Πέμπτη 30 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ματαίωση χωρίς αντίκρισμα

Η ματαίωση της συνάντησης του υπουργού Εξωτερικών με τον Τούρκο ομόλογό του, που ήταν προγραμματισμένη να γίνει στο Βερολίνο, θα μπορούσε να θεωρηθεί επιβεβλημένη, εξαιτίας των όσων μεσολάβησαν και κυρίως της τουρκικής επιθετικότητας. Αυτό όμως δεν απαλλάσσει την κυβέρνηση από τις ευθύνες της για την κατάσταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πολύ περισσότερο όταν είναι διάχυτη η εντύπωση πως και αυτό το θέμα έχει ενταχθεί στις εσωκομματικές διενέξεις στο ΠΑΣΟΚ με ό,τι συνεπάγεται στους κυβερνητικούς χειρισμούς.

Ωστόσο και η ματαίωση της συνάντησης των δυο υπουργών πρέπει να θεωρείται ένα ακόμη βήμα στην πορεία που στο τέρμα της θα έχει την πλήρη και απόλυτη επικυριαρχία των Αμερικανών και του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο και την ευρύτερη περιοχή. Στην προκειμένη περίπτωση αυτή η κυριαρχία, με μαθηματική ακρίβεια, απαιτεί από την ελληνική κυβέρνηση τη συζήτηση για εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Το χειρότερο, βέβαια, είναι ότι η ίδια η κυβέρνηση έχει δηλώσει την πρόθεσή της να προχωρήσει σ' αυτόν το δρόμο.

Τόσο η ελληνική, όσο και η τουρκική κυβέρνηση, έχοντας αποδεχτεί άνευ όρων τον επιδιαιτητικό ρόλο των ΗΠΑ για τη διευθέτηση των μεταξύ τους προβλημάτων, έχουν αποδεχτεί ουσιαστικά να παίξουν τη διελκυστίνδα και να ανατροφοδοτούν μονίμως της κρίση, φέρνοντας έτσι βήμα βήμα πιο κοντά τους επιδιαιτητές.

Θα πρέπει, βέβαια, να σημειωθεί ότι σ' αυτή τη διελκυστίνδα αυτός που τεντώνει περισσότερο το σκοινί είναι η τουρκική πλευρά, της παρέχει όμως το δικαίωμα η ιδιαίτερη θέση που κατέχει στις στρατηγικές επιδιώξεις των Αμερικανών και του ΝΑΤΟ τόσο στο Αιγαίο, όσο και στη Μέση Ανατολή, το νότο της πρώην Σοβιετικής Ενωσης και τα Βαλκάνια. Εξαργυρώνοντας αυτόν το ρόλο, η στρατιωτικοπολιτική ηγεσία της Τουρκίας γίνεται όλο και πιο προκλητική στις απαιτήσεις της. Είναι προφανές ότι η Αγκυρα με την τακτική της επιδιώκει να γράψει όσο το δυνατόν περισσότερα θέματα στην ατζέντα των ελληνοτουρκικών διαφορών, για να τα χρησιμοποιήσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, όταν και όπως αυτό στρωθεί.

Μάλιστα η τουρκική κυβέρνηση, διά στόματος του υπουργού Εξωτερικών, προχώρησε ένα βήμα ακόμη, αποκαλύπτοντας την πραγματική φύση του προβλήματος. Δήλωσε, λοιπόν, ο κ. Γκιονενσάι, απαντώντας στην ελληνική θέση για προσφυγή στη Χάγη, ότι η Τουρκία ως τελευταία λύση θα έβλεπε την παρουσία ενός τρίτου παράγοντα με διαιτητικές αρμοδιότητες στις ελληνοτουρκικές συζητήσεις. Αυτός ο "παράγοντας", βέβαια, δε θα είναι κανείς άλλος από τους Αμερικανούς και το ΝΑΤΟ.

Θα πρέπει να σημειώσουμε, όμως, ότι με αφορμή τη ματαίωση της συνάντησης Πάγκαλου - Γκιονενσάι αναπτύχθηκε μια ολόκληρη φιλολογία γύρω από το αν έχει κανένα νόημα ή όχι ο διάλογος με την Τουρκία. Λες και ο διάλογος δε γίνεται και δε συνεχίζεται, είτε απευθείας είτε διά μέσου τρίτων. Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι αν θα πρέπει να γίνει συζήτηση με την Τουρκία, αλλά το με ποιες προϋποθέσεις και με ποια πολιτική προσέρχονται τα δυο μέρη στη συζήτηση αυτή.

Η βασική προϋπόθεση για οποιονδήποτε διάλογο είναι η αμοιβαία αναγνώριση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και η επιβεβαίωση της τήρησης των αρχών του διεθνούς δικαίου και των διεθνών συμφωνιών. Από κει και πέρα θα πρέπει ο διάλογος να γίνει χωρίς διαμεσολαβήσεις και επιδιαιτητές. Σ' έναν τέτοιο διάλογο μόνο μπορεί να ευδοκιμήσει μια πολιτική ειρήνης, καλής γειτονίας και ισότιμης συνεργασίας μεταξύ των δυο χωρών, αλλά και μεταξύ των χωρών και των λαών της ευρύτερης περιοχής.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ