Πέμπτη 7 Σεπτέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ «Ρ» - ΑΣΤΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Ταλαιπωρία για επιβάτες και εργαζόμενους

Τα προβλήματα έχουν τη βάση τους στην πολιτική που εφαρμόζουν τις τελευταίες δεκαετίες οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, επισημαίνουν οι Απ. Βλασίδης και Γ. Κιούσης, εκπρόσωποι των εργαζομένων σε ΕΘΕΛ και ΟΑΣΑ

Σκηνή καθημερινής ταλαιπωρίας στις αστικές συγκοινωνίες
Σκηνή καθημερινής ταλαιπωρίας στις αστικές συγκοινωνίες
Ο «Ρ» συνεχίζει σήμερα την έρευνά του για το κυκλοφοριακό και τις αστικές συγκοινωνίες, συζητώντας με τους Αποστόλη Βλασίδη, μέλος του ΔΣ της ΕΘΕΛ ΑΕ (μπλε λεωφορεία) ως εκπρόσωπος των εργαζομένων, και Γιάννη Κιούση, μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ.

Η συζήτησή μας περιστρέφεται γύρω από τα πολλά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών που ταλαιπωρούν όχι μόνο το επιβατικό κοινό, αλλά και τους εργαζόμενους σ' αυτές. Εκείνο που προκύπτει είναι ότι η μικρή χρονική συχνότητα και πυκνότητα των δρομολογίων, ο κακός σχεδιασμός μεταφοράς των επιβατών και γενικότερα η συνολική έλλειψη αξιοπιστίας που οφείλεται στη συστηματική απαξίωση του συγκοινωνιακού έργου, είναι αποτέλεσμα της πολιτικής των κυβερνήσεων και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ των τελευταίων - τουλάχιστον - 20 χρόνων. Ακόμα, και τα όποια συγκοινωνιακά έργα εκτελούνται, λόγω της προτεραιότητας που δίνεται στα ΙΧ, δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν την ήδη στρεβλή ανάπτυξη του κυκλοφοριακού συστήματος στις πόλεις και δημιουργούν νέες δυσλειτουργίες.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το Μάρτη του 2006, τα προγραμματισμένα δρομολόγια ήταν 451.814 και από αυτά εκτελέστηκαν τα 420.443. Δηλαδή, 31.371 δρομολόγια έμειναν ανεκτέλεστα λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος, αλλά και της έλλειψης διαθέσιμων οδηγών και λεωφορείων.

Πολιτική επιλογή η αναξιοπιστία

«Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ δε θέλουν να συγκρουστούν με τις πολιτικές που ευνοούν τις εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων και πετρελαιοειδών. Από τη μια λοιπόν ο στρεβλός τρόπος διαχείρισης του συγκοινωνιακού έργου και από την άλλη η ραγδαία αύξηση των ΙΧ, είναι οι δύο βασικές αιτίες που οι αστικές συγκοινωνίες δεν είναι τέτοιες, που να εξυπηρετούν τους εργαζόμενους», αναφέρει ο Απ. Βλασίδης και προσθέτει: «Με αυτήν την πολιτική, σε συνδυασμό και με τον ανεπαρκή σχεδιασμό του ΟΑΣΑ, όσες λεωφορειολωρίδες και να φτιάξουν δε λύνεται το πρόβλημα. Αλλωστε και οι λεωφορειολωρίδες αφορούν μόνο κάποιες κεντρικές αρτηρίες και όχι τη συνοικία και την περιφέρεια».

«Το σύστημα αστικών συγκοινωνιών - συνεχίζει ο Απ. Βλασίδης - έχει κοινωνικό χαρακτήρα και αυτός ο χαρακτήρας δε συμβιβάζεται με τη μεγιστοποίηση του κέρδους που επιδιώκει ο ιδιώτης - στην προκειμένη περίπτωση η ΕΘΕΛ ΑΕ - που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με βάση το νόμο 2669/98». «Αυτό - επισημαίνει - έχει ως αποτέλεσμα να βλέπουν τη συγκοινωνία και ειδικά τον χρήστη των ΜΜΜ ως πελάτη. Στο πλαίσιο αυτό λειτουργούν και τα υπόλοιπα ΜΜΜ στην Αττική (ΗΣΑΠ, Μετρό, Προαστιακός, Τραμ) που λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους. Ετσι, αντί το ένα μέσο να συμπληρώνει το άλλο, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ουσιαστικά λειτουργούν ανεξάρτητα, αφού δεν υπάρχει ενιαία συγκοινωνιακή πολιτική».

Μεθοδεύουν ιδιωτικοποίηση

«Τα ελλείμματα που δημιούργησαν στις αστικές συγκοινωνίες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, είναι απόρροια της αντιλαϊκής πολιτικής τους. Σήμερα, με βάση τον τελευταίο ισολογισμό της ΕΘΕΛ ΑΕ, το έλλειμμά της αγγίζει τα 1,3 δισ. ευρώ», σημειώνει ο Γ. Κιούσης και συμπληρώνει: «Στο επόμενο διάστημα με βάση το νόμο για τις πρώην ΔΕΚΟ και στο όνομα των ελλειμμάτων, οι υπεύθυνοι του ΟΑΣΑ έχουν κατά νου να μειώσουν το κόστος λειτουργίας εντατικοποιώντας τη δουλιά των εργαζομένων. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να μειωθεί το συγκοινωνιακό έργο και παράλληλα οι νέοι εργαζόμενοι να προσλαμβάνονται με κριτήρια όπως αυτά του ιδιωτικού τομέα και να ανατραπεί ό,τι έχει απομείνει σε εργασιακές σχέσεις και ασφαλιστικά δικαιώματα. Επιπρόσθετα, επιδιώκουν, στο όνομα του ανταγωνισμού, να εκχωρηθεί έργο στους ιδιώτες και ιδιαίτερα εκείνα τα τμήματα που είναι κερδοφόρα, όπως για παράδειγμα η γραμμή από και προς το αεροδρόμιο».

Καθημερινή η μάχη των οδηγών

«Καθημερινά οι οδηγοί δίνουν μεγάλη μάχη προκειμένου να φέρουν σε πέρας τα προγραμματισμένα δρομολόγια και να τηρήσουν τα χρονοδιαγράμματα. Κυρίαρχο πρόβλημα αποτελεί το κυκλοφοριακό το οποίο τινάζει στον αέρα οποιαδήποτε προσπάθεια για αξιόπιστη συγκοινωνία», υπογραμμίζει ο Γ. Κιούσης. «Το αποτέλεσμα, λέει, είναι οι οδηγοί να δέχονται τεράστια πίεση προκειμένου να εκτελέσουν τα προγραμματισμένα δρομολόγια. Αυτή η εντατικοποίηση της δουλιάς έχει καταργήσει ουσιαστικά το διάλειμμα στην πράξη αλλά το πιο σοβαρό κι ανησυχητικό είναι πως όλο αυτό το κλίμα υποσκάπτει επικίνδυνα την υγεία των οδηγών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από την ηλικία των 50 ετών και άνω οι οδηγοί αντιμετωπίζουν σοβαρά, καρδιολογικά κυρίως, προβλήματα. Από αυτό και μόνο γίνεται επιτακτική η ανάγκη για συνταξιοδότηση των οδηγών σε ηλικία 55 ετών, μιας και ανήκουν στην επαγγελματική κατηγορία των βαρέων και ανθυγιεινών».

Σημειώνουμε ότι η ΕΘΕΛ ΑΕ διαθέτει 2.093 λεωφορεία, ενώ το προσωπικό της αποτελείται από 4.784 οδηγούς, 1.000 περίπου τεχνίτες και 300 - 350 διοικητικούς υπαλλήλους. Ολοι έχουν συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου και αορίστου χρόνου. Ωστόσο με το νόμο 2669/98 το πρώτο έτος εργασίας τους θεωρείται δοκιμαστικό, ενώ με το νέο νόμο 34/29/05 καταργείται ουσιαστικά η μονιμότητα.


Νίκος ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ