Κυριακή 28 Ιούλη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δισκογραφικές συναντήσεις

«Στα 25 χρόνια που ασχολούμαι με τη μουσική παράδοση της Κρήτης δεν έπαψα ποτέ να αισθάνομαι το συγκεκριμένο αυτό μουσικό ιδίωμα ως μια ιδιαίτερη πρόκληση αφ' ενός και αφ' ετέρου ως κάτι πολύ δικό μου. Δικό μου, όχι φυσικά με την κτητική έννοια της έκφρασης, αντιθέτως έχω την αίσθηση ότι εγώ είμαι που ανήκω και χρωστάω σε αυτήν και ότι απ' όλες τις μουσικές παραδόσεις του κόσμου με τις οποίες έχω ασχοληθεί, αυτή με προκαλεί με ένα εντελώς μοναδικό τρόπο να δώσω τον καλύτερο εαυτό μου». Η «εξομολόγηση» του Ρος Ντέιλι μαρτυρά τη στενή, ουσιαστική σχέση του με την κρητική μουσική. Ο καλλιτέχνης του κόσμου, που κατάγεται από τη μακρινή Ιρλανδία και έχει κάνει στάσεις σε πολλές μουσικές παραδόσεις, τρέφει μια ιδιαίτερη αγάπη για τα παραδοσιακά ακούσματα της Κρήτης, τα οποία προσεγγίζει με έμπνευση και σεβασμό στο δίσκο του, που πρόσφατα κυκλοφόρησε με τίτλο «Πέρα απ' τον Ορίζοντα» (ΜΒΙ). Νότες και ψυχή γίνονται ένα σε αυτή τη δουλιά, που περιλαμβάνει τέσσερα κομμάτια - ενότητες, που το καθένα έχει διαφορετική πηγή έμπνευσης και αποδέκτες. Το πρώτο κομμάτι «Χουδετσανές κοντυλιές» είναι μία σύνθεση του ίδιου, αφιερωμένη στο χωριό - τόπο διαμονής του Χουδέτσι του Νομού Ηρακλείου και τους ανθρώπους του, το οποίο κλείνει με ένα σύντομο πεντοζάλι όπως το διδάχτηκε από τον δάσκαλό του Κώστα Μουντάκη. Στη δεύτερη ενότητα περιλαμβάνονται τρία αστικά τραγούδια της Κρήτης, με μικρασιατικές ρίζες, τα οποία μαρτυρούν το ότι η Κρήτη είναι ένα πολιτισμικό σταυροδρόμι που αφομοίωσε στοιχεία γειτονικών πολιτισμών με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Ο μελωδικός πυρήνας της τρίτης ενότητας φαίνεται να ξεκινάει από τη Σμύρνη, όπου τη βρίσκουμε σε μια ελληνόφωνη «Εστουδιαντίνα», ηχογραφημένη πριν το 1922, με φωνή και πιάνο. Η εκτέλεση βασίζεται σε αυτήν του Κ. Μουντάκη, ενώ τελειώνει με ένα συρτό, σύνθεσης του Ρ. Ντέιλι. Το τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ ξεκινάει με ένα ταξίμι και συνεχίζει με τρεις συνθέσεις του κορυφαίου λυράρη Λεωνίδα Κλάδου, παλιά κομμάτια από την περιοχή των Χανίων κ.ά.


Τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, γραμμένα για το θέατρο και τον κινηματογράφο, ερμηνευμένα για πρώτη φορά από ορχήστρα νυκτών εγχόρδων, περιλαμβάνονται στο δίσκο «Μίκης Θεοδωράκης. Στη Σκηνή και στην Οθόνη» (Protasis). Σε αυτή την ενδιαφέρουσα εκτέλεση αγαπημένων τραγουδιών του συνθέτη ο ήχος του μπουζουκιού έχει αντικατασταθεί από το ηχόχρωμα των μαντολίνων της εξαίρετης Ορχήστρας Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πατρέων, που διευθύνει εδώ και χρόνια ο Θανάσης Τσιπινάκης. Τα περισσότερα από τα τραγούδια ερμηνεύει ο Γιάννης Μπέζος, με τη συμμετοχή της Μελίνας Κανά, ενώ δύο κομμάτια έχουν και την ερμηνευτική σφραγίδα του Μ. Θεοδωράκη.

Από την εταιρία «Protasis» επίσης κυκλοφόρησαν οι δίσκοι: «16 ελληνικές ιστορίες και η Μισιρλού», μια συλλογή ελληνικών τραγουδιών που ερμηνεύουν ξένοι καλλιτέχνες, που συγκέντρωσε ο Γρηγόρης Ψαριανός. Ο Χάρυ Μπελαφόντε, η Μίλβα, ο Αλμπάνο, η Αρια Σαγιούμα, η Maria Del Mar Bone και άλλοι καλλιτέχνες τραγουδούν Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Πλέσσα, Ξαρχάκο, Μαρκόπουλο, Ξυδάκη και παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια με ξεχωριστή ευαισθησία. Ενας δίσκος, που εύγλωττα αναδεικνύει τη δύναμη του καλού ελληνικού τραγουδιού, το οποίο σπάει τα σύνορα και συγκινεί. «Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ» - ένα μοναδικό ντοκουμέντο από τις κρατούμενες στο κολαστήριο γυναίκες, οι οποίες αν και φυλακισμένες δε σταματούσαν να τραγουδούν για λευτεριά κι ένα καλύτερο αύριο. Ενα συγκλονιστικό ντοκουμέντο ευαισθησίας, παρρησίας, αγώνα, που εξαιτίας της λογοκρισίας δεν είχε εκδοθεί και βλέπει το φως σήμερα, 55 χρόνια μετά, με τη σύμφωνη γνώμη των εν ζωή κρατουμένων γυναικών. «Στη Σμύρνη και στο Κορδελιό» με δεκατέσσερα παραδοσιακά σμυρναίικα τραγούδια, που ερμηνεύει ο Κώστας Βουτυράς και ο Αγάθωνας Ιακωβίδης, που επιμελήθηκε και την παραγωγή.


«Αργά που φεύγει ο καιρός όταν περνάει με λύπες» τιτλοφορείται η πρώτη προσωπική δισκογραφική δουλιά του Βασίλη Βέττα, ενός αθόρυβου καλλιτέχνη που εδώ και χρόνια γράφει, παίζει κι ερμηνεύει μουσική. Από το 1982 μέχρι σήμερα ο Β. Βέττας έχει συμμετάσχει σε πλήθος συναυλιών, αφιερωμάτων και θεατρικών παραστάσεων, ενώ το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης τον έχει εμπιστευτεί πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, αναθέτονταά του τη σύνθεση της μουσικής για τα έργα που ανεβάζει ή τη μουσική επιμέλεια αυτών. Ο δίσκος του περιλαμβάνει μελοποιημένα ποιήματα Κοζανιτών ποιητών, των Τάκη Γκοσιόπουλου, Αθανάσιου Διάφα, Βαρβάρας Θεοδωροπούλου - Λειβαδά, Διονύσιου Μανέντη, Χριστόφορου Τιτέλη, καθώς και του Νικόλα Ασιμου. Η σχέση του Β. Βέττα με τη δημιουργία του Ασιμου δεν είναι τωρινή, καθώς το 1995 μαζί με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου παρουσίασαν το πρώτο πανελλαδικά αφιέρωμα σε αυτόν. Εμπνευσμένη μουσική γραφή και σεβασμός στον ποιητικό λόγο είναι δύο από τα κυρίαρχα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την πρώτη προσωπική δισκογραφική δουλιά του Β. Βέττα. Στην ερμηνεία των τραγουδιών συμμετέχει η αδελφή του συνθέτη Καλλιόπη Βέττα (ερμηνεύει δύο τραγούδια) και η Παιδική Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας. Ο δίσκος είναι παραγωγή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης.

Ενα μελωδικό «Δελτίο Ειδήσεων» (ΜΒΙ) καταθέτουν οι «Χαΐνηδες». Πρόκειται για ένα δίσκο μικρής διάρκειας, καθώς περιέχει μόλις τέσσερα τραγούδια, αλλά πηγαίας έμπνευσης και ευαισθησίας, όπως άλλωστε είναι οι μέχρι τώρα δουλιές του συγκροτήματος. Τραγούδια αποκαλυπτικά, διεισδυτικά για τις «διεθνείς εξελίξεις» («Το δικό μου το παιδί έχει πεθάνει/ πείνα το θέρισε μακριά στην Αφρική...»), αλλά και για την «εσωτερική επικαιρότητα», ένα τραγούδι που ξεχωρίζει ιδιαίτερα για τη μουσική του γραφή.

Τον πρώτο του δίσκο καταθέτει το συγκρότημα «Η Ανοικτή Θάλασσα», σε επιμέλεια παραγωγής του Χάρη Κατσιμίχα («Λύρα»). Εννέα δικά τους τραγούδια και μια διασκευή, που δίνουν το στίγμα ενός συγκροτήματος το οποίο «ταξιδεύει» στις «θάλασσες» της δισκογραφίας με εφόδια τη δημιουργική έμπνευση και την αγάπη στο καλό ελληνικό τραγούδι. Στο δίσκο συμμετέχει ερμηνευτικά και ο Χ. Κατσιμίχας, ενώ υπάρχει και η ενδιαφέρουσα διασκευή του τραγουδιού του Κώστα Μουντάκη «Στης Γραμβούσας τ' ακρωτήρι».

Εναν ακόμη εξαιρετικό ορχηστρικό δίσκο υπό τον τίτλο «Το ταξίδι μιας νότας» («Warner») προσφέρει ο ταλαντούχος συνθέτης και πιανίστας Σταύρος Λάντσιας. Στο δεύτερο προσωπικό του άλμπουμ ο δημιουργός ξεδιπλώνει μελωδικές εικόνες, πηγαίο λυρισμό και ευαισθησία, υπογράφοντας μια όμορφη δισκογραφική δουλιά. Στο «ταξίδι» της νότας ο Στ. Λάντσιας συναντά τον Γιάννη Σπάθα («Το Blues του Σπάθα»), την Ελλη Πασπαλά, τον Ντέιβιντ Λιντς και 22μελή ορχήστρα εγχόρδων.

Εντεκα χαρακτηριστικές στιγμές του προγράμματος που παρουσίασε στο «Γυάλινο Μουσικό Θέατρο» η Ελευθερία Αρβανιτάκη συνθέτουν το υλικό του δίσκου της «Ελευθερία Αρβανιτάκη - Live» (Universal), που μόλις κυκλοφόρησε. Τραγούδια «κλασικά» και νεότερα, που ιδιαίτερα αγάπησε η τραγουδίστρια περιλαμβάνονται σε αυτό το δίσκο, ο οποίος αποτυπώνει τη μαγευτική, αέναη ερμηνεία της, την αυτοσχεδιαστική διάθεση της ίδιας και των εξαίρετων μουσικών που τη συνοδεύουν και τη φρεσκάδα του «ζωντανού».

Μια επιλογή από τα ωραιότερα τραγούδια του Γιάννη Σπανού περιλαμβάνεται στο διπλό CD «Τριάντα έξι μεγάλες επιτυχίες» (Λύρα). Κομμάτια αγαπημένα, σμιλεμένα με την ποιότητα και το σπάνιο μελωδικό ύφος του συνθέτη ερμηνευμένα από τους Αρλέτα, Πόπη Αστεριάδη, Δήμητρα Γαλάνη, Μιχάλη Βιολάρη, Γλυκερία, Κώστα Καράλη, Βίκυ Μοσχολιού, Γιάννη Πουλόπουλο, Καίτη Χωματά κ.ά.

Σύγχρονα λαϊκά τραγούδια με ροκ - μπλουζ προεκτάσεις ερμηνεύει ο Παύλος Κοντογιαννίδης στο δίσκο «Ο Πειραιάς και η Σαλονίκη» (Central music). Ο πρώτος δίσκος του γνωστού ηθοποιού - τραγουδιστή περιλαμβάνει δώδεκα καινούρια τραγούδια, σε μουσική του Γιάννη Γιοκαρίνη. Τραγούδια, που το καθένα έχει το δικό του χρώμα και ευαισθησία, είναι οι «σταθμοί» αυτής της μελωδικής διαδρομής, η οποία στο τέρμα της συναντά τον αθάνατο «Τζακ Οχάρα» του Γιώργου Ζαμπέτα.


Ρ.Σ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ