Παρασκευή 19 Σεπτέμβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ
«Ρίχνουν» τις τιμές με αλχημείες

Αυθαίρετους «δείκτες τιμών» σούπερ μάρκετ επιστρατεύει τώρα ο Κ. Κουλούρης για να δείξει, όπως έλεγαν προχτές και οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ, ότι δεν υπάρχει ακρίβεια

Με «φτιαγμένους» πίνακες τιμοληψιών των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης επιχειρεί τώρα ο Κ. Κουλούρης να πάρει υπό την προστασία του τους μεγαλοεπιχειρηματίες και να πείσει τον κόσμο πως δεν υπάρχουν ακρίβεια και ανατιμήσεις στην αγορά. Ακολουθώντας μια πρωτοφανή πρακτική για τον τρόπο παρουσίασης των τιμών των σούπερ μάρκετ ο υφυπουργός του Α. Τσοχατζόπουλου έδωσε στη δημοσιότητα καταστάσεις με διάφορα είδη που κυκλοφορούν σε όλα τα καταστήματα και τις ...μέσες τιμές τους, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να «αποδείξει», όπως έλεγαν προχτές και οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ, ότι στο δίμηνο Ιούλη-Αυγούστου οι ανατιμήσεις είναι σχεδόν ανύπαρκτες.

Στην ουσία η κυβέρνηση, στην προσπάθειά της να κάνει το άσπρο μαύρο για τους καταναλωτές που βλέπουν τα εισοδήματά τους να εξανεμίζονται όλο και πιο γρήγορα χωρίς να μπορούν να καλύψουν τις καθημερινές ανάγκες, επιστρατεύει ακόμα και στατιστικές-αριθμητικές αλχημείες με τις τιμές των βασικών προϊόντων. Αλχημείες που έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι οι τιμοληψίες σε ορισμένα σούπερ μάρκετ δεν είναι ενδεικτικές της πραγματικής ακρίβειας και για έναν ακόμα λόγο μεταξύ άλλων: Γιατί είναι γνωστό ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν τη δυνατότητα κατά καιρούς να έχουν διάφορα προϊόντα σε τιμές προσφοράς τη στιγμή που σε άλλα επιβάλλονται ανατιμήσεις. Γι' αυτό και η «μέση τιμή» σε ένα προϊόν δεν αποτυπώνει την πραγματική τιμή με την οποία αγοράζουν τα διάφορα προϊόντα συγκεκριμένοι καταναλωτές. Είναι σαν να λέμε ότι το Σεπτέμβρη η μαγιονέζα στα Ιλίσια είναι φτηνότερη απ' ό,τι ήταν τον Αύγουστο στην Κηφισιά. Ο καλύτερος δείκτης για τη διερεύνηση του επιπέδου των τιμών είναι το πώς εξελίσσεται η αγοραστική δύναμη των εργαζομένων. Το τι ποσά φεύγουν καθημερινά όταν πάνε για τα ψώνια τους στην αγορά. Αλλά και από εκεί και πέρα οι συγκρίσεις των τιμών δεν μπορούν να γίνονται με μέσους όρους, αλλά μόνο στα είδη του κάθε καταστήματος ξεχωριστά.

Στο μεταξύ, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΣΕΣΜΕ) με χτεσινή του ανακοίνωση έσπευσε να διαψεύσει το ύψος των εκπτώσεων που ανέφεραν οι βιομήχανοι ότι τους κάνουν, λέγοντας: «Είναι μεν εντυπωσιακοί οι αριθμοί αλλά δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα». Αποσιωπώντας τα κέρδη που αποκομίζουν καθημερινά από τους καταναλωτές, ο ΣΕΣΜΕ σχεδόν «κλαίγεται» για τα «πολύ χαμηλά ποσοστά καθαρού κέρδους», για να καταλήξει ότι «οι δυνατότητες των σούπερ μάρκετ να απορροφήσουν πιθανές αυξήσεις προμηθευτών είναι πολύ περιορισμένες έως αδύνατες». Διευκρινίζει, τέλος, ότι η «υπόσχεση» του Συνδέσμου προς την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης σε καμία περίπτωση δεν έχει να κάνει με γενικό «πάγωμα» τιμών, το οποίο ο ΣΕΣΜΕ χαρακτηρίζει «από πολύ δύσκολο μέχρι αδύνατο», αλλά απλώς «να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη συγκράτηση των τιμών».

Την ...εμφάνισή της έκανε χτες και η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), η οποία παρεμβαίνοντας με σχετική ανακοίνωση στις εξελίξεις των τελευταίων ημερών γύρω από τις τιμές φαίνεται να ...«ανακάλυψε τον τροχό». Οτι, δηλαδή, όπως αναφέρει στην ανακοίνωση, οι παραπλανητικές ανακοινώσεις περί «παγώματος» τιμών την επομένη της επιβολής ανατιμήσεων στόχο έχουν την ανακατανομή των μεριδίων στην αγορά και το ξεπάστρεμα της εγχώριας παραγωγής και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Παρ' όλ' αυτά, εκφράζει τον προβληματισμό της η ΕΣΕΕ γιατί με τέτοιες επιχειρηματικές πρακτικές «παγιδεύουν» εκτός από τους καταναλωτές και την κυβέρνηση... Η πλειοψηφία της Συνομοσπονδίας, γνωστή θιασώτης της «ελεύθερης αγοράς» και του «ανταγωνισμού», αποσιωπά το γεγονός ότι αυτή ακριβώς η πολιτική που με κάθε λέξη της υποστηρίζει είναι που δημιουργεί τα μονοπώλια και το τσάκισμα της ντόπιας παραγωγής και των μικρών καταστημάτων. Για να καταλήξει για άλλη μια φορά σε μια από τα ίδια. Δηλαδή να συντάσσεται συνολικά με τις «υγιείς παραγωγικές δυνάμεις της αγοράς» (βλέπε μαζί και βιομήχανοι και σούπερ μάρκετ), τους οποίους καλεί σε «καλόπιστο διάλογο» και πράσινα άλογα.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ