Κυριακή 24 Μάη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 35
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΜΕ ΤΟ ΦΟΡΟ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Χάρισαν δεκάδες δισ. στους τραπεζίτες

- Την ακύρωση στην πράξη του ΦΜΑΠ προωθεί η κυβέρνηση Σημίτη - Μεγάλες πολιτικές ευθύνες για το "μπάχαλο" της εκκαθάρισης του φόρου από ιδιωτική εταιρία, που σηκώνει σήμερα τα χέρια ψηλά και δηλώνει αδυναμία εκπλήρωσης συμβατικών υποχρεώσεων

Πριν ακόμα στεγνώσει το μελάνι στο φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης για την καθιέρωση του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ), η κυβέρνηση Σημίτη άρχισε... τις εκπτώσεις. Με "φωτογραφική" διάταξη στο άρθρο 14 του Ν.2579/98 περί "Φορολογικών Διαρρυθμίσεων", απαλλάσσονται από το φόρο σημαντικά τμήματα της ακίνητης περιουσίας των τραπεζών και των θυγατρικών τους εταιριών, καθώς και οι εταιρίες που εκμεταλλεύονται ακίνητα του ΕΟΤ και του ελληνικού δημοσίου, χαρίζοντάς τους έτσι φόρους δισεκατομμυρίων δραχμών. Υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών δήλωσαν στο "Ρ" ότι δεν είχαν την παραμικρή ιδέα για το "ράβε - ξήλωνε" της πολιτικής ηγεσίας και πως είδαν για πρώτη φορά τις δύο αυτές διατάξεις στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, όπου και δημοσιεύτηκε επίσημα ο νόμος.

Μετά την απαλλαγή από το ΦΜΑΠ και της τεράστιας εκκλησιαστικής περιουσίας, καθώς και τα όσα τραγελαφικά έλαβαν χώρα το 1997, όταν η ιδιωτική εταιρία, συμφερόντων Κόκκαλη - είχε αναλάβει την αποστολή των σχετικών εντύπων και την εκκαθάριση του φόρου - δήλωσε τελικά αδυναμία να εκπληρώσει το έργο της (για το συγκεκριμένο θέμα το υπουργείο Οικονομικών σιωπά...), μπορούμε πλέον να μιλάμε για το πτώμα ενός νόμου, δύο μόλις χρόνια μετά την εφαρμογή του. Ο νόμος, ο οποίος - υποτίθεται - είχεστόχο να φορολογήσει τους... ιδιαιτέρως "έχοντες και κατέχοντες" τελεί πλέον υπό αίρεση, καθώς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, σε ανεπίσημο επίπεδο, κάνουν λόγο για κατάργησή του, αφού στην πράξη αποδείχτηκε... ανεφάρμοστος.

Το συμπέρασμα δηλαδή που προκύπτει είναι ότι ο ταξικός προσανατολισμός της κυβέρνησης Σημίτη και η παράδοση του έργου σε ιδιωτικά συμφέροντα οδηγούν στην υπονόμευση ενός φόρου, ο οποίος έχει υιοθετηθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες αρκετές δεκαετίες πριν. Μάλιστα, σε πολλές καπιταλιστικές χώρες επιβάλλεται φόρος στην ακίνητη αλλά και στην κινητή περιουσία.

Οι "φωτογραφικές" διατάξεις

Οι δύο διατάξεις του άρθρου 14 του Ν.2579 περί "Φορολογικών Διαρρυθμίσεων", με τις οποίες νομοθετείται η απαλλαγή από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, προβλέπουν τα ακόλουθα:

Εξαιρούνται από το ΦΜΑΠ και:

  • "τα γήπεδα, κτίρια και εγκαταστάσεις που ανήκουν σε τράπεζες και θυγατρικές τους εταιρίες, είτε αυτά ιδιοχρησιμοποιούνται είτε είναι μισθωμένα και για τα οποία έχει αρχίσει η διαδικασία ένταξής τους σε ζώνες ενεργού πολεοδομίας...".
  • "Τα νομικά πρόσωπα ως δικαιούχοι κάθε μορφής δουλείας ή ασκούντα τα παραπάνω δικαιώματα σε ακίνητα κυριότητας του ελληνικού δημοσίου ή του ΕΟΤ, που έχουν αποκτήσει είτε κατόπιν μεταβίβασης είτε κατόπιν οποιουδήποτε τύπου παραχώρησης με σύμβαση...".

Στη μεν πρώτη παράγραφο, η οποία νομοθετεί υπέρ των τραπεζών και των θυγατρικών τους, που κατέχουν ακίνητη περιουσία εκατοντάδων δισ. δραχμών, παράγοντες του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, στους οποίος απευθυνθήκαμε, μας διευκρίνισαν ότι "με μία έννοια στις Ζώνες Ενεργού Πολεοδομίας - στις οποίες αναφέρεται η "πονηρή" διάταξη - εντάσσονται σήμερα όλοι οι οικιστικοί χώροι της ελληνικής επικράτειας". Ο συγκεκριμένος δηλαδή όρος έχει διασταλτική ερμηνεία, κάτι που προκύπτει από την ανάγνωσή του. Σύμφωνα με το σχετικό νόμο "...ενεργός πολεοδομία είναι η αναμόρφωση υφιστάμενων ή δημιουργία νέων πολεοδομικών συγκροτημάτων που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες της οργανωμένης κοινωνικής διαβίωσης, με παρεμβάσεις του κράτους ή από εξουσιοδοτούμενους από αυτό φορείς...". Υποστήριξαν μάλιστα ότι για να προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών σε νομοθετική εξαίρεση, αυτό από μόνο του προδίδει τα τεράστια συμφέροντα που υποκρύπτονται.

Οσο για τη δεύτερη διάταξη, στην οποία ορισμένοι διακρίνουν το μακρύ χέρι όσων προωθούν το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου και του ΕΟΤ, είναι εμφανές ότι τελικά εξυπηρετεί μεγαλοξενοδόχους και όλους εκείνους που έχουν συνάψει συμφωνίες μακροχρόνιας μίσθωσης εκμετάλλευσης ακινήτων με το ελληνικό δημόσιο και τον ΕΟΤ, καθώς και τις περιπτώσεις εκείνες που το δημόσιο και ο ΕΟΤ διατηρούν την κυριότητα των ακινήτων και έχουν εκχωρήσει στους ιδιώτες την επικαρπία... Τρελά πράγματα δηλαδή και τρελά συμφέροντα...

Για γέλια και για κλάματα

Την ίδια στιγμή, ιστορίες αγρίων και τροφή στους γελοιογράφους προσφέρουν τα όσα έλαβαν χώρα με την ιδιωτικοποίηση των εργασιών που αφορούν το ΦΜΑΠ για το έτος 1997. Στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης των εργασιών του δημοσίου, που ακολουθεί η κυβέρνηση Σημίτη, το έργο της έκδοσης των εντύπων και της εκκαθάρισης του φόρου ανατέθηκε στην εταιρία ΙΝΤΡΑΛΟΤ, συμφερόντων Κόκκαλη. Το υπουργείο Οικονομικών προσδοκούσε να εισπράξει από το ΦΜΑΠ 25 δισ. δραχμές. Τελικά η εταιρία κυριολεκτικά τα "μούσκεψε", καθώς, ενώ φόρο καλούνταν να πληρώσουν οι άγαμοι με ακίνητη περιουσία 60 εκατ. και άνω και οι έγγαμοι με ακίνητη περιουσία 120 εκατ. δραχμών και άνω, αυτοί ζητούσαν καταβολή φόρου από τους φουκαράδες.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδίας Εφοριακών Υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών:

  • σε διαμερίσματα 79 τ.μ. στον Κορυδαλλό υπολογίστηκε αξία ύψους 794 εκατ. δρχ.!
  • σε διαμέρισμα στη Ν. Ιωνία Αττικής 51 τ.μ. υπολογίστηκε αξία στο ύψος των 429 εκατ. δραχμών!
  • σε αγροτεμάχιο στη Νάξο ενός στρέμματος υπολογίστηκε αξία ύψους 4 δισ. δραχμών!
  • σε οικόπεδο στο Πέραμα 141 τ.μ. με ισόγειο κτίσμα 67 τ.μ. και παλαιότητας 80 ετών υπολογίστηκε αξία ύψους 1.544 εκατ. δραχμών!

Το υπουργείο Οικονομικών όχι μόνο δε διανοήθηκε να ζητήσει εξηγήσεις από την εταιρία ΙΝΤΡΑΛΟΤ για το "μπάχαλο", που εκθέτει και το ίδιο, αλλά σιωπά ένοχα...

Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΙΝΤΡΑΛΟΤ σήκωσε τα χέρια ψηλά και δήλωσε αδυναμία εκκαθάρισης του φόρου, το δε υπουργείο Οικονομικών ζήτησε τη βοήθεια του... κρατικού ΚΕΠΥΟ, το οποίο αρνήθηκε επειδή το - λειψό, να σημειωθεί - προσωπικό του απασχολείται με την εκκαθάριση του Φόρου Εισοδήματος 1998.

Αποτέλεσμα όλων αυτών των διεργασιών είναι ο ΦΜΑΠ του έτους 1997 να κινδυνεύει να μην εισπραχτεί ποτέ, κάτι που φαίνεται ότι δεν απασχολεί κανέναν αρμόδιο. Ενισχύονται έτσι οι απόψεις ότι εκμεταλλεύονται την κατάσταση διάλυσης, για να προχωρήσουν στην κατάργηση του φόρου επικαλούμενοι... το ανεφάρμοστο.

Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ