Οι ρυθμίσεις, που αφορούν το ΕΠ αφορούν στα προσόντα των εισερχομένων με την καθιέρωση του διδακτορικού και της ερευνητικής δραστηριότητας ως υποχρεωτικών προσόντων για τις δύο πρώτες βαθμίδες. Τι θα γίνει όμως με τους ήδη υπάρχοντες εκπαιδευτικούς των ΤΕΙ; Θα εξακολουθούν να παραμένουν στις θέσεις τους και μάλιστα θα αξιολογούν τους νεοεισερχόμενους. Επομένως η όποια αναβάθμιση του ΕΠ θα συμβεί στο πολύ απώτερο μέλλον.
Οσον αφορά το έκτακτο ΕΠ με τη συγκεκριμένη τροπολογία, στόχος της κυβέρνησης είναι να αποτρέψει τη δυνατότητα μετατροπής της σύμβασης των έκτακτων σε σύμβαση αορίστου χρόνου και να μειώσει τις αποδοχές τους, αφού αυτές πλέον δε θα καθορίζονται σε ποσοστό επί των αποδοχών των μόνιμων, αλλά θα καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Ετσι προτείνεται η αλλαγή του καθεστώτος για τους έκτακτους, οι οποίοι δε θα προσλαμβάνονται σύμφωνα με τα προσόντα και τις βαθμίδες των μόνιμων, αλλά ως συνεργάτες. Πρόκειται για στοιχείο υποβάθμισης, εφόσον ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας των ΤΕΙ γίνεται από το έκτακτο ΕΠ.
Η ρύθμιση που αφορά την "απεξάρτηση από την ακαμψία των ενιαίων προγραμμάτων των ομοειδών τμημάτων" των ΤΕΙ, καθώς και η απόκτηση "ευελιξίας" των τμημάτων, άλλο στόχο δεν έχει παρά να ωθήσει την πρόσδεση των τμημάτων με το μεγάλο κεφάλαιο. Γιατί πώς αλλιώς εξηγείται η δυνατότητα αλλαγής του προγράμματος σπουδών ακόμα και με συχνότητα ανά έτος. Κάθε τμήμα δηλαδή του ίδιου αντικειμένου να έχει το δικό του πρόγραμμα σπουδών, διάρκεια κλπ, ανάλογα με τις επιθυμίες του συνεργαζόμενου παραγωγικού φορέα ή τη χρηματοδότηση, που θα εξαρτάται από την αξιολόγηση. Και αυτό γιατί, όπως προβλέπεται, τα προγράμματα σπουδών θα αφορούν και τις ανάλογες πιστωτικές μονάδες που θα αναγνωρίζει το ΕΣΥΠ, για κάθε τμήμα, με κριτήριο την έκθεση αξιολόγησής τους, δηλαδή με κριτήριο το βαθμό σύνδεσης με τις επιχειρήσεις. Προωθείται στην ουσία η κατηγοριοποίηση και κατάταξη τμημάτων, σχολών και σπουδαστών, αφού μέσω της αξιολόγησης θα γίνεται κατάταξη των τμημάτων, με βάση το αν είναι ανταγωνιστικά ή όχι.
Και βέβαια ο ρόλος του επιστημονικού δυναμικού και η γνώμη του σε σχέση με το περιεχόμενο σπουδών ελάχιστα μετρά, αφού αυτό θα καθορίζεται με ΠΔ, όπως προβλέπεται με τις εν λόγω τροπολογίες. Μετά από τις ρυθμίσειςαφήνεται ανοιχτό το ενδεχόμενο τμήματα ή ολόκληρες σχολές να βρεθούν έξω και από αυτή τη μεταλυκειακή "σούπα" - τριτοβάθμια εκπαίδευση τη λέει το υπουργείο Παιδείας. Και αυτό γιατί κατατίθεται τροπολογία που αναφέρει ότι με βάση την αξιολόγηση του προγράμματος σπουδών, το ΕΣΥΠ θα αξιολογεί αν το εκάστοτε τμήμα ανταποκρίνεται στο επίπεδο σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Μέσω αυτών των ρυθμίσεων το μέλλον των σπουδαστών των ΤΕΙ διαγράφεται "μαύρο", αφού πλέον κριτήριο γνώσης είναι οι ανάγκες της αγοράς, αφού καταργούνται τα ποιοτικά στάνταρντ που πρέπει να είναι ενιαία ως προς το προαπαιτούμενο υπόβαθρο, εφόσον μεθοδεύεται πλήρης απομάκρυνση από την ολοκληρωμένη μόρφωση και ενίσχυση της κατάρτισης. Με τις ρυθμίσεις αυτές έχουμε μετατόπιση του χαρακτήρα των ΤΕΙ, με τη μετατροπή τους σε μεγάλα ΚΕΚ και δεν είναι τυχαίο που κάτι τέτοιο μεθοδεύεται σε ανύποπτο χρόνο, σιωπηρά, με τροπολογία και σε νομοσχέδιο που αφορά άλλα πράγματα. Ούτε είναι τυχαίο που οι εξελίξεις αυτές δρομολογούνται σε μια χρονική περίοδο λίγο πριν ή λίγο μετά τη λήξη της ακαδημαϊκής χρονιάς, προκειμένου να διαμορφώσουν τετελεσμένα.
Στην ουσία το ζητούμενο της νέας αυτής επίθεσης στην εκπαίδευση δεν είναι άλλο από τη στροφή στην κατάρτιση κάτω από τον έλεγχο και την άμεση καθοδήγηση των επιχειρήσεων. Στόχος, η δημιουργία μιας σπονδυλωτής εκπαίδευσης όπου ο καθένας θα ακολουθεί ένα ατομικό πρόγραμμα σπουδών σε συνδυασμό με τη μερική, προσωρινή απασχόληση.
Μέσω των τροπολογιών αυτών το υπουργείο Παιδείας αναγορεύει στην ουσία το μεγάλο κεφάλαιο σε ανεξέλεγκτο κριτή των ΤΕΙ και παρεμβαίνει άμεσα και στον προσανατολισμό και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Η υλοποίηση τέτοιων μέτρων θα σημάνει τον πλήρη έλεγχο των ιδρυμάτων από τις επιχειρήσεις, θα συνοδευτεί από μεγαλύτερη συρρίκνωση των δωρεάν παροχών για το σπουδαστή και από τον πλήρη έλεγχο σε ό,τι έχει να κάνει με την επαγγελματική προοπτική.
Τον περσινό χειμώνα δόθηκε μια πρώτη απάντηση στα μέτρα του υπουργείου. Οι σπουδαστές των ΤΕΙ θα πρέπει να δώσουν τη δική τους απάντηση αγωνιστικά, μαζικά, ενωτικά σε αυτά τα μέτρα, που υποβαθμίζουν τη ζωή και τις σπουδές τους. Για να αντικρούσουν τον οδοστρωτήρα μέτρων που επιτάσσει η Ευρωπαϊκή Ενωση και υλοποιεί η κυβέρνηση. Να συνεχίσουν τον αγώνα ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΟΙ στις προσταγές των πολυεθνικών για μια πραγματική ενιαία ανώτατη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση στα πλαίσια μιας διαφορετικής διεξόδου για την ελληνική κοινωνία.
Θέμης ΓΚΙΩΝΗΣ
Μέλος της Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ του ΚΣ της ΚΝΕ