Πέμπτη 19 Ιούνη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Απαξίωση της εικαστικής τέχνης

Χαρακτικό του Γιώργου Φαρσακίδη «Τα άσπρα λουλούδια» (2001)
Χαρακτικό του Γιώργου Φαρσακίδη «Τα άσπρα λουλούδια» (2001)
Την απαξίωση των εικαστικών δημιουργών σηματοδοτεί η κυβερνητική πολιτική σε μια σειρά τομείς, από τη στέγαση του συλλογικού φορέα τους μέχρι την κυνική αγνόηση στοιχειωδών αιτημάτων και προτάσεών τους που θα έδιναν ουσιαστικό περιεχόμενο σε διοργανώσεις όπως η «Πολιτιστική Ολυμπιάδα».

Αυτό ήταν το συμπέρασμα από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας στους νέους εκθεσιακούς χώρους του (Κωλέττη 14, Εξάρχεια), οι οποίοι εγκαινιάστηκαν με ομαδική έκθεση χαρακτικής 49 καλλιτεχνών. Αν και το θέμα της συνέντευξης ήταν η παρουσίαση των εκθεσιακών χώρων, η συζήτηση επικεντρώθηκε στα σοβαρά προβλήματα των εικαστικών.

Κατ' αρχήν, οι εκθεσιακοί χώροι βρίσκονται σε νοικιασμένο κτίριο που δεν πληροί τις σχετικές προδιαγραφές, αλλά οι εικαστικοί με αισθητικές και λειτουργικές παρεμβάσεις θα αναβαθμίσουν το χώρο. Υπάρχει κατάλληλη στέγη για τις δραστηριότητες του ΕΕΤΕ σε διατηρητέο κτίριο στη Βαλτετσίου, αλλά... Οι μελέτες έχουν εγκριθεί, το έργο εντάχθηκε σε πρόγραμμα αποκατάστασης σεισμόπληκτων κτιρίων, αλλά «κόλλησε» στη νομική υπηρεσία του ΥΠΠΟ εδώ και 6 μήνες!

Ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Μιχάλης Παπαδάκης, ελπίζει ότι ο φορέας θα κρατήσει και τα δύο κτίρια, αφού οι διεθνείς υποχρεώσεις του (δραστηριοποιείται και σε διεθνή συλλογικά όργανα), σε συνδυασμό με την ανάγκη για προβολή του καλλιτεχνικού έργου, δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς υποδομή και χρήματα. Ο ίδιος υπογράμμισε τη φιλοδοξία των εικαστικών για τους σημερινούς εκθεσιακούς τους χώρους, οι οποίοι πρέπει να αποτελέσουν την έκφραση της κύριας φροντίδας του Επιμελητηρίου: την «προάσπιση της ελευθερίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας». Δε θέλουν ένα χώρο διαφήμισης καλλιτεχνών, αλλά χώρο ιδεολογικής και αισθητικής ανησυχίας - αντίποδα της εμπορευματοποίησης της τέχνης, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ κατήγγειλε την απαξίωση των εικαστικών από την «Πολιτιστική Ολυμπιάδα», στάση που κρατά το ΥΠΠΟ από το 2000, αφού δεν καταδέχτηκε να απαντήσει καν στην πρότασή τους για εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος για διεθνή διαγωνισμό γλυπτικής στην Ολυμπία, παρά τη σύμφωνη γνώμη και συμμετοχή στη χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σαν παράδειγμα απαξίωσης ανέφερε το σήμα της «Πολιτιστικής Ολυμπιάδας», το οποίο δημιουργήθηκε σύμφωνα με τις υποδείξεις της ΔΟΕ και μετά με απευθείας ανάθεση από εταιρία. Κατήγγειλε επίσης ότι το Επιμελητήριο δεν εντάχθηκε καν στο πρόγραμμα της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» για την ψηφιοποίηση του αρχειακού του υλικού, ενώ αναπάντητη είναι και η πρότασή του για τη δημιουργία καλλιτεχνικού περιοδικού.

Οσον αφορά στο πλούσιο αρχείο του ΕΕΤΕ, αυτή τη στιγμή, λόγω έλλειψης χώρου, βρίσκεται στα υπόγεια και οι εικαστικοί ζητούν τη δημιουργία υποδομής που θα επιτρέπει την πρόσβαση των ερευνητών σ' αυτό.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ