Πέμπτη 10 Οχτώβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η λαϊκή τέχνη έχασε τον λάτρη της

Κηδεύτηκε χτες ο αγωνιστής, τεχνοκριτικός, συνεργάτης του "Ρ", Νίκος Αλεξίου

Οι εικαστικές τέχνες, η Εθνική Αντίσταση, το ΚΚΕ και ο "Ριζοσπάστης" έχασαν προχτές αργά το βράδυ έναν εκλεκτό τους άνθρωπο. Τον κομμουνιστή δικηγόρο, λάτρη της λαϊκής τέχνης, διακεκριμένο τεχνοκριτικό και μόνιμο συνεργάτη του "Ρ" (από τη νόμιμη επανέκδοσή του μέχρι τώρα) Νίκο Αλεξίου.Ο Νίκος Αλεξίου υπέκυψε προχτές αργά το βράδυ, στην κλινική όπου νοσηλευόταν τον τελευταίο καιρό, μετά από ένα βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο που υπέστη το καλοκαίρι στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκύρο.Τον Ν. Αλεξίου συνόδευσαν χτες στην τελευταία "κατοικία" του στο Νεκροταφείο Καισαριανής, συναγωνιστές, σύντροφοι, συνάδελφοι, φίλοι του και γνωστοί εικαστικοί καλλιτέχνες και τον αποχαιρέτησαν μιλώντας για την πολλαπλή προσφορά του στον αγώνα, στα Γράμματα και στις Τέχνες. Τον αποχαιρέτησαν ο δικηγόρος Γιώργος Δέπος,από μέρους της Διεύθυνσης και της Συντακτικής Επιτροπής του "Ρ" η Αριστούλα Ελληνούδη και από μέρους των εικαστικών καλλιτεχνών η Ντιάνα Αντωνακάτου.

Ο Νίκος Αλεξίου γεννήθηκε το 1906. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ζωγραφική - που ήταν η ιδιαίτερη αγάπη του - στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και Ιστορία της Τέχνης στην Ολλανδία. Από τα φοιτητικά του χρόνια συνδέθηκε με το προοδευτικό, λαϊκό κίνημα και μυήθηκε στο μαρξισμό με "δάσκαλο" τον Γ. Ιορδανίδη. Ασκησε τη δικηγορία, ειδικεύτηκε στα ποινικά και υπερασπίστηκε στα δικαστήρια πολλούς αγωνιστές. Ηταν μέλος της ΚΕ του ΕΑΜ και υπεύθυνος του ΕΑΜ Αττικής με το ψευδώνυμο Καράς."Γεύτηκε" πολλές διώξεις, φυλακές και εξορίες από το 1930 μέχρι το 1950, με τελευταίο τόπο κράτησής του το κολαστήριο της Μακρονήσου.

Βιοποριζόμενος ως δικηγόρος, από το 1952 ασχολήθηκε με την τεχνοκριτική, γράφοντας στο "Βήμα", με το οποίο σταμάτησε τη συνεργασία του το 1967 και σε περιοδικά. Με το "Ρ" συνεργάστηκε από τη νόμιμη επανέκδοσή του και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού που έφυγε για το νησί του. Στην κλινική, μάλιστα, ζήτησε να του διαβάσει την τελευταία κριτική του στο "Ρ", ο φίλος του Κώστας Τσιγγαρίδας.Η τεχνοκριτική του ήταν συνειδητά και αμετακίνητα η "καθαρή", η "άλλη", η αριστερή ιδεολογικοαισθητικά άποψη για τις εικαστικές τέχνες και γι' αυτό μη αρεστή στα κυκλώματα του εμπορίου της τέχνης. Λάτρευε τη λαϊκή τέχνη, επειδή τη θεωρούσε ως τη γνησιότερη μορφοποίηση της συλλογικής ψυχής του λαού μας.

Στο ενεργητικό του - εκτός από την πληθώρα των κριτικών του για εικαστικές εκθέσεις, άρθρων για θέματα, μορφές, ιδέες και πρόσωπα της προοδευτικής σύγχρονης ελληνικής τέχνης - είχε και τα παρακάτω βιβλία: Το δίτομο "Μοντέρνα Τέχνη", "Αισθητικά Σημειώματα" και "Αναφορά στην Τέχνη". Συνέταξε το θεωρητικό προγραμματισμό για την ίδρυση Οργανισμού Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και είχε τιμηθεί για τον τεχνοκριτικό του λόγο με Βραβείο του ΥΠΠΟ, επί υπουργίας της Μελίνας Μερκούρη και με το χρυσό μετάλλιο "Δημητρώφ".

Να σημειώσουμε ότι ο Πάνος Ζιβιτσάνος,αντί για στεφάνι, πρόσφερε στο "Ρ" 10.000 δρχ. στη μνήμη του συντρόφου και φίλου του Ν. Αλεξίου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ