Παρασκευή 1 Νοέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Επικοινωνιακή" Γραμματική

Η έννοια "Γραμματική" από το 1941 είχε ταυτιστεί με έναν μεγάλο δάσκαλο, τον Μανόλη Τριανταφυλλίδη,του οποίου το έργο ήταν "ευαγγέλιο" για τη σωστή διδαχή της ελληνικής γλώσσας. Ακολούθησε η "Νεοελληνική Γραμματική" του Αγ. Τσοπανάκη (1944), επίσης σημαντικό έργο, για τις παραδοσιακές μεθόδους της διδαχής της Γραμματικής στα σχολεία. Φέτος, ένα νέο έργο των πανεπιστημιακών γλωσσολόγων, των Χρήστου Κλαίρη - Γιώργου Μπαμπινιώτη,σε συνεργασία με τους Αμαλία Μόζερ, Αικατερίνη Μπακάκου - Ορφανού, Σταύρο Σκοπετέα,με γενικό τίτλο "Γραμματική της Νέας Ελληνικής" και υπότιτλο "Δομολειτουργική - Επικοινωνιακή", έρχεται να αντιμετωπίσει τη Γραμματική της γλώσσας μας με τις μεθόδους και τους προβληματισμούς της σύγχρονης επιστήμης της γλωσσολογίας.

Ο πρώτος τόμος αυτού του έργου (υπολογίζεται ως πεντάτομο), που παρουσιάστηκε χτες από τις εκδόσεις "Ελληνικά Γράμματα",έχει τίτλο "Το Ονομα της Νέας Ελληνικής (Αναφορά στον κόσμο της πραγματικότητας)".Στον πρόλογο του τόμου μεταξύ άλλων σημειώνεται ότι σκοπός του έργου αυτού είναι "να περιγραφούν συστηματικά οι μορφολογικές και συντακτικές δομές της σύγχρονης Ελληνικής, ο τρόπος με τον οποίο οι συντακτικές λειτουργίες συντελούν στην οργάνωση του μηνύματος, καθώς και η χρήση (επικοινωνιακή πλευρά) που οι δομές, οι λειτουργίες και τα λεξιλογικά στοιχεία εμφανίζουν στη γλωσσική πράξη (ομιλία και γραπτό λόγο). (...) Να συνειδητοποιήσουν οι χρήστες της γραμματικής που έχουν την Ελληνική ως μητρική γλώσσα με ποιες δομές και με ποιους μηχανισμούς επιτυγχάνεται η επικοινωνία στη γλώσσα μας, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν αυτούς τους μηχανισμούς για μια καλύτερη ποιότητα και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη χρήση της Ελληνικής".

Ο Γ. Μπαμπινιώτης επισήμανε ότι το έργο αυτό απευθύνεται σ' όλες τις κατευθύνσεις (εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονιούς, κάθε χρήστη της γλώσσας μας). "Είναι μια άλλη πρόταση για το πώς πρέπει να είναι μια σύγχρονη γραμματική. Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια στα σχολεία διδάσκουμε με τη δομολειτουργική - επικοινωνιακή μέθοδο (τύπους, λειτουργίες σύνταξης, χρήσεις επικοινωνίας). Το πρόβλημα είναι ότι ενώ διδάσκουμε με αυτή τη μέθοδο, τα χρησιμοποιούμενα στα σχολεία βιβλία (Τριανταφυλλίδη, ή Τσοπανάκη), είναι με την παλιά μέθοδο. Εμείς θέλουμε να δείξουμε τη δυναμική της γλώσσας. Τις επιλογές, την ποικιλία, τη ζωντάνια, τις λύσεις που δίνει για την επικοινωνία του χρήστη της".

Οι τόμοι που θα ακολουθήσουν αφορούν στο "Ρήμα" και τους "Προσδιορισμούς" (χρόνος, τόπος, κλπ.).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ