Κυριακή 20 Φλεβάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
Προγράμματα
Ο Χέντελ στη Γωνιά των ποιητών

Στα πλαίσια του αφιερώματος της ΕΤ-3 για την ιστορία της όπερας που έχει τίτλο: «Η Γέννηση της Οπερας ή πώς αρχίζει το παραμύθι» θα παρουσιαστεί σήμερα στις 11 το πρωί η πρώτη και η δεύτερη πράξη (η γ' πράξη θα παρουσιαστεί την επόμενη Κυριακή), το έργο του Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ: «Θεοδώρα». Η νεαρή Θεοδώρα, έχει ασπαστεί το χριστιανισμό, στη Ρωμαϊκή Αντιόχεια του 4ου μΧ αιώνα. Ο διοικητής της πόλης παροτρύνει το λαό να συμμετάσχει στις τελετές για τα γενέθλια του αυτοκράτορα. Η Θεοδώρα αρνείται να προσκυνήσει το Δία. Τη φυλακίζουν, ενώ ο αξιωματικός Δίδυμος, επίσης χριστιανός, κάνει κάθε προσπάθεια για να τη σώσει. Σ' αυτήν την παράσταση που θα δούμε σήμερα θα μας ξαφνιάσει η «αιρετική», αλλά και προκλητική σκηνοθεσία του Πίτερ Σέλαρς. Η ερμηνεία της Ντον Απσου δίχασε τους κριτικούς, ενώ ο Ντέιβιντ Ντάνιελς έγινε αποδεκτός από όλους που τον χαρακτήρισαν ως ιδανικό Δίδυμο. Ο Γουίλιαμ Κρίστι διευθύνει την ορχήστρα της Εποχής του Διαφωτισμού στο Φεστιβάλ του Γκλάιντεμπουργκ.

Ο Γερμανός συνθέτης Γεκόργκ Φρίντριχ Χέντελ (1685-1759) - Αγγλος υπήκοος από το 1726, θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της μουσικής μπαρόκ. Η κλίση του για τη μουσική εκδηλώθηκε σε νεαρότατη ηλικία, όμως ο πατέρας τον προόριζε για νομικό, μέχρι που τον κάλεσε ο δούκας της Σαξωνίας Γιόχαν Αντολφ, που είχε εντυπωσιαστεί από το οκτάχρονο αγόρι. Η σημασία του έργου του είναι πολύ σημαντική για τη μουσική. Σαράντα όπερες, τριάντα δύο ορατόρια, δεκαεφτά κοντσέρτι γκρόσι, εκατό καντάτες και άλλες συνθέσεις αποτελούν την τεράστια κληρονομιά που άφησε στην ανθρωπότητα. Τελικά, ακόμη ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει το συνθέτη είναι η αξιοπρέπεια και η αίσθηση ελευθερίας. Δε δέχτηκε ποτέ τη θέση του αρχιμουσικού μιας αυλής (είναι γνωστό ότι τότε αλλά και αργότερα οι μουσικοί ήταν ένα «μελωδικό είδος» υπηρέτη για τον ηγεμόνα), και όταν ο Χέντελ αναλάμβανε κάποιες υποχρεώσεις έθετε εκείνος τους όρους, έτσι ώστε να διατηρήσει την ιδιότητα του ελεύθερου δημιουργού. Το 1752 ο συνθέτης χειρουργήθηκε για καταρράκτη, είναι όμως πιθανόν να έπασχε από γλαύκωμα. Γεγονός είναι ότι στις αρχές του 1752 ήταν σχεδόν τυφλός και τα επόμενα χρόνια έπαιζε από μνήμης, αυτοσχεδίαζε και υπαγόρευε μερικές συνθέσεις του. Πέθανε στις 14 του Απρίλη του 1759 και τάφηκε σύμφωνα με επιθυμία του στο Αβαείο του Ουεστμίνστερ στη «Γωνιά των Ποιητών».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ