Παρασκευή 7 Μάρτη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Στη δίνη της κρίσης τα λαϊκά νοικοκυριά

Αποκαλύπτεται σταδιακά η πλασματική... ευημερία, που για χρόνια συνδυάστηκε με την αυξανόμενη κατανάλωση

Την κάμψη της αγοραστικής δύναμης του ελληνικού λαού, που, με την πάροδο του χρόνου, ολοένα και θα γίνεται χειρότερη, αποδεικνύει ο δείκτης αξίας λιανικών πωλήσεων (τζίρος) για το 2002 και ειδικότερα τα στοιχεία που αφορούν τον περασμένο Δεκέμβρη. Τα παραπάνω προκύπτουν από τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, που δημοσιοποιήθηκαν χτες. Αν και ο δείκτης των ποσοστιαίων μεταβολών σε όλους τους κλάδους, δείχνει να κινείται ανοδικά, εντούτοις, από τα συγκριτικά στοιχεία που παραθέτει η ΕΣΥΕ για το Δεκέμβρη του 2001 και του 2002, προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η κατανάλωση παίρνει την κατιούσα.

Η πτώση της κατανάλωσης σε ορισμένους κλάδους, αλλά και η μειωμένη αύξησή της σε κάποιους άλλους, σε σχέση με τους ρυθμούς των προηγούμενων χρόνων, αποτελεί και τη «λυδία λίθο» της επιδεινούμενης οικονομικής κατάστασης των ελληνικών λαϊκών νοικοκυριών. Ο δείκτης λιανικών πωλήσεων για το έτος 2002 εμφανίζεται αυξημένος κατά 8,9% (χωρίς να αφαιρείται ο πληθωρισμός) σε σύγκριση το 2001. Την ίδια στιγμή, ο σχετικός δείκτης για το Δεκέμβρη, μήνα κατά τον οποίο πραγματοποιείται, λόγω των γιορτών, το μεγαλύτερο μέρος των ετήσιων αγορών σημείωσε άνοδο μόλις κατά 6%. Από αυτά τα στοιχεία προκύπτουν αρκετά και χρήσιμα συμπεράσματα για την εξέλιξη της κατανάλωσης, όπως αυτή θα εμφανιστεί τους επόμενους μήνες.

Οι ανάγκες των λαϊκών νοικοκυριών, η αναγκαστική αποπληρωμή κάθε είδους δανείου, (στεγαστικά, προσωπικά καταναλωτικά, πιστωτικές κάρτες), αναγκάζουν όλο και περισσότερο τις οικογένειες των εργαζομένων να συγκρατούν την κατανάλωσή τους, μην καλύπτοντας πολλές φορές ακόμα και βασικές ανάγκες τους. Παράλληλα, αποκαλύπτεται ότι η «ευημερία» που έδειχναν τα στοιχεία τα προηγούμενα χρόνια ήταν επίπλαστη και τώρα, θα αρχίσει σιγά - σιγά να φαίνεται η πραγματική εικόνα.

Αν παρατηρήσουμε, μάλιστα, ορισμένες κατηγορίες της κατανάλωσης τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Ετσι, το 2002, ο τζίρος για αγορές που αφορούν τρόφιμα, ποτά και καπνό, σημείωσαν ονομαστική άνοδο μόνο κατά 2,3%, ενώ ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση για τον κλάδο ένδυσης και υπόδησης, όπου η άνοδος είναι 1,1%. Αν λάβουμε, όμως, υπόψη μας ότι οι ανατιμήσεις στο συγκεκριμένο κλάδο ήταν της τάξεως του 2,9%, τότε προκύπτει ότι η «άνοδος» αυτή στην πραγματικότητα είναι σημαντική πτώση. Ενα άλλο σημαντικό στοιχείο, είναι η μεγάλη άνοδος που σημειώθηκε το Δεκέμβρη στις εκτός καταστημάτων πωλήσεις (λαϊκές αγορές, παζάρια κ.ο.κ.), που έφτασε το 15,9%, όταν σε ετήσια βάση η άνοδος του δείκτη ήταν της τάξης του 4%. Υψηλός, όμως, είναι και ο όγκος πωλήσεων των σούπερ μάρκετ και των πολυκαταστημάτων, που σημειώνουν άνοδο (σε ετήσια επίπεδα) κατά 11,5% και 11%, αντίστοιχα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ