Πέμπτη 9 Ιούλη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΟΥ ΑΛ. ΣΠΥΡΟΥ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΕΣΕΕ
Ο εκφυλισμός των εκπτώσεων

- Την 1η Ιούλη ξεκίνησαν επίσημα οι θερινές εκπτώσεις. Τι μηνύματα υπάρχουν από τις πρώτες μέρες για τον εμπορικό κόσμο;

- Και αυτές οι εκπτώσεις δεν προμηνύουν κάτι το αισιόδοξο για την τόνωση του τζίρου, ιδιαίτερα των χιλιάδων μικρών επιχειρήσεων. Ηδη μπαίνουμε στη δεύτερη βδομάδα και το "γκρίζο" τοπίο της αγοράς ακολουθεί το "κάθε πέρσι και καλύτερα". Η εικόνα της αγοράς αντικατοπτρίζει με τον πιο παραστατικό τρόπο τα αποτελέσματα της αντιλαϊκής πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση και επιβάλει η ΕΕ και το μεγάλο κεφάλαιο, στο όνομα της "οικονομίας της αγοράς" και της "παγκοσμιοποίησης". Κύρια χαρακτηριστικά της είναι η όλο και μεγαλύτερη μείωση της λαϊκής κατανάλωσης, η αύξηση της ανεργίας, το κλείσιμο χιλιάδων μικροεπιχειρήσεων με ταυτόχρονη μετατόπιση ενός όλο και μεγαλύτερου τζίρου στις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις, κυρίως ελεγχόμενες από το ξένο κεφάλαιο. Απέναντι σ' αυτή την κατάσταση όλο και περισσότεροι μικρέμποροι κατανοούν ότι όλα τα μέτρα που παίρνονται, όπως αυτό της απελευθέρωσης των εκπτώσεων, λειτουργούν σε βάρος τους και σε όφελος των μεγαλοεπιχειρήσεων. Μέσα από την ίδια τους την πείρα αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι τα μεγάλα λόγια περί "ανταγωνισμού", "εκσυγχρονισμού", ΟΝΕ και ΕΥΡΩ δεν είναι τίποτε άλλο παρά η συγκέντρωση του πλούτου σε όλο και λιγότερα χέρια και η φτώχεια για τους πολλούς.

- Ποιους εξυπηρετεί το καθεστώς που έχει διαμορφωθεί, να πραγματοποιούνται εκπτώσεις ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου;

- Και στις προηγούμενες εκπτώσεις ο χρόνος που προβλέπει η νομοθεσία υπερκαλυπτόταν με τις προεκπτώσεις και τις παρατάσεις που είχαν επιβάλει οι μεγαλοεπιχειρηματίες με την ανοχή της κυβέρνησης. Σήμερα η διάρκεια των προσφορών και εκπτώσεων φτάνει το μισό χρόνο περίπου. Τις προηγούμενες δεκαετίες ο θεσμός των εκπτώσεων στη χώρα μας είχε την αποδοχή της λαϊκής κατανάλωσης. Μετά το 1990, όμως, οδηγείται συνειδητά από την κυβέρνηση και το μεγάλο κεφάλαιο στην πλήρη απελευθέρωση και τον εκφυλισμό από το αρχικό περιεχόμενό του. Η ανάγκη από τη μια των επιχειρήσεων να ρευστοποιούν τα πραγματικά τους αποθέματα κάθε τέλος εποχής (Φλεβάρη, Αύγουστο) και από την άλλη η ανάγκη των καταναλωτών, ιδιαίτερα των λαϊκών στρωμάτων, να αγοράζουν φτηνότερα προϊόντα έχει μετατραπεί από το μεγάλο κεφάλαιο σε στρεβλά καταναλωτικά πρότυπα, εικονικές εκπτώσεις - προσφορές, παραπλανητικές διαφημίσεις, με στόχο τη μονοπώληση της αγοράς, με ταυτόχρονη δραστική συρρίκνωση χιλιάδων μικροεπιχειρήσεων.

- Τι προτείνετε προκειμένου να αποκτήσει ο θεσμός την παλιά του αξιοπιστία;

- Για να αποκτήσει ο θεσμός αυτός την παλιά του αξιοπιστία η πρόταση της ΔΗΚΕΒΕ είναι να κατοχυρωθεί νομοθετικά η πραγματοποίηση προσφορών και εκπτώσεων μόνο τους μήνες Φλεβάρη και Αύγουστο, με αντίστοιχα αυστηρά μέτρα για την ουσιαστική εφαρμογή τους. Η ρύθμιση αυτή από μόνη της είναι φανερό ότι δεν αρκεί για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Χρειάζεται να συνοδευτεί από ένα σύνολο μέτρων, όπως ενίσχυση των λαϊκών εισοδημάτων, πολιτική ελέγχου των τιμών εκεί που διαμορφώνονται, περιορισμοί στην ασύδοτη δράση των πολυκαταστημάτων, κίνητρα για μαζική συνεταιριστικοποίηση των μικρών επιχειρήσεων κλπ. Με δυο λόγια χρειάζεται μια αντιμονοπωλιακή πολιτική, που θα στηρίζει τα μικρομεσαία στρώματα, τους εργαζόμενους και θα συγκρούεται με τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου. Είναι αλήθεια ότι στα πλαίσια της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ και της ΕΕ δε χωράνε λύσεις ικανοποιητικές για τους ΕΒΕ. Ούτε οι σημερινές πλειοψηφίες της ΓΣΕΒΕΕ και ΕΣΕΕ εκφράζουν τα συμφέροντά τους. Χρειάζεται να συσπειρωθούν στα σωματεία και τους συλλόγους, ενισχύοντας τις αγωνιστικές δυνάμεις και να οργανώσουν μαζί με τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα αγώνες για την ανατροπή της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Ενωμένος ο λαός έχει τεράστια δύναμη να επιβάλει τη θέλησή του.

Μ. Ζ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ