Κυριακή 4 Φλεβάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Κρίσιμα συμπεράσματα

Του Τάκη ΤΣΙΓΚΑ

Η ένταση στο Αιγαίο αποκλιμακώθηκε, τουλάχιστον προς το παρόν. Είναι, όμως, ολοφάνερο πως τα προβλήματα, όχι μόνο παραμένουν, αλλά κι έχουν γίνει περισσότερο περίπλοκα, σύνθετα και κρίσιμα. Και μόνο το γεγονός πως σε μερικές μέρες καταφθάνει ο Αμερικανός υφυπουργός των Εξωτερικών, Ρ. Χόλμπρουκ, για να προσφέρει τις ...καλές του υπηρεσίες, σε μια επιχείρηση συνολικής διευθέτησης των ελληνοτουρκικών διαφορών στο Αιγαίο (διάβαζε: διεκδικήσεων της Αγκυρας) είναι αρκετό στοιχείο απόδειξης και ανησυχίας.

Η πρόσφατη, όμως, κρίση δεν προσφέρεται μόνο, ή κυρίως, για τη συζήτηση και κρίση εκείνων ή των άλλων επιμέρους χειρισμών της κυβέρνησης, όπως, δυστυχώς, κάνει η συντριπτικά μεγάλη πλειοψηφία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και, βέβαια, η μείζονα αντιπολίτευση. Πέρα από τον "πόλεμο" των σημαιών και των κομάντος, τις πατριδοκάπηλες κορόνες ή τις δήθεν ρεαλιστικές και προσγειωμένες κυβερνητικές τοποθετήσεις, αναδείχτηκαν σοβαρότατα πολιτικά ζητήματα και αποκαλύφθηκαν τραγικά αδιέξοδα, που πρέπει να παρθούν πολύ σοβαρά υπόψη, εάν δε θέλουμε να πληρώσουμε πολύ περισσότερα απ' όσα ήδη πληρώνουμε. Αν δε θέλουμε την πλήρη βοσνιοποίηση της κρίσης στο Αιγαίο, που είτε έτσι - είτε αλλιώς υπάρχει και - για την ώρα - μας έδειξε απλώς τα κοφτερά της δόντια.

Ζήτημα πρώτο: Η επεκτατική και σοβινιστική πολιτική των κυρίαρχων κύκλων της Αγκυρας δεν είναι καθόλου καινούριο ή άγνωστο φαινόμενο. Ούτε το γεγονός πως η πολιτική αυτή πάντοτε ήταν και είναι ενταγμένη στη γενικότερη πολιτική του "διαίρει και βασίλευε" των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Ατέλειωτος είναι ο κατάλογος των γεγονότων - από το κυνήγι των εξοπλισμών και το εφτά προς δέκα, μέχρι τα ΝΑΤΟικά Στρατηγεία και τις πολυεθνικές Δυνάμεις Ταχείας Αντίδρασης - που έχουν επιβληθεί στη χώρα μας, με κύριο επιχείρημα τις αντίστοιχες τουρκικές κινήσεις.

Τα τελευταία, βέβαια, χρόνια - μετά τις δραματικές ανατροπές των σοσιαλιστικών καθεστώτων - έχουμε μια παραπέρα αναβάθμιση του ρόλου της Τουρκίας, στους σχεδιασμούς της ιμπεριαλιστικής "νέας τάξης" στην περιοχή. Βλέπουμε την Τουρκία να αναλαμβάνει ευθύνες στις πρώην σοσιαλιστικές Δημοκρατίες της Σοβιετικής Ενωσης, στη Βοσνία και τα Βαλκάνια, γενικότερα. Να εξελίσσεται, με λίγα λόγια, σ' έναν περιφερειακό χωροφύλακα του ιμπεριαλισμού. Η αναβάθμιση αυτή, αφ' ενός, ενισχύει παραπέρα τις επεκτατικές διαθέσεις της τουρκικής ολιγαρχίας και, αφ' ετέρου, δυναμώνει τις τριβές με την Ελλάδα, αφού και της τελευταίας η άρχουσα τάξη έχει εκδηλώσει τις "χωροφυλακίστικες" φιλοδοξίες της. Τα νέα, όμως, αυτά στοιχεία, μπορεί να ενισχύουν τη μια ή την άλλη πλευρά του όλου θέματος, αλλά δεν αλλάζουν, στο παραμικρό, την ουσία του. Η εθνική κυριαρχία και ακεραιότητα της Ελλάδας δεν απειλείται μόνον από την ενισχυόμενη τουρκική επεκτατικότητα, αλλά και από τον αντίστοιχο ρόλο των "μεγάλων δυνάμεων", που ανέχονται τις επεκτατικές αυτές τάσεις, τις υποθάλπουν, τις εντάσσουν στα σχέδιά τους και τις αξιοποιούν πολύμορφα, για τους δικούς τους σκοπούς.

Ζήτημα δεύτερο: Είναι ολοφάνερο πως η σωστή και αναγκαία πολιτική και στρατηγική, για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, υποχρεούται και πρέπει να παίρνει υπόψη της όλες τις πλευρές του ζητήματος και, πολύ περισσότερο, όλες τις κινητήριες αιτίες του. Η, με όποιο τρόπο, αντιμετώπιση ενός μέρους του προβλήματος - π.χ., μόνο της επεκτατικής και επιθετικής τουρκικής πολιτικής - οδηγεί σε επικίνδυνα για τη χώρα μονοπάτια και παγίδες. Η υποβάθμιση, ή η παντελής παραγνώριση, του ολοφάνερου ρόλου των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, όπως και των Κοινοτικών "εταίρων" μας και, πολύ περισσότερο, η πολιτική της υποτέλειας και η εναπόθεση της ...λύσης των όποιων προβλημάτων στις δικές τους πλάτες, μόνον ιλαροτραγικές συνέπειες μπορεί να έχουν. Οπως το "ευχαριστώ" του Κ. Σημίτη προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ, την ίδια στιγμή, που η τελευταία τέντωνε σιγά σιγά το σκοινί της κρεμάλας. Τραγική απόδειξη για όλα αυτά, η τελική κατάληξη της πρόσφατης κρίσης. Επιχειρήσαμε την απόκρουση των τουρκικών επιθετικών βλέψεων και ενεργειών ενάντια σε μια - πέρα κάθε αμφισβήτηση - ελληνική βραχονησίδα και καταλήξαμε - με τη συναίνεση και τη βούλα της ελληνικής κυβέρνησης - να ανοίξει ο δρόμος της συνολικής διαπραγμάτευσης των τουρκικών διεκδικήσεων στο Αιγαίο και, μάλιστα, με την επίσημα πλέον αναγνωρισμένη και κατοχυρωμένη επιδιαιτησία των ΗΠΑ. "Πήγαμε, δηλαδή, για μαλλί και βγήκαμε κουρεμένοι", όπως λέει ο λαός μας.

Ζήτημα τρίτο: Δεν ήταν, όμως, μόνον η κυβερνητική πολιτική της υποτέλειας στις ΗΠΑ, στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ενωση, που έφερε το προαναφερόμενο, τραγικό αποτέλεσμα και προδιαγράφει - στο βαθμό που θα συνεχίζεται - ακόμη περισσότερο σκοτεινό και επικίνδυνο το μέλλον. Υπήρξαν και μια σειρά ακόμη ενέργειες - σε μεγάλο βαθμό λογική συνέπεια του γενικότερου κυβερνητικού προσανατολισμού και τακτικής - που συνέτειναν σ' αυτό το γεγονός. Και δε μιλάμε, για τις ...ασυνεννοησίες μεταξύ των υπουργείων Αμυνας και Εξωτερικών, αλλά για όλες εκείνες τις κινήσεις (από την ...εντυπωσιακή και άμεση αποκαθήλωση της τουρκικής σημαίας, μέχρι την ...πομπώδη έξοδο του πολεμικού στόλου στο Αιγαίο), που ήθελαν, υποτίθεται, να φανερώσουν την αποφασιστικότητα της ελληνικής κυβέρνησης, ενώ την ίδια στιγμή δεν έγινε η παραμικρή, ουσιαστικά, πολιτική και διπλωματική κίνηση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ούτε καν προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ δεν έκανε η κυβέρνηση, ενώ δεν έφερε το θέμα στο Συμβούλιο υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ, παρότι η συνεδρίαση του τελευταίου συνέπεσε με την αρχή της κορύφωσης της κρίσης (Δευτέρα 29 Γενάρη).

Και σημειώνουμε τις κινήσεις αυτές, όχι γιατί έχουμε αυταπάτες, για τις καλές προθέσεις των συμμετεχόντων στα όργανα αυτά. Αλλά, γιατί ο συνδυασμός των κινήσεων αυτών, με τη διεθνή αποκάλυψη της τουρκικής προκλητικότητας, την καταγγελία του ρόλου των "μεγάλων δυνάμεων" και την εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων (π.χ., κλείσιμο των αμερικανοΝΑΤΟικών βάσεων στην Ελλάδα, αποχώρηση από το στρατιωτικό σκέλος του ΝΑΤΟ κλπ.), αφ' ενός, θα έβαζε το πρόβλημα σε όλες του τις διαστάσεις και, αφ' ετέρου, μπορούσε να δώσει ικανοποιητική λύση, χωρίς την ανάγκη της παραμικρής στρατιωτικής κίνησης. Η κυβέρνηση, όμως, διάλεξε το δρόμο του στρατιωτικού "τσαμπουκά". Ηταν μια ολοφάνερα λαθεμένη και επικίνδυνη τακτική, που οδήγησε - μαζί και κύρια με τον συνολικό, αμερικανόδουλο προσανατολισμό της κυβερνητικής πολιτικής - στην αναπόφευκτη, γνωστή, αρνητική κατάληξη.

Σε δεκαπέντε περίπου μέρες, καταφθάνει στη χώρα μας ο Αμερικανός υφυπουργός Εξωτερικών, Ρ. Χόλμπρουκ. Αντικείμενο της επίσκεψής του, όπως ήδη έχει δηλωθεί επισήμως, είναι "η διαμεσολάβηση των ΗΠΑ, για την επίλυση των ελληνοτουρκικών διαφορών στο Αιγαίο". Δεδομένος είναι και ο πολιτικός προσανατολισμός του υπερατλαντικού "διαμεσολαβητή": "Η Τουρκία είναι το νέο κράτος πρώτης γραμμής του ΝΑΤΟ και δεν μπορούμε να έχουμε τη νότια πτέρυγα του Οργανισμού σε μόνιμες εντάσεις", δήλωνε τις προάλλες στο Ρόιτερ ο Αμερικανός υφυπουργός. Δεν αρκούν, άραγε, οι κυνικότατες αυτές δηλώσεις και τα πρόσφατα τραγικά παθήματα, για να βγουν τα απαραίτητα συμπεράσματα από την κυβέρνηση; Για να γίνουν, άμεσα, οι στοιχειώδεις έστω αλλαγές στην εξωτερική πολιτική; Ισως, για τον απλό νου να είναι αρκετά. Για την κυβέρνηση, όμως, όχι. Δυστυχώς, τίποτε από τα όσα λέει και κάνει δεν πείθει για το αντίθετο.

Η πρόσφατη κρίση στο Αιγαίο και η γνωστή, αρνητική κατάληξή της ανέδειξαν μια σειρά σοβαρά και κρίσιμα συμπεράσματα, που πρέπει να παρθούν σοβαρά υπόψη, για να μην οδηγηθεί η κρίση στην πλήρη βοσνιοποίησή τους και να μην πληρώσουμε ακόμη περισσότερα στο βωμό της ιμπεριαλιστικής τακτικής του "διαίρει και βασίλευε"


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ