Σάββατο 3 Γενάρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΛΥΣΙΔΕΣ «ΓΡΗΓΟΡΟΥ ΦΑΓΗΤΟΥ »
Εξαπλώνονται με ταχύτατους ρυθμούς

Καταγράφεται μέση ετήσια αύξηση κατά 21% ανά έτος την τελευταία δεκαετία, ακόμη και στους τομείς του παραδοσιακού φαγητού, σε βάρος των μικρών επαγγελματιών

Οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης κυριαρχούν και επεκτείνονται με εξαιρετικά μεγάλους ρυθμούς, εξοβελίζοντας τους μικρούς επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι χάνουν το στήριγμά τους και σε συνοικιακό επίπεδο. Σύμφωνα με κλαδική μελέτη της ICAP, οι αλυσίδες εστιατορίων, γνωστές και ως «φαστ φουντ», διαφόρων κατηγοριών, παρουσίασαν τη δεκαετία 1992 - 2002 μέση ετήσια αύξηση κατά 21%! Επιβεβαιώνεται έτσι και επίσημα αυτό που έχει γίνει καθημερινό βίωμα, ιδίως τα τελευταία χρόνια.

Στην ανακοίνωσή της, η εταιρία επισημαίνει ότι «η σημερινή εικόνα του κλάδου διαμορφώνεται σε σημαντικό βαθμό από την παρουσία ισχυρών ομίλων επιχειρήσεων, που ελέγχουν περισσότερα του ενός εμπορικά σήματα στο χώρο της εστίασης και στους οποίους εντάσσονται εταιρίες με βασικό αντικείμενο δραστηριότητας την παραγωγή τροφίμων και την τροφοδοσία των καταστημάτων (βιομηχανικό catering)».

Η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου γίνεται αισθητή και σε ένα χώρο που αποτελούσε παραδοσιακά ευνοϊκό πεδίο για χιλιάδες μικρούς επαγγελματίες. Με βάση στοιχεία για το 2002, η κατηγορία των αλυσίδων εστιατορίων «burger» (χάμπουργκερ) κυριαρχεί στην αγορά γρήγορης εστίασης με ποσοστό 44,8%. Ενδεικτικά, η γνωστή «Goody's» παρουσιάζει καθαρά κέρδη 13,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εννιάμηνο του 2003, με μια αύξηση 10,1% σε σχέση με το 2002! Τα εστιατόρια «Σνακ - Σάντουιτς» κατέχουν τη δεύτερη θέση από άποψη μεγέθους στην αγορά, με περίπου 22%, ρίχνοντας στην τρίτη θέση τις αλυσίδες εστιατορίων πίτσας που κατέχουν ποσοστό 20,7%. Η «Everest» στην κατηγορία του σάντουιτς, παρουσιάζει καθαρά κέρδη 1,63 εκατ. ευρώ μόνο το τρίμηνο Ιούνης - Σεπτέμβρης του 2003, και αύξηση κερδών 15%!

Μια σχετικά νέα κατηγορία εστιατορίων, η «σουβλάκι - έθνικ», αύξησε το μερίδιό της στο 9,6%. Σύμφωνα με τη μελέτη της ICAP αυτή η κατηγορία παρουσιάζει και τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με δεύτερη τη «σνακ σάντουιτς» και τελευταία την «burger».

Η ICAP αναφέρει ότι «οι περισσότερες αλυσίδες γρήγορης εστίασης αναπτύσσουν τα δίκτυά τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους και στις επαρχιακές πόλεις. Οι συνθήκες έντονου ανταγωνισμού που επικρατούν στην εγχώρια αγορά γρήγορης εστίασης, έχουν οδηγήσει αρκετές αλυσίδες, που έκαναν την εμφάνισή τους στο χώρο την προηγούμενη δεκαετία, να αποχωρήσουν, παρά τα εκτεταμένα δίκτυα καταστημάτων που είχαν αποκτήσει».

Σημαντική εξάλλου, είναι η επέκταση των αλυσίδων σε «κλειστούς χώρους», όπως εκπαιδευτικά ιδρύματα, μεταφορικοί σταθμοί και κομβικά σημεία στους αυτοκινητόδρομους. Μια τέτοια δραστηριότητα έχει η «Everest» σε συνεργασία με τη «Μακεδονικά Ναυτιλιακά Πρακτορεία ΑΕ», μέσα από την κοινή εταιρία «Olympus Plaza» με έξι συγκροτήματα εστίασης και ψυχαγωγίας σε κομβικά οδικά σημεία και στο αεροδρόμιο, που φιλοξενούν και άλλες αλυσίδες εστίασης!

Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι το μεγάλο κεφάλαιο ελέγχει με διάφορους τρόπους όλο και περισσότερο το χώρο της εστίασης από την παραγωγή των τροφίμων μέχρι τη διανομή.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ