Τετάρτη 19 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τριπλασιασμός διοδίων λόγω ιδιωτικοποίησης

Στη ληστρική αυτοχρηματοδότηση τα οδικά έργα, υποχείριο των ιδιωτών το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, σύμφωνα με τις κυβερνητικές αποφάσεις

Στον τριπλασιασμό της τιμής των διοδίων οδηγεί η κυβερνητική πολιτική, μέσω, αφ' ενός, της κατασκευής των εθνικών οδών με το σύστημα της ληστρικής αυτοχρηματοδότησης - συγχρηματοδότησης και, αφ' ετέρου, με την ιδιωτικοποίηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, για την οποία αντιδρά ήδη η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων του ΥΠΕΧΩΔΕ, προκηρύσσοντας σειρά κινητοποιήσεων.

Η προσφυγή στους ιδιώτες για την κατασκευή μεγάλων τμημάτων των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων με αντάλλαγμα τις εισπράξεις από τα διόδια, ήταν το αντικείμενο σύσκεψης, που πραγματοποιήθηκε χτες μεταξύ των υπουργών Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου, ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και υπηρεσιακών παραγόντων. Σύμφωνα με πληροφορίες, αποφασίστηκε η κατασκευή των οδικών έργων με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς, με πρόσχημα ότι λείπουν από κρατικές χρηματοδοτήσεις κάπου 2 με 3 τρισ. δρχ. και έτσι η κατασκευή τους δεν μπορεί να προχωρήσει με την κλασική μέθοδο των δημοσίων έργων. Τη χρηματοδότηση θα κληθούν να συμπληρώσουν, υποτίθεται, οι ιδιώτες (κάτι που στην πράξη δε συμβαίνει, αν λάβει κανείς υπόψη τις αποικιοκρατικές συμβάσεις για τα Σπάτα, το Ρίο - Αντίρριο, τη Σταυρού - Ελευσίνας, το μετρό Θεσσαλονίκης κλπ.) και σε αντάλλαγμα θα τους δοθεί η εκμετάλλευση των διοδίων για μερικές δεκαετίες. Ως συνέπεια όλων αυτών - και για να καλυφθούν τα υπερκέρδη των ιδιωτών - προετοιμάζεται η δραστική αύξηση της τιμής των διοδίων, που θα πληρώνουν οι οδηγοί. Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, η αύξηση αυτή θα γίνει σε δύο φάσεις μέχρι το 2004 και θα οδηγήσει στον τριπλασιασμό της τιμής των διοδίων, δηλαδή θα φτάσουν τις 15 δραχμές ανά χιλιόμετρο, έναντι 5 δραχμών που βρίσκονται περίπου σήμερα κατά μέσο όρο.

Να σημειώσουμε ότι το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας έχει αναθέσει σε ξένο οίκο τη διερεύνηση των τμημάτων των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων που μπορούν να ανατεθούν με το σύστημα της αυτοχρηματοδότησης και, προπάντων, τους όρους κάτω από τους οποίους θα γίνουν «ελκυστικά» τα έργα αυτά, τόσο για τους εργολάβους, όσο και για τις ιδιωτικές τράπεζες, προκειμένου να τα δανειοδοτήσουν...

Στάση εργασίας

Παράλληλα, προωθείται νομοθετικά, τόσο η κατάρτιση πλαισίου που θα αφορά τις συμβάσεις παραχώρησης παρόμοιων έργων στους ιδιώτες, αλλά και η ιδιωτικοποίηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), το οποίο εισπράττει τα διόδια, γεγονός που θα σημάνει την εκχώρηση μερικών από τις σημαντικότερες αρμοδιότητες του δημοσίου στους ιδιώτες.

Ηδη, το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του ΤΕΟ πρόκειται να κατατεθεί στα θερινά τμήματα της Βουλής για ψήφιση. Προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη μετατροπή του σε Ανώνυμη Εταιρία, την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο, ενώ δίνει την ευχέρεια στην κυβέρνηση να εκχωρεί αρμοδιότητές του και σε ιδιώτες.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων ΥΠΕΧΩΔΕ, εκδηλώνοντας την αντίθεσή της στην ιδιωτικοποίηση του ΤΕΟ, έχει εξαγγείλει για τη Δευτέρα στάση εργασίας από τις 7 έως τις 10 π.μ. και συγκέντρωση των εργαζομένων στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εργων (Χαρ. Τρικούπη 182). Στην ανακοίνωσή της, καλεί τους εργαζόμενους «σε αγωνιστική συμμετοχή στη συγκεκριμένη κινητοποίηση, αλλά και στις άλλες που θα ακολουθήσουν, ώστε να μην περάσει το ολέθριο νομοσχέδιο ενός άκρατου και αντικοινωνικού νεοφιλελευθερισμού».

Στην ίδια ανακοίνωση, τονίζεται ότι «πάγια θέση της Ομοσπονδίας μας αποτελεί η προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των υπηρεσιών μας, όταν μάλιστα αυτονόητα λειτουργούν υπέρ του κοινωνικού συνόλου και, όπως στην περίπτωση του ΤΕΟ, αποφέρουν ετησίως στα Δημόσια Ταμεία και το ποσόν των περίπου 70 δισ. δρχ.». Επίσης εκφράζεται η αβεβαιότητα που θα ισχύει πλέον και για την πιθανή ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων (μονιμότητα, ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό κλπ.).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ