μην είναι αρκετές για την αντιμετώπιση της τρέχουσας στασιμότητας που βλέπουμε στην ευρωπαϊκή αγορά».
Ο σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος, Ολαφ Σολτς, το βράδυ της Παρασκευής καλωσόρισε τη συμφωνία ως «μια καλή, κοινωνικά αποδεκτή λύση».
Την πίεση που δυναμώνει η ανάπτυξη της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε αντίπαλα μονοπώλια αναδεικνύει η ανακοίνωση των ιαπωνικών ομίλων «Honda» και «Nissan» να διαπραγματευτούν μέχρι τον Ιούνη τους όρους μιας πιθανής τους συγχώνευσης. Στη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου, στο Τόκιο, ο διευθύνων σύμβουλος της «Honda», Τοσιχίρο Μίμπε, δήλωσε ανοιχτά ότι «η άνοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών και των νέων παικτών έχει αλλάξει αρκετά την αυτοκινητοβιομηχανία», συμπληρώνοντας ότι «πρέπει να αναπτύξουμε ικανότητες για να πολεμήσουμε μαζί τους μέχρι το 2030, διαφορετικά θα νικηθούμε».
Ο νέος πιθανός όμιλος θα μπορούσε να είναι το νούμερο 3 στη διεθνή κατάταξη ως προς τις πωλήσεις οχημάτων, μετά την επίσης ιαπωνική «Toyota» και τη γερμανική «Volkswagen». Οικονομικές ιστοσελίδες τη χαρακτήρισαν ήδη τη «μεγαλύτερη αναμόρφωση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία» μετά τη συγχώνευση «Fiat Chrysler Automobiles» και «Peugeot» (PSA) το 2021, από όπου προέκυψε η «Stellantis».
Σημειωτέον, η «Nissan» ανακοίνωσε πρόσφατα σχέδιο «εξοικονόμησης» συνολικής αξίας 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και του 20% της παγκόσμιας παραγωγικής της ικανότητας, μετά από εξελίξεις όπως η πτώση των πωλήσεών της σε Κίνα και ΗΠΑ, που έκανε τα κέρδη της να μειωθούν κατά 85% το β΄ τρίμηνο του 2024.
Η δε «Honda» τον Νοέμβρη που ανέφερε μείωση κερδών κατά 20% το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, με κεφάλαιο που εκτιμάται σε πάνω από 40 δισεκατομμύρια δολάρια (περίπου τετραπλάσιο από αυτό της «Nissan»), θα διορίσει την πλειοψηφία του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας.
Αν οριστικοποιηθεί η συγχώνευση «Nissan» και «Honda» εκτιμάται πως η νέα εταιρεία θα έχει ετήσια παραγωγή 7,4 εκατομμυρίων οχημάτων. Ανάμεσα σε άλλα εξετάζονται και τρόποι συνεργασίας με την (επίσης ιαπωνική) «Mitsubishi Motors», στην οποία η «Nissan» συμμετέχει με μερίδιο 24%, ως κορυφαίος μέτοχος.
Κατάταξη που συνόδευε το χτεσινό εκτενές ρεπορτάζ του «Ρόιτερς» για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας εμφάνιζε τέσσερις κινεζικούς ομίλους στην πρώτη 17άδα διεθνώς: Εκτός από την BYD, ξεχωριστή ανάπτυξη καταγράφουν ακόμα οι κινεζικές «Chery», «Changan» και «Geely».
Ασφαλώς, μεγάλη είναι η πίεση που δημιουργούν σε «Honda» και «Nissan» και αμερικανικά μεγαθήρια όπως η «Tesla».
Την ίδια στιγμή, ενδεικτικές των παζαριών είναι οι πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες τη «Nissan» προσέγγισε πρόσφατα για διευρυμένη συνεργασία στην ηλεκτροκίνηση η ταϊβανέζικη «Foxconn», αλλά η ιαπωνική εταιρεία την απέρριψε.