MotionTeam |
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Η Καθημερινή», στο πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) που πρόκειται να παρουσιαστεί την Πέμπτη, θα διαπιστώνεται η ύπαρξη «αντικρουόμενων στοιχείων» που αφορούν τα αίτια των εκρήξεων και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο τρένων. Πάντως, τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών στις μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας δεν εξηγούν τη φωτιά - όπως είχε επιχειρηθεί να προωθηθεί από την αρχή με βάση το κυβερνητικό αφήγημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, και το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου θα απαντάει στο ερώτημα εάν τα έλαια σιλικόνης είναι ικανά να προκαλέσουν την πυρόσφαιρα που δημιουργήθηκε μετά τη σύγκρουση. Η επιτροπή φέρεται να απευθύνθηκε και σε άλλο ένα ανώτατο ερευνητικό ίδρυμα της χώρας για σχετική γνωμοδότηση, η οποία θα συμπεριληφθεί στο τελικό πόρισμα.
Επιπλέον, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ σκοπεύει να απευθυνθεί και στο Πανεπιστήμιο της Λοζάνης, όμως το αντίστοιχο πόρισμά του υπολογίζεται ότι θα πάρει κανένα εξάμηνο. Η μέχρι τώρα διερεύνηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ βασίστηκε στα μόνα στοιχεία που είχε στη διάθεσή του ο οργανισμός: Τα βίντεο από τη στιγμή της σύγκρουσης που προέρχονται από τρεις διαφορετικές κάμερες κοντά στο σημείο του δυστυχήματος και τη δειγματοληψία από το σημείο της σύγκρουσης, που έγινε 29 μέρες μετά το δυστύχημα και σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Χημείου του Κράτους κατέληγε στην ύπαρξη εύφλεκτων χημικών διαλυτών (ξυλόλιο).
Με αυτά τα στοιχεία και κυρίως αξιοποιώντας τα βίντεο, η τριμελής επιτροπή των ερευνητών, που απαρτίζεται από δύο ανώτερα στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) και έναν πρώην ελεγκτή της ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), απευθύνθηκε σε σειρά ερευνητικών κέντρων (Πανεπιστήμιο Πίζας, Ινστιτούτο Σουηδίας, Πανεπιστήμιο Γάνδης) προκειμένου να διερευνηθεί το είδος του υλικού που προκάλεσε τη φωτιά.
Σημαντικές αντιδράσεις επίσης συναντά και το πόρισμα της ιδιωτικής εταιρείας «Hellenic Train» (που ανέλαβε το μεταφορικό έργο, μετά την εγκληματική πολιτική από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις της «απελευθέρωσης», ιδιωτικοποίησης και κατάτμησης του σιδηρόδρομου), που ασχολείται επίσης με την έκρηξη και τη φωτιά. Στο πόρισμά της που υπογράφει ο Βέλγος εμπειρογνώμονας Yves Carton, αποδίδει την έκρηξη στα ηλεκτρικά τόξα και το βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και σε πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών που είχαν ως αποτέλεσμα την ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού, το οποίο στη συνέχεια κάηκε. Μάλιστα, χαρακτηρίζει βολικά την έκρηξη και την πυρκαγιά «μια ατυχή σύμπτωση».
Πάντως ο Κώστας Λακαφώσης, τεχνικός σύμβουλος οικογενειών των θυμάτων, σημείωσε ότι αυτή η τεχνική έκθεση είναι «μια καλογραμμένη επιστημονική φαντασία η οποία κάνει διάφορες απίστευτες παραδοχές, ότι κόπηκε το καλώδιο, έμεινε ψηλά στον αέρα, πέταξε και μετά από μερικά δευτερόλεπτα πήγε και χτύπησε ακριβώς στην τρύπα του μετασχηματιστή και ενώ δεν είχε κοπεί το ρεύμα υποτίθεται, είχε ακόμα ρεύμα για να ανάψει η φωτιά». Συμπλήρωσε ότι «έχει και μια φωτογραφία μέσα, η οποία είναι πλαστογραφημένη, είναι κανονικά σκηνοθετημένη» και κατέληξε ότι «δεν γίνεται να έχουμε κάτι που να καίγεται χωρίς να υπάρχει το υλικό που καίγεται. Δεν υπάρχει καύση χωρίς καύσιμη ύλη».