Παρασκευή 26 Φλεβάρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το ΥΠΠΟ συμβάλλει, το Μέγαρο υπογράφει...

"Η Βενετία των Ελλήνων και η Ελλάδα των Βενετών", είναι ο τίτλος έκθεσης ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας, καθώς με πλήθος αντικειμένων, κειμηλίων και έργων τέχνης, θα αναφέρεται στις πολιτικές - οικονομικές - πολιτιστικές σχέσεις ανάμεσα στη Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας και την Ελλάδα, κυρίως μετά την Αλωση της Κωνσταντινούπολης. Η παραπάνω έκθεση, που θα διαρκέσει από 15 Μαρτίου μέχρι 30 Απριλίου,αποτελεί την κορυφαία δραστηριότητα του Ελληνικού Κέντρου Ερευνας Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων (ΕΚΕΒΥΜΜ), δηλαδή ενός φορέα άμεσα εξαρτώμενου από το υπουργείο Πολιτισμού, συμβάλλοντας στο κρισιμότερο κομμάτι της προετοιμασίας μιας έκθεσης, δηλαδή τη συντήρηση και τις συνθήκες μεταφοράς 18 εικόνων του Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας. Η συμβολή, όμως, δεν αφορά καμία έκθεση του ΥΠΠΟ ή σε χώρο του ΥΠΠΟ, αλλά διοργάνωση του Μεγάρου Μουσικής.

Ωστόσο, Ελληνες συντηρητές από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ και αρχαιολόγοι της Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων τα τελευταία τρία χρόνια μεταβαίνουν στο Ινστιτούτο, εξετάζουν τις ανάγκες των εικόνων και έχουν υποβάλει μελέτη εργασιών για την επανέκθεση, που προετοιμάζει το Ινστιτούτου.

Ξαφνικά, προκειμένου να εξυπηρετηθεί το Μέγαρο Μουσικής και να πολιτογραφηθεί ως εκθεσιακό κέντρο, ανακόπτεται δραστηριότητα τριών ετών και μέρος της "μπαίνει στην υπηρεσία" του Μεγάρου Μουσικής, προκειμένου οι συντηρητές του ΥΠΠΟ να ασχοληθούν με 18 από τις εικόνες και σε συγκεκριμένη προθεσμία να αντιμετωπίσουν τα προβλήματά τους, ώστε να είναι σε θέση να μεταφερθούν σε μια έκθεση, για την οποία "άλλος" θα ..."κομίσει γλαύκαν".

Αυτή τη στιγμή το Μέγαρο Μουσικής προετοιμάζεται για την έκθεση χωρίς να έχει υποβάλει, ακόμα τουλάχιστον, στις καθ' ύλην αρμόδιες υπηρεσίες μελέτη - όπως υποχρεώνει τους άλλους το ΥΠΠΟ - για τον τρόπο παρουσίασης και τις συνθήκες έκθεσης μοναδικών αντικειμένων. Σημειώνουμε, ωστόσο, ότι η απότομη αλλαγή του περιβάλλοντος των εικόνων, καθώς από ένα υγρό κλίμα θα βρεθούν σε αντίθετες συνθήκες, ενδέχεται να επηρεάσει την κατάστασή τους. Αυτό έχει προβλεφτεί από το Μέγαρο Μουσικής; Μετά το τέλος της έκθεσης ποιου υπουργείου άραγε υπάλληλοι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τις τυχόν επιπτώσεις στην κατάσταση των εικόνων και ποιος θα φέρει την ευθύνη;

Παράλληλα, τα έργα τέχνης και χρηστικά αντικείμενα που θα μεταφερθούν από πολλά κρατικά και μη ιδρύματα της χώρας είναι ήδη αποφασισμένα και θα έρθουν από: το Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών, το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη, την Καίρειος Βιβλιοθήκη Ανδρου με την εικόνα της Παναγίας Καρδιώτισσας του 14ου μ.Χ. αι., την Εθνική Βιβλιοθήκη, το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ναυπλίου, τα Αρχεία Νομού Κέρκυρας, η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, το Μουσείο Κορρέ κ. ά.

Πρόσφατα το ΚΑΣ ενέκρινε τη μεταφορά αντικειμένων από το Νομισματικό Μουσείο, ωστόσο ποιος έχει γνωμοδοτήσει για την κατάσταση της εικόνας της Παναγίας Καρδιώτισσας και τη μεταφορά της; Φαίνεται πως το Μέγαρο Μουσικής εξαιρείται από τη συνήθη πρακτική που τελευταία ακολουθεί το ΥΠΠΟ σε τέτοιες περιπτώσεις...

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ