Σάββατο 17 Αυγούστου 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ
Κινδυνεύουν να μετατραπούν σε... αποθήκες πολυεθνικών

Τον κίνδυνο να μετατραπούν από παραγωγικές μονάδες (διύλισης και αργού πετρελαίου για την παραγωγή βενζίνης και άλλων παραγώγων του πετρελαίου) σε απλές αποθήκες των πολυεθνικών εταιριών πετρελαίου, αντιμετωπίζουν τα ελληνικά κρατικά διυλιστήρια. Αυτό προκύπτει από χτεσινή ανταπόκριση του Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων (ΜΠΕ), σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα παραπέμπεται τον ερχόμενο Νοέμβρη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με την κατηγορία (από τις πολυεθνικές εταιρίες του πετρελαίου) ότι παραβιάζει την κοινοτική νομοθεσία, επιβάλλοντας εμπόδια στις εισαγωγές πετρελαιοειδών.

Το πρόβλημα, αναφέρεται στην ανταπόκριση του ΜΠΕ, προκύπτει ουσιαστικά από την υποχρέωση των ξένων εταιριών πετρελαίου - υποχρέωση που προβλέπεται από τις κοινοτικές διατάξεις - να διατηρούν αποθέματα ασφαλείας εντός της ελληνικής επικράτειας. Τα αποθέματα αυτά καθορίζονται σε ποσότητα ικανή να καλύψει τις εισαγωγές που πραγματοποιούν στην ελληνική αγορά για διάστημα 90 ημερών. Επειδή όμως οι ξένες εταιρίες διαθέτουν ικανούς αποθηκευτικούς χώρους στην Ελλάδα, απαιτούν από την ελληνική κυβέρνηση να τους παραχωρούνται δεξαμενές στα Ελληνικά Διυλιστήρια. Ανεπίσημα, η ελληνική κυβέρνηση, με πληροφορίες που διαρρέουν από το υπουργείο Ανάπτυξης, σημειώνει πως σε περίπτωση που παραχωρηθούν οι δεξαμενές των Ελληνικών Διυλιστηρίων στις ξένες εταιρίες για την αποθήκευση εισαγόμενων πετρελαιοειδών, υπάρχει κίνδυνος τα αποθέματα ασφαλείας των ξένων εταιριών να φτάσουν στο άμεσο μέλλον σε τέτοιο ύψος, που να μπλοκάρει την όλη παραγωγική διαδικασία. Σε μια τέτοια περίπτωση, σημείωναν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, "τα διυλιστήρια της χώρας μας θα απολέσουν τη δυνατότητα να επιτελούν το έργο για το οποίο δημιουργήθηκαν και θα "καταντήσουν" απλές αποθήκες των πετρελαιοειδών των ξένων εταιριών".

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, η ελληνική κυβέρνηση προτείνει να συνάπτονται υποχρεωτικά από τις ξένες εταιρίες ειδικές συμβάσεις, για την αποθήκευση των πετρελαιοειδών που εισάγουν στην Ελλάδα, με όποιο ιδιωτικό ή κρατικό διυλιστήριο αυτές επιλέγουν, με τη μορφή "αντισταθμιστικών" οφελών. Να πληρώνουν δηλαδή κάποιο ενοίκιο για την αποθήκευση, είτε να πληρώνουν κάποια προμήθεια, είτε ακόμη να αναλάβουν έργα εκσυγχρονισμού των διυλιστηρίων. Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Ενωση - που δείχνει την πρόθεσή της να ικανοποιήσει τις αξιώσεις των πολυεθνικών σε βάρος των Ελληνικών Διυλιστηρίων - ζητά να μην υπάρχει απολύτως καμιά δέσμευση των ξένων εταιριών, αλλά... να μπορούν ελεύθερα "κατά το δοκούν" να χρησιμοποιούν τους αποθηκευτικούς χώρους των διυλιστηρίων.

Σε περίπτωση τελικά που το Ευρωδικαστήριο επιβάλλει στην Ελλάδα τη "λύση" που αξιώνουν οι ξένες εταιρίες πετρελαίου, εκτός από τον περιορισμό της ή ακόμη και το μπλοκάρισμα της συνολικής δυναμικότητας των Ελληνικών Διυλιστηρίων, είναι πολύ πιθανό να οδηγηθούμε και σε ανεξέλεγκτη τιμολόγηση των καυσίμων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ