Κυριακή 15 Αυγούστου 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ
Για τη βία και την αντιβία (1941-1944)

Β' ΜΕΡΟΣ

Σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου σχετικά με τη βία, συνεχίζουμε σήμερα με ορισμένα σχόλια πάνω στα γραφόμενα του άρθρου του Στ. Καλύβα (Σ.Κ.) στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» στις 8-5-2004, με τίτλο «Αριστερή βία: Μύθοι και πραγματικότητα».

Για τις «δολοφονίες αμάχων χωρικών ...που δεν ήταν μαχητές» ο αρθρογράφος ισχυρίζεται ότι ήσαν αδικαιολόγητες παρά το γεγονός ότι παραδέχεται πως μπορεί άλλοτε «να είχαν κάποια σχέση με τις αντιμαχόμενες παρατάξεις». Ποιες ήταν αυτές οι παρατάξεις και ποια η σχέση; Ποια ποινή θα επιφύλασσε ο ίδιος, για παράδειγμα, για έναν κουκουλοφόρο καταδότη των πατριωτών αγωνιστών στους χιτλερικούς που οδηγούσε στην εκτέλεσή τους; Κουκουλοφόρου που «δεν ήταν μαχητής» και που συνεργαζόταν με τους Γερμανούς;

Ως προς τον ισχυρισμό του για το ότι η «αριστερή βία» ήταν «θέμα ταμπού» δεν είναι βάσιμος. Η αστική τάξη της χώρας μας με τους πολιτικούς εκπροσώπους της και τον αμερικανικό παράγοντα μίλησαν και έγραψαν πολλές φορές για την «αριστερή βία», κατά τη διάρκεια και μετά τη λήξη του εμφυλίου πολέμου. Τα «κονσερβοκούτια» έγιναν σχολικό μάθημα, ιερή κατήχηση και στρατιωτική ηθική διαπαιδαγώγηση.

Ο αρθρογράφος, αφού στην αρχή ταλαντεύεται για λίγο ανάμεσα στο συμπέρασμα πως η χρήση υπερβολικής βίας από την πλευρά του ΕΑΜ και του ΚΚΕ ήταν τοπικό φαινόμενο, δηλαδή η εξαίρεση του κανόνα, και στην άποψη ότι ήταν γενικό φαινόμενο, δηλαδή πολιτική γραμμή, στο τέλος επιλέγει το δεύτερο συμπέρασμα. Και αυτό ενάντια στις πηγές, τις οποίες επικαλείται και οι οποίες υποτίθεται ότι στηρίζουν το δεύτερο συμπέρασμα.

Για παράδειγμα, όταν ο Ταγματάρχης του ΕΛΑΣ αναφέρεται σε «υπερβασίες», εννοεί υπερβασίες από τι; Ο Σ.Κ. δε διευκρινίζει, αν και είναι φανερό. Εννοεί υπερβασίες από την κομματική γραμμή που σημαίνει ότι η γραμμή αυτή ήταν αντίθεση με τη χρήση άσκοπης βίας.

Τι εννοεί ο γραμματέας της τότε ΠΕ Κορίνθου του ΚΚΕ, όταν μιλά για 1.200 εκτελέσεις που δεν μπορούμε να «δικαιολογήσουμε»; Σημαίνει ότι υπήρχαν και εκτελέσεις που μπορούσαν να δικαιολογηθούν. Ποιος κρίνει το αδικαιολόγητο και πώς; «Πατάει» σε πραγματικά ιστορικά στοιχεία που να αποδεικνύουν την εκτίμησή του; `Η είναι απλά η προσωπική του γνώμη; Και μπορεί απ' αυτή την ατεκμηρίωτη γνώμη να βγει ιστορικό συμπέρασμα;

Ο αρθρογράφος προχωρά κατόπιν σε λαθροχειρία, γαντζωμένος σ' αυτό το παράξενο παιγνίδι της αριθμητικής της βίας. Ακόμη και αν δε συνυπολογίσουμε, για τον επιμερισμό ευθυνών και την εξαγωγή συμπερασμάτων, παράγοντες όπως το χρόνο έναρξης της βίας, από τους συγκρουόμενους πρωταγωνιστές (αντιστασιακούς με τους Γερμανούς και τους δοσίλογους) και το σκοπό, για τον οποίο γινόταν η χρήση της, οι αριθμοί δεν τον βοηθούν. Συγκρίνει τα θύματα του ΕΑΜ στην Αργολίδα - Κορινθία τον καιρό της κατοχής, δηλαδή σε περίοδο πολέμου που κράτησε 4 χρόνια, με τα θύματα που είχε το ΕΑΜ σε περίοδο ενός χρόνου σε ειρηνική περίοδο, σε όλη την Ελλάδα.

Αλήθεια, γιατί δε γίνεται η σύγκριση με τα θύματα των Γερμανών και των δοσίλογων σ' όλη την Ελλάδα; Ακόμη και χωρίς να υπολογίσουμε τους 200.000 νεκρούς από πείνα (συνέπεια της κατοχής), αλλά και τους σκοτωμένους στα πεδία των μαχών, έχουμε 38.690 εκτελεσμένους από τα στρατεύματα κατοχής (Μαθιόπουλος....«Η Ελληνική Αντίσταση 1941 - 44 και οι σύμμαχοι», εκδ. «Παπαζήση», σελ. 391).

Ο αρθρογράφος, πιο κάτω, βγάζει το συμπέρασμα ότι το ΚΚΕ «αναγκάστηκε να διαγράψει το Ζέγγο» ως υπερβασία, πράγμα που σημαίνει ότι το ΚΚΕ δεν ήθελε να τον διαγράψει. Κατά τον αρθρογράφο, η υπερβολική βία που χρησιμοποίησε ο περιφερειακός γραμματέας του ΚΚΕ έγινε με την «κάλυψη και την ενθάρρυνση του κόμματος».

Ομως ξέρει κανείς, έστω και ένα κόμμα σε όλο τον κόσμο, που, αν και καλύπτει και ενθαρρύνει στέλεχός του, να διαπράττει συγκεκριμένες πράξεις, το διαγράφει μετά για τις ίδιες πράξεις, που, σύμφωνα με το ΚΚΕ, συνιστούν «εγκληματική διαστρέβλωση της κομματικής γραμμής, δεν έχουν καμία σχέση με την κομματική ηθική και συμπεριφορά και προξένησαν ζημιά στο κόμμα»; Ποιο κόμμα ενθαρρύνει κάποιον για να κάνει ζημιά; Ελεος.

Τελικά, καταλήγει ο αρθρογράφος ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μεμονωμένα τοπικά φαινόμενα, αλλά με μια γενική κατεύθυνση. Αναφέρει, για το λόγο αυτό, άλλη μία περίπτωση στο Ν. Πρέβεζας. Θα μπορούσε να αναφέρει κανείς και άλλες περιπτώσεις. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι υπήρχε γενική γραμμή εξόντωσης «όσων δεν ήσαν δικοί μας». Η γραμμή του ΕΑΜ και του ΚΚΕ ήταν σε ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Και επειδή ο αρθρογράφος έκανε χρήση των αρχείων της ΑΣΚΙ, αναφέρουμε και μεις ένα σχετικό έγγραφο, οδηγία του γραμματέα της ΚΟ Μακεδονίας προς τις περιφερειακές οργανώσεις του ΚΚΕ.

«... Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να γίνει οποιαδήποτε εκτέλεση στις απελευθερωμένες περιοχές. Αυτό θα ισοδυναμούσε με πρόκληση και συμφέρει μόνο στους κατακτητές και τα όργανά τους. Οι προδότες θα συλλαμβάνονται και θα παραδίδονται στην Εθνική κυβέρνηση».

Τελειώνοντας ο αρθρογράφος αναφέρεται στην ανακάλυψη του ενόχου «για τις μαζικές σφαγές αμάχων». Ποιος είναι αυτός; Μα το «ΚΚΕ με τη λενινιστική παράδοση και τη σταλινική πρακτική». (Ετσι, αφού το ΚΚΕ υφίσταται τέτοιο μέχρι σήμερα, είναι ένοχο και θα είναι όσο δε βάζει μυαλό. «Μ' ένα σμπάρο, δυο τρυγόνια»). Και προχωρά σε σύγκριση ανόμοιων πραγμάτων... «Στη Γαλλία, οι Γερμανοί διέπραξαν αντίστοιχες θηριωδίες, όμως εκεί οι αντιστασιακές οργανώσεις δεν απάντησαν με μαζικές σφαγές αμάχων».

Κατ' αρχήν, το κόστος της κατοχής στη χώρα μας (σε ανθρώπινες ζωές και υλικές καταστροφές) ήταν ασύγκριτα μεγαλύτερο, τηρουμένων των αναλογιών, από αυτό της Γαλλίας.

Ετσι, η αντίσταση των Γάλλων ήταν ασύγκριτα μικρότερη από αυτή των Ελλήνων. Δε χρησιμοποίησαν αντιβία στο βαθμό που χρησιμοποίησε το αντιστασιακό κίνημα στην Ελλάδα. Αλλά αλήθεια, αφού η αιτία του προβλήματος είναι η παράδοση και η πρακτική των κομμουνιστικών κομμάτων, γιατί το αντίστοιχο Γαλλικό Κόμμα δεν προχώρησε σε «μαζικές σφαγές αμάχων»;

Κλείνοντας, χρήσιμο θα ήταν να κάνουμε μια παρατήρηση, χωρίς να θέλουμε να αποδώσουμε εκ των προτέρων πρόθεση σε κανέναν. Η επαναφορά του ζητήματος και ο διάλογος που γίνεται για την «αριστερή βία» στην περίοδο της κατοχής και η σύνδεσή του με τη «λενινιστική παράδοση και σταλινική πρακτική» του ΚΚΕ γίνεται σε συνθήκες επιβολής της νέας ιμπεριαλιστικής τάξης πραγμάτων, δηλαδή μιας νέας, το ίδιο ωμής και απροκάλυπτης, βίαιης κατοχής ανεξαρτήτων χωρών, λεηλασίας του παραγωγικού πλούτου τους και εξόντωσης χιλιάδων ανθρώπων. Η νέα ιμπεριαλιστική τάξη προχωρά στη διάλυση των κρατών (Γιουγκοσλαβία), στη δημιουργία προτεκτοράτων (Βοσνία, Κόσσοβο, Κύπρος) και αυτό σε συνθήκες θριάμβου της αστικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, δηλαδή του καπιταλισμού. Κάθε αντίσταση κατηγορείται για δογματισμό, υπερβολική βία ή συναισθηματική αντίδραση (βλ. Κυπριακό δημοψήφισμα). Ενοχοποιείται ο αντιστεκόμενος και εκθειάζεται ο άμεμπτος μικροαστικός καθωσπρεπισμός και ο ρεαλισμός της προσαρμογής και τελικά της υποταγής.

Στελέχη του ΚΚΕ, το 1940, ζήτησαν να μπουν στην πρώτη γραμμή για την υπεράσπιση της πατρίδας. Τους παρέδωσαν σιδεροδέσμιους στους κατακτητές. Στην κατοχή, το ΚΚΕ έδωσε τα καλύτερα παιδιά του στον αγώνα για την απελευθέρωση. Η ηγεσία του δεν έφυγε στο Κάιρο, για να αποσπάσει τα εύσημα της άρχουσας τάξης, όπως έκαναν οι αστοί πολιτικοί. Εκανε και λάθη. Ομως, τα έκανε μαχόμενο για τα συμφέροντα των αδικημένων, υπηρετώντας αξίες και οράματα, θέτοντας δύσκολους στόχους. Το ίδιο κάνει και σήμερα.


Νίκος ΣΑΛΠΙΣΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ