Πολύ σοβαρές είναι οι συνέπειες στην υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων του δήμου Μινώα Πεδιάδας και στο περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής από την κατασκευή και τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, καθώς θυσιάζονται τα αναγκαία συνοδά έργα και οι προστατευτικές δικλίδες.
Αυτό αναδείχθηκε για άλλη μια φορά στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης, για τη Μελέτη των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της νέας χάραξης του δρόμου από το Ηράκλειο προς το νέο αεροδρόμιο, με την κατασκευή τούνελ.
Η ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου είναι αθωράκιστη από πλημμυρικά φαινόμενα, με βάση και τους κινδύνους λόγω της κατασκευής του έργου, όπως έχει ήδη συμβεί το 2020 αλλά και πρόσφατα, που πλημμύρισαν με λίγες σταγόνες βροχής. Οσον αφορά τη διαχείριση των επεξεργασμένων λυμάτων και υγρών αποβλήτων, δεν εξασφαλίζεται η προστασία των υπόγειων νερών, του υδροφορέα της περιοχής, ενώ σε ενδεχόμενη αστοχία του συστήματος βιολογικής επεξεργασίας η μόλυνση και ρύπανση θα επιφέρει μη αναστρέψιμες βλάβες. Παράλληλα, για την προβλεπόμενη διάθεση της εκροής έχουν υπάρξει αρνητικές γνωμοδοτήσεις τόσο από τη Διεύθυνση Υγείας όσο και από τη Διεύθυνση Υδάτων.
Επιπλέον, η μεταφορά των καυσίμων με βυτιοφόρα θα επιβαρύνει υπέρμετρα κυκλοφοριακά ολόκληρο το δίκτυο, με υπαρκτό τον κίνδυνο ατυχήματος, που αν συμβεί θα είναι δυστύχημα με τραγικές διαστάσεις. Μαζί με τα παραπάνω, προκύπτουν ζητήματα όπως η αλλαγή στο μικροκλίμα της περιοχής λόγω της τσιμεντοποίησης και της ρύπανσης, ή η τεράστια ηχορύπανση όλο το 24ωρο, κάνοντας κόλαση τη ζωή των κατοίκων που θα παραμείνουν τελικά στην περιοχή.
Συνάμα, δεν εξασφαλίζεται η προστασία της περιοχής στην κορυφή του λόφου Παπούρα, μετά τον εντοπισμό σπουδαίας αρχαίας κυκλικής δομής η οποία ανασκάπτεται από τον Σεπτέμβρη του 2023. Εξετάζεται για εγκατάσταση ραδιοβοηθήματος αεροναυτιλίας η χρήση της απαλλοτριωμένης περιοχής «Εμπόδιο 28», που όμως είναι προστατευόμενη κορφή στον δήμο Αρχανών - Αστερουσίων.
Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος έδωσαν το «παρών» η Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας στην Περιφέρεια Κρήτης και κάτοικοι της περιοχής. Η Πρωτοβουλία ζήτησε από την Επιτροπή να αναπέμψει εκ νέου τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, καθώς παραμένουν σοβαρά ανοιχτά ζητήματα, τα οποία βάζουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και την προστασία της ζωής του λαού της περιοχής.
Ο Δημήτρης Βρύσαλης, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ και περιφερειακός σύμβουλος Κρήτης με τη «Λαϊκή Συσπείρωση», στην τοποθέτησή του ανέφερε:
«Η ψήφος ήταν και είναι αρνητική, όχι μόνο για τους σοβαρούς τεχνικούς και περιβαλλοντικούς λόγους αλλά κύρια για πολιτικούς και κοινωνικούς λόγους, ενάντια στο ιδιωτικό αεροδρόμιο του Καστελλίου, που δεν έχει καμία σχέση με τις λαϊκές ανάγκες για ασφαλείς και φτηνές μεταφορές. Αντίθετα είναι ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο, το οποίο θα εξασφαλίζει τεράστια και σίγουρα κέρδη στην κοινοπραξία ξένων και ντόπιων μονοπωλιακών ομίλων, μέσα από την παχυλή κρατική χρηματοδότηση και τον δανεισμό που θα πληρώνει ο φορολογούμενος λαός, καταδικάζοντας την ίδια στιγμή στην υποβάθμιση τα εισοδήματα, το περιβάλλον και τις ίδιες τις ζωές των λαϊκών στρωμάτων της Κρήτης. Και, βέβαια, είναι εξαιρετικά σημαντικές, ειδικά στις σημερινές συνθήκες όξυνσης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, οι γεωπολιτικές προεκτάσεις και χρήσεις του νέου αεροδρομίου για στρατιωτικούς - ΝΑΤΟικούς σκοπούς, για συμπληρωματική λειτουργία του Καστελλίου στις αμερικανοΝΑΤΟικές εγκαταστάσεις της Σούδας και στους κινδύνους για τον λαό».
Επιπλέον ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ, κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών, ζητώντας να αναφερθεί «ποια μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, των αρχαιολογικών ευρημάτων, του πολιτιστικού και φυσικού αποθέματος, της αγροτοκτηνοτροφικής παραγωγής και της υγείας των κατοίκων της περιοχής, για τους κινδύνους που αυξάνονται λόγω της κατασκευής του ιδιωτικού αεροδρομίου στο Καστέλλι του δήμου Μινώα Πεδιάδας».