Κυριακή 6 Οχτώβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 39
ΔΙΕΘΝΗ
Για το κίνημα ειρήνης...

Η φυσιογνωμία και ο χαρακτήρας του κινήματος ειρήνης εξακολουθούν να αποτελούν μια κορυφαία αντιφατική πλευρά στα μυαλά των ανθρώπων. Ανάλογα με την ηλικία, την ιδεολογικο-πολιτική προέλευση και τις εμπειρίες του ο καθένας, του προσδίδει χαρακτηρισμούς, προτερήματα κι ελαττώματα, που στην πραγματικότητα σέρνει ο ίδιος στο δισάκι του. Π.χ., κάποιοι νέοι με εξεγερτικές αντιλήψεις και εκκολαπτόμενη επαναστατική γνωριμία θεωρούν το κίνημα ειρήνης, από μια ρεφορμιστική ιερεμιάδα κι ένα θρησκόληπτο «ειρήνη υμίν» μέχρι μια ανοιχτή αντεπαναστατική θεωρία και πράξη. Είτε έτσι, είτε αλλιώς, αυτή η κατηγορία το θεωρεί ως μια κοινωνική έκφραση, που δεν αξίζει τον κόπο να ασχολείται μαζί της. Αντίθετα, μια κατηγορία ανθρώπων ώριμης έως περασμένης ηλικίας το θεωρεί ως κάτι καλό που ημερώνει τα πάθη και υποχρεώνει τους όπου Γης πολεμοκάπηλους να συμμαζεύουν τις άνομες επιδιώξεις τους.

Μια άλλη διαχεόμενη αντίληψη είναι ότι το κίνημα ειρήνης είναι αποκλειστικά κίνημα «μη βίας», που εμποδίζει κάθε βίαιη πράξη, οποιαδήποτε είναι αυτή κι από οπουδήποτε κι αν προέρχεται. Ειδικά αυτή η άποψη, όταν υιοθετείται από πολιτικούς, τους οδηγεί να μένουν στην επιφάνεια βίαιων καταστάσεων και να αποφεύγουν να αναφερθούν στις αιτίες που τις δημιουργούν. Ετσι, π.χ., τσουβαλιάζουν το θύμα και το θύτη σε δυο κοινούς παράγοντες που δημιουργούν βία, από την οποία κρατούν ίσες αποστάσεις. Στα κεφάλια τους, η ειρήνη και ο πόλεμος δίνουν την ίδια εντύπωση που δίνει στα μυαλά των απλών ανθρώπων η νεκρική σιωπή ενός νεκροταφείου, σε αντίθεση με την οχλοβοή της μεγαλούπολης.

Στην αγενή συμπεριφορά ανθρώπων στους πολυσύχναστους δρόμους μαζικής χρήσης, ο καθέξη «ειρηνοποιός» δε διακρίνει το φαινόμενο της προσωποποίησης των κοινωνικών αντιφάσεων κι ανταγωνισμών. Βλέπει μόνον την κακή συμπεριφορά ενός απολίτιστου, που όταν, μάλιστα, πρόκειται για περιθωριοποιημένο άτομο, θα τον ...συμπονέσει όπως ένας «λογικός» κι «εύσπλαχνος» κύριος προς ένα ζήτουλα.

Στην περίπτωση των εξεγερτικών νέων ημιμαθών της επαναστατικής βίας, που υποκαθιστούν τη διαλεκτική της επανάστασης με το «τσιτάτο» και τη «ρετσέτα», το ζήτημα είναι εντελώς διαφορετικό. Εδώ, κάθε αναφορά στη λέξη «ειρήνη», εφόσον δεν έχει αρνητικό χαρακτήρα, ισούται περίπου με ιδεολογική αντιδραστική παρέκκλιση, ή, τουλάχιστον, με πρόθεση εγκατάλειψης του επαναστατικού αγώνα. Λέξεις, όπως ειρήνη, πόλεμος, επανάσταση, ταξικός αγώνας κλπ. απαιτούν ιδεοληπτική σημασία. Ακραία μορφή των ιδεοληψιών είναι το κράτος, που δεν αντιμετωπίζεται ως όργανο ταξικής απαλλοτρίωσης που είναι, αλλά ως ένα κακό που ήρθε στα κεφάλια των ανθρώπων και που πρέπει να απαλλαγούν αμέσως από αυτό. Μετά από αυτά τα περιληπτικά, γίνεται αντιληπτή η ανάγκη αναφοράς της πραγματικής φυσιογνωμίας του κινήματος ειρήνης, έστω και με τη μορφή επισημάνσεων στον περιορισμένο χώρο του άρθρου.

Μια βασική επισήμανση είναι ο στρατηγικός του χαρακτήρας. Ξεκινά από τον προσδιορισμό των αιτιών και του χαρακτήρα του πολέμου σήμερα. Στο κέντρο των επιμέρους συγκυριακών αιτιών βρίσκεται ο επεκτατικός χαρακτήρας του κεφαλαίου, δηλαδή ο ιμπεριαλιστικός του χαρακτήρας, που παίρνει την εποχή της χρηματιστικής του μεταλλαγής άκρατη μορφή. Η επεκτατική του ανάγκη κατάκτησης αγορών και στρατηγικών χώρων το οδηγεί στην όλο και μεγαλύτερη οργάνωση του κράτους, που ακραία του πλευρά είναι η στρατιωτική. Ο στρατιώτης μεταβάλλεται σε στρατοκράτη και η στρατοκρατική οργάνωση σε σιδερένιο χέρι της επεκτατικής, δηλ. ιμπεριαλιστικής θέλησης του χρηματιστικού κεφαλαίου. Απέναντι σ' αυτήν την εξελικτική μεταμόρφωση της αρχικής απλής μορφής του κράτους και του στρατού, το κίνημα ειρήνης αποκτά αντι-ιμπεριαλιστικό κι αντι-μιλιταριστικό, δηλ. αντιστρατοκρατικό χαρακτήρα.

Από το βαθμό της οργάνωσης και των πολεμικών ενεργειών του χρηματιστικού ιμπεριαλιστικού μιλιταρισμού, καθορίζονται και οι αναγκαίες μορφές αντιπολεμικού αγώνα. Τελικά, διαπιστώνεται ότι το κίνημα ειρήνης συγκρούεται στη διασταύρωσή του με την κορυφαία μορφή του κεφαλαίου, που είναι το χρηματιστικό κεφάλαιο.

Από εδώ ξεκινούν κι οι δυο βασικές στρατηγικές του θέσεις, που είναι ο έλεγχος της πολεμικής βιομηχανίας και η τελική της μετατροπή σε βιομηχανία παραγωγής αγαθών για τον άνθρωπο σε διεθνή προγραμματισμό. Από εδώ ξεκινά κι ο διαρκής επαναστατικός χαρακτήρας του. Από εδώ κι η υποστήριξή του στον, με κάθε μέσο, κοινωνικό και εθνικό απελευθερωτικό αγώνα.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ