Παρασκευή 15 Μάη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Βάρναλης εμπνέει μαθητές

Παράσταση του ΤΕΛ Τρίπολης με το "Ημερολόγιο της Πηνελόπης"

ΤΡΙΠΟΛΗ του ανταποκριτή μας.-

Το "Ημερολόγιο της Πηνελόπης" του Κώστα Βάρναλη θα ανεβάσει το Θεατρικό Εργαστήρι του ΤΕΛ Τρίπολης.Το "Ημερολόγιο της Πηνελόπης" πρωτοδημοσιεύτηκε στο "Ριζοσπάστη" στις 4/8/1946. Σε άλλη σελίδα του ίδιου φύλλου, σε συνέντευξή που έδινε στο "Ρ" ο συνεργάτης του, Βάρναλης, εξηγούσε από πότε ασχολήθηκε μ' αυτό το μύθο και ποιο είναι το μήνυμα του κειμένου του.Οι προγονόπληκτοι βέβαια τον κατηγόρησαν για "πλαστογράφηση του θυμητικού της ιδανικής γυναίκας" και "προδοτικό διασυρμό του μεγάλου εθνικού κεφαλαίου" (!!!).

Οπως σημειώνουν οι μαθητές, "ο Βάρναλης παρουσίασε τα ιστορικά της Πηνελόπης σα να ήταν γραμμένα από την ίδια τη βασίλισσα της Ιθάκης και "της Αρετής", θέλοντας να αποκαλύψει - όπως έλεγε - ότι "οι πράξεις, οι στοχασμοί κι ο βίος της είναι μέσες - άκρες ο βίος, οι στοχασμοί και οι πράξεις όλων των αφεντάδων (που ζουν σε βάρος των λαών τους), όποιο και να 'χουν όνομα κι όποιους καιρούς κι αν μαγαρίζουν"".

Οι συντελεστές της παράστασης παρακινήθηκαν από το μύθο για να εικονογραφήσουν τη διαχρονική αλήθειά του. Μέσα από το έργο ο θεατής θα δει όλη την ελληνική ιστορία. Οι μαθητές κι "όσοι απ' τους δασκάλους στάθηκαν με την ταπεινότητα του μαθητή δίπλα" τους, πιστεύουν πως "αυτός που, πάντα, γράφει την ιστορία είναι ο λαός. Πώς θα μπορούσε άραγε κάποιος που δεν πόνεσε, δεν πείνασε, δε στερήθηκε όσα του αρνήθηκαν οι άλλοι, να ανέβει στη σκηνή και να νιώσει την πείνα, τον πόνο, τη στέρηση;".

Γι' αυτό επέλεξαν τον Βάρναλη. Επειδή ταιριάζει στη γενική φυσιογνωμία όλων των μαθητών του σχολείου τους: "Παιδιά αγροτών και εργατών είμαστε - λένε. Συχνά μακριά από πολλά δικαιώματα (που αφειδώς χάρισε η φύση σ' όλους τους ανθρώπους), λόγω οικονομικών διακρίσεων, βέβαια. Δεν ξέρουμε πολλά από θέατρο. Μας ενδιαφέρει, όμως.Οχι, για να "δραπετεύσουμε", όπως ακούγεται συχνά, μα γιατί είναι τρόπος ζωής. Ενας τρόπος που οδηγεί στη ζωή. Μάθαμε ό,τι μάθαμε δημιουργώντας απ' το τίποτα. Σ' ένα σύντομο διάστημα, σε έξι μήνες διασκευάσαμε το έργο, φτιάξαμε μόνοι τα σκηνικά και τα κοστούμια. Αυτοσχεδιάσαμε πάνω στους ρόλους. Ολοι είμαστε "σκηνοθέτες". Μοιράσαμε 71 ρόλους σε 24 παιδιά.Κανείς δεν έμεινε απέξω επειδή "δεν κάνει για ηθοποιός". Τους ρόλους τους δημιουργήσαμε με βάση τις ανάγκες της ομάδας μας.Γνωρίζουμε ελάχιστα για το θέατρο και τις τεχνικές του, αλλά θέλαμε να ερεθιστεί η ευαισθησία μας, να ηλεκτριστούν οι αισθήσεις μας. Πάνω στη σκηνή διαδηλώνουμε. Τα βράδια του χειμώνα κουβεντιάζαμε με τα φαντάσματα της Ιστορίας.Κάνουμε θέατρο από την ανάγκη να βρούμε κι εμείς το δικό μας μετερίζι στην εφιαλτική εποχή που μόλις ξεκινάει. Σημαία μας το ποίημα του Βάρναλη: "Δεν είμαι εγώ σπορά της τύχης/, ο πλαστουργός της νιας ζωής/. Εγώ μια τέκνο της ανάγκης/ κι ώριμο τέκνο της οργής".

Το "Ημερολόγιο της Πηνελόπης" διασκεύασε και σκηνοθέτησε ο Γεράσιμος Βάκρος.Κοντά του καταθέτουν τον πλούτο της καρδιάς τους οι Πάνος Θ. Μπουρλάς, Αθανασία Πολίτη, Πάνος Α. Μπουρλάς, Γιούλα Μπότη, Νίκος Σιδεράτος, Ηρώ Μπόνα, Ελένη Διολίτση, Κώστας Παπαχαραλάμπους, Αννα Αρμόνη, Κλεάνθη Λύκου, Ζωή Βαφειάδη, Τρύφωνας Γκουβάς, Γιάννης Καρνέζης, Ανια Δουβή, Νίκος Κανακάρης, Βασίλης Ντάσης, Λεμονιά Παπαγεωργίου, Λευτέρης Καφετζάνης, Δήμητρα Λατσώνα, Μαρία Σαλλά, Μαρία Μπρακάλη, Γιώργος Μπάμπας, Εύη Μουργελά, Μιλτιάδης Λιώρης, Βασίλης Λάππας, Γιώργος Βλάχος, Γιάννης Κριάς, Μαρία Σκουμπάφη, Λήδα Λουκατάρη, Νίκη Προκοπίου, Οθωνας Κανελλόπουλος, Ντίνα Ζέρβα.Οι παραστάσεις θα δοθούν από τις 15-21 του Μάη, καθημερινά στις 8.30 μ.μ. στο "Μαλλιαροπούλειο Θέατρο" Τρίπολης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ