Πέμπτη 9 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Παραμάγαζα των πολυεθνικών θέλει η κυβέρνηση τα ΤΕΙ

Εισηγητική έκθεση κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας, που αφορά μια σειρά τροπολογίες για τα ΤΕΙ, στο σχέδιο νόμου "Ελληνική παιδεία στο εξωτερικό και η Διαπολιτισμική εκπαίδευση". Οι τροπολογίες αυτές αναφέρονται σε τρία στοιχεία του Ν. 1404/83 για τα ΤΕΙ, που αφορούν τα προσόντα και τη διαδικασία εκλογής του εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΠ) των ΤΕΙ, το καθεστώς του έκτακτου ΕΠ των ΤΕΙ, τα προγράμματα σπουδών και το περιεχόμενο σπουδών των τμημάτων των ΤΕΙ. Αν ναι γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστούν οι τροπολογίες από το υπουργείο Παιδείας ως μέτρο "αναβάθμισης", στην ουσία οι προσπάθειες αυτές ανοίγουν το δρόμο για την προώθηση από το "παράθυρο" μιας σειράς γενικότερων εξελίξεων.

Οι ρυθμίσεις, που αφορούν το ΕΠ αφορούν στα προσόντα των εισερχομένων με την καθιέρωση του διδακτορικού και της ερευνητικής δραστηριότητας ως υποχρεωτικών προσόντων για τις δύο πρώτες βαθμίδες. Τι θα γίνει όμως με τους ήδη υπάρχοντες εκπαιδευτικούς των ΤΕΙ; Θα εξακολουθούν να παραμένουν στις θέσεις τους και μάλιστα θα αξιολογούν τους νεοεισερχόμενους. Επομένως η όποια αναβάθμιση του ΕΠ θα συμβεί στο πολύ απώτερο μέλλον.

Οσον αφορά το έκτακτο ΕΠ με τη συγκεκριμένη τροπολογία, στόχος της κυβέρνησης είναι να αποτρέψει τη δυνατότητα μετατροπής της σύμβασης των έκτακτων σε σύμβαση αορίστου χρόνου και να μειώσει τις αποδοχές τους, αφού αυτές πλέον δε θα καθορίζονται σε ποσοστό επί των αποδοχών των μόνιμων, αλλά θα καθορίζονται με υπουργική απόφαση. Ετσι προτείνεται η αλλαγή του καθεστώτος για τους έκτακτους, οι οποίοι δε θα προσλαμβάνονται σύμφωνα με τα προσόντα και τις βαθμίδες των μόνιμων, αλλά ως συνεργάτες. Πρόκειται για στοιχείο υποβάθμισης, εφόσον ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας των ΤΕΙ γίνεται από το έκτακτο ΕΠ.

Οσον αφορά τις τροπολογίες που έχουν να κάνουν με τη διαδικασία κατάρτισης και αναθεώρησης τους προγράμματος σπουδών και του περιεχόμενου σπουδών των τμημάτων των ΤΕΙ, στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η προώθηση της πρόσδεσης των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις. Και αυτό γιατί, όπως αναφέρεται, θα πρέπει τα ΤΕΙ "λόγω των συνθηκών που διαμορφώνονται να προσαρμόσουν τα προγράμματα σπουδών στις ανάγκες της αγοράς".

Η ρύθμιση που αφορά την "απεξάρτηση από την ακαμψία των ενιαίων προγραμμάτων των ομοειδών τμημάτων" των ΤΕΙ, καθώς και η απόκτηση "ευελιξίας" των τμημάτων, άλλο στόχο δεν έχει παρά να ωθήσει την πρόσδεση των τμημάτων με το μεγάλο κεφάλαιο. Γιατί πώς αλλιώς εξηγείται η δυνατότητα αλλαγής του προγράμματος σπουδών ακόμα και με συχνότητα ανά έτος. Κάθε τμήμα δηλαδή του ίδιου αντικειμένου να έχει το δικό του πρόγραμμα σπουδών, διάρκεια κλπ, ανάλογα με τις επιθυμίες του συνεργαζόμενου παραγωγικού φορέα ή τη χρηματοδότηση, που θα εξαρτάται από την αξιολόγηση. Και αυτό γιατί, όπως προβλέπεται, τα προγράμματα σπουδών θα αφορούν και τις ανάλογες πιστωτικές μονάδες που θα αναγνωρίζει το ΕΣΥΠ, για κάθε τμήμα, με κριτήριο την έκθεση αξιολόγησής τους, δηλαδή με κριτήριο το βαθμό σύνδεσης με τις επιχειρήσεις. Προωθείται στην ουσία η κατηγοριοποίηση και κατάταξη τμημάτων, σχολών και σπουδαστών, αφού μέσω της αξιολόγησης θα γίνεται κατάταξη των τμημάτων, με βάση το αν είναι ανταγωνιστικά ή όχι.

Πρόκειται για ρυθμίσεις που ουσιαστικά μετατρέπουν τα ΤΕΙ σε παραρτήματα πολυεθνικών επιχειρήσεων, που θα βγάζουν φτηνό, εύκολα προσαρμόσιμο, εργατικό δυναμικό, αφού κάθε φορά που θα αντικαθιστούν την παραγωγική τους τεχνική ή τεχνολογία, θα του ζητούν να επανειδικεύεται. Στόχος η αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, αφού επιδιώκεται σύνδεση των πιστωτικών μονάδων με την επαγγελματική ικανότητα. Στην κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Παιδείας, καταθέτοντας τις εν λόγω ρυθμίσεις εφαρμόζει επιταγές της Λευκής Βίβλου. Με βάση την κατεύθυνση αυτή ο σπουδαστής θα εντάσσεται σε μια διαδικασία που θα σπουδάζει για να δουλεύει και θα δουλεύει για να σπουδάζει, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ανάγκες των μονοπωλίων. Γι' αυτό προτείνεται η τοποθέτηση του συστήματος πιστωτικών μονάδων, μπάζοντας από το "παράθυρο" τη σπονδυλωτή εκπαίδευση. Επιχειρείται να επιβληθεί ο αδιέξοδος ατομικός ανταγωνισμός μεταξύ των σπουδαστών, καλλιεργείται μια νέα αυταπάτη για τη δυνατότητα μιας διεξόδου "ατομικής σωτηρίας" και η ύπαρξη "ατομικής ευθύνης" για το επαγγελματικό μέλλον κάθε νέου σπουδαστή, μπροστά στον εφιάλτη της ανεργίας. Η προσπάθεια που γίνεται να παρουσιαστούν οι ρυθμίσεις ως μέτρο καλύτερης προσπέλασης για εκλογή νέας επαγγελματικής ζωής, ουσιαστικά πρόκειται για απάτη.

Η ανεργία θα εξακολουθεί να υπάρχει και στα πλαίσια της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου και χρήσης νέων τεχνολογιών, θα αυξάνεται η κυκλική εναλλαγή μεταξύ εργασίας και κατάρτισης. Η μετατροπή αυτή των ΤΕΙ σε παραρτήματα των πολυεθνικών γίνεται φανερή με τη ρύθμιση για το ποιος θα διαμορφώνει τα προγράμματα σπουδών. Δίνεται δυνατότητα στις επιτροπές προγράμματος του κάθε τμήματος να συμμετέχουν εκπρόσωποι των αντίστοιχων του αντικειμένου των τμημάτων φορέων της παραγωγής, δηλαδή εκπρόσωποι των βιομηχανιών. Μέχρι τώρα υπάρχουν προτάσεις που έλεγαν ότι ο εργοδότης θα πρέπει να βαθμολογεί στον τελικό βαθμό πτυχίου τον κάθε σπουδαστή για την πρακτική εργασία του, τώρα με τις ρυθμίσεις λένε ότι οι επιχειρήσεις όχι μόνο μπορούν να διαμορφώνουν τα προγράμματα σπουδών σύμφωνα με τις ανάγκες κερδοφορίας τους, αλλά μπορούν ακόμα και εκπρόσωποί τους να διδάσκουν στα ΤΕΙ ως ειδικοί συνεργάτες, αν κατέχουν διευθυντική θέση σε παραγωγική μονάδα!

Και βέβαια ο ρόλος του επιστημονικού δυναμικού και η γνώμη του σε σχέση με το περιεχόμενο σπουδών ελάχιστα μετρά, αφού αυτό θα καθορίζεται με ΠΔ, όπως προβλέπεται με τις εν λόγω τροπολογίες. Μετά από τις ρυθμίσειςαφήνεται ανοιχτό το ενδεχόμενο τμήματα ή ολόκληρες σχολές να βρεθούν έξω και από αυτή τη μεταλυκειακή "σούπα" - τριτοβάθμια εκπαίδευση τη λέει το υπουργείο Παιδείας. Και αυτό γιατί κατατίθεται τροπολογία που αναφέρει ότι με βάση την αξιολόγηση του προγράμματος σπουδών, το ΕΣΥΠ θα αξιολογεί αν το εκάστοτε τμήμα ανταποκρίνεται στο επίπεδο σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το ποιοι βέβαια, θα αξιολογούν είναι ξεκάθαρο και δεν είναι άλλοι από τον ΣΕΒ και τους εμπειρογνώμονες της ΕΕ. Τα πάντα πλέον θα κρίνονται στη βάση του αν είναι παραγωγικά ή όχι τμήματα με κριτήριο το κέρδος ή όχι των επιχειρήσεων. Το ΕΣΥΠ είναι ξεκάθαρο: "όποιο δεν αξιολογείται δε χρηματοδοτείται", δηλαδή εκβιαστικά μέσω της παραπέρα περικοπής δαπανών, σπρώχνουν τα ΤΕΙ στο μεγάλο κεφάλαιο. Και βέβαια αυτό σημαίνει ότι μια σειρά σχολές που έχουν σωρεία προβλημάτων ή που δεν είναι ανταγωνιστικές, θα κλείσουν και αυτό το γνωρίζει και ο υπουργός και οι "εγκέφαλοι" των μέτρων αυτών, δηλαδή ο ΟΟΣΑ, οι υποστηρικτές της Λευκής Βίβλου και της ΕΕ.

Μέσω αυτών των ρυθμίσεων το μέλλον των σπουδαστών των ΤΕΙ διαγράφεται "μαύρο", αφού πλέον κριτήριο γνώσης είναι οι ανάγκες της αγοράς, αφού καταργούνται τα ποιοτικά στάνταρντ που πρέπει να είναι ενιαία ως προς το προαπαιτούμενο υπόβαθρο, εφόσον μεθοδεύεται πλήρης απομάκρυνση από την ολοκληρωμένη μόρφωση και ενίσχυση της κατάρτισης. Με τις ρυθμίσεις αυτές έχουμε μετατόπιση του χαρακτήρα των ΤΕΙ, με τη μετατροπή τους σε μεγάλα ΚΕΚ και δεν είναι τυχαίο που κάτι τέτοιο μεθοδεύεται σε ανύποπτο χρόνο, σιωπηρά, με τροπολογία και σε νομοσχέδιο που αφορά άλλα πράγματα. Ούτε είναι τυχαίο που οι εξελίξεις αυτές δρομολογούνται σε μια χρονική περίοδο λίγο πριν ή λίγο μετά τη λήξη της ακαδημαϊκής χρονιάς, προκειμένου να διαμορφώσουν τετελεσμένα.

Στην ουσία το ζητούμενο της νέας αυτής επίθεσης στην εκπαίδευση δεν είναι άλλο από τη στροφή στην κατάρτιση κάτω από τον έλεγχο και την άμεση καθοδήγηση των επιχειρήσεων. Στόχος, η δημιουργία μιας σπονδυλωτής εκπαίδευσης όπου ο καθένας θα ακολουθεί ένα ατομικό πρόγραμμα σπουδών σε συνδυασμό με τη μερική, προσωρινή απασχόληση.

Ετσι επιχειρείται ο κατακερματισμός του επιπέδου σπουδών και η δημιουργία πολλών κατηγοριών σχολών. Η Λευκή Βίβλος είναι ξεκάθαρη: "Υπάρχει η ανάγκη να παρακινήσουμε την κοινωνική δίψα για διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση".

Μέσω των τροπολογιών αυτών το υπουργείο Παιδείας αναγορεύει στην ουσία το μεγάλο κεφάλαιο σε ανεξέλεγκτο κριτή των ΤΕΙ και παρεμβαίνει άμεσα και στον προσανατολισμό και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Η υλοποίηση τέτοιων μέτρων θα σημάνει τον πλήρη έλεγχο των ιδρυμάτων από τις επιχειρήσεις, θα συνοδευτεί από μεγαλύτερη συρρίκνωση των δωρεάν παροχών για το σπουδαστή και από τον πλήρη έλεγχο σε ό,τι έχει να κάνει με την επαγγελματική προοπτική.

Τον περσινό χειμώνα δόθηκε μια πρώτη απάντηση στα μέτρα του υπουργείου. Οι σπουδαστές των ΤΕΙ θα πρέπει να δώσουν τη δική τους απάντηση αγωνιστικά, μαζικά, ενωτικά σε αυτά τα μέτρα, που υποβαθμίζουν τη ζωή και τις σπουδές τους. Για να αντικρούσουν τον οδοστρωτήρα μέτρων που επιτάσσει η Ευρωπαϊκή Ενωση και υλοποιεί η κυβέρνηση. Να συνεχίσουν τον αγώνα ΑΝΥΠΟΤΑΧΤΟΙ στις προσταγές των πολυεθνικών για μια πραγματική ενιαία ανώτατη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση στα πλαίσια μιας διαφορετικής διεξόδου για την ελληνική κοινωνία.

Θέμης ΓΚΙΩΝΗΣ

Μέλος της Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ του ΚΣ της ΚΝΕ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τρεις τροπολογίες στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας(2019-04-20 00:00:00.0)
Για τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ με το Διεθνές Πανεπιστήμιο(2019-02-15 00:00:00.0)
Ενταγμένο στη στρατηγική σύνδεσης της Εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις(2017-12-23 00:00:00.0)
Ελλείψεις και... «προσαρμογές» στην Ανώτατη Εκπαίδευση(2016-09-17 00:00:00.0)
Οι εξελίξεις στα ΑΕΙ μέσα από το παράδειγμα του Εκτακτου Εκπαιδευτικού προσωπικού(2014-10-22 00:00:00.0)
Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση(2000-02-27 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ