Πέμπτη 16 Σεπτέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΙΚΟΥ "ΦΑΛΚΟΝ"
Στην ύπαρξη ευθυνών αναφέρονται κυβερνητικοί παράγοντες

Αγνωστα παραμένουν μέχρι στιγμής τα αίτια της προχτεσινής αεροπορικής τραγωδίας με το πρωθυπουργικό "Φάλκον" πάνω από το Βουκουρέστι, με έξι νεκρούς, μεταξύ των οποίων και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το αεροπλάνο ακολούθησε για ελάχιστα δευτερόλεπτα ανεξέλεγκτη πορεία, λόγω "απώλειας στήριξης", αλλά δεν είναι σε θέση να πουν, πριν ελεγχθεί το "μαύρο κουτί" στο οποίο καταγράφονται όλα τα στοιχεία της πτήσης, ποιοι ακριβώς παράγοντες συνέβαλαν στην ξαφνική και μοιραία πτώση του "Φάλκον" από τα 23.000 στα 5.000 πόδια, λίγα λεπτά πριν την προσγείωση.

Το πρώτο "μαύρο κουτί", που εξετάστηκε στη Ρουμανία και στο οποίο καταγράφονται όλες οι συνομιλίες στο πιλοτήριο, δεν αποκάλυψε "τίποτα το σημαντικό", δήλωσε χτες ο υπουργός Μεταφορών της Ρουμανίας, προσθέτοντας ότι το δεύτερο κουτί με τις τεχνικές παραμέτρους της πτήσης θα αποσταλεί στην Αθήνα.

Πάντως, οι Ελληνες εμπειρογνώμονες, που διενήργησαν χτες τον τεχνικό έλεγχο του αεροπλάνου στο Βουκουρέστι, διαπίστωσαν ότι όλα τα μηχανικά και ηλεκτρονικά συστήματα του "Φάλκον" δεν παρουσιάζουν κάποιο πρόβλημα και λειτουργούν κανονικά. Ετσι εξηγείται, άλλωστε, και το γεγονός ότι οι πιλότοι κατόρθωσαν να προσγειώσουν κανονικά το αεροπλάνο.

Οι εμπειρογνώμονες εξετάζουν όλες τις πιθανές εκδοχές, χωρίς να αποκλείουν και το ανθρώπινο λάθος. Παράλληλα, θα ελεγχθεί και η εναέρια κυκλοφορία την ώρα του αεροπορικού δυστυχήματος, για να διαπιστωθεί τυχόν ενδεχόμενο ηλεκτρονικής παρεμβολής στα όργανα του "Φάλκον" από άλλο αεροπλάνο.

Οσον αφορά τις φήμες ότι το "Φάλκον" παρουσιάζει συχνά προβλήματα, οι τεχνικοί της ΟΑ επισημαίνουν ότι ήταν 100% άρτιο από τεχνικής πλευράς και ότι σε πρόσφατη τακτική επιθεώρηση της κατασκευάστριας εταιρίας "Ντασό" κατατάχτηκε στην κατηγορία "Αλφα", που σημαίνει άριστη τεχνική κατάσταση.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών αρνείται κατηγορηματικά να δώσει στοιχεία για το τραγικό συμβάν, αν και, από την πρώτη στιγμή, έσπευσε να προεξοφλήσει ότι υπάρχουν ευθύνες και ότι θα "αποδοθούν χωρίς συμβιβασμούς", όσο υψηλά και αν βρίσκονται οι υπεύθυνοι. Πρόκειται, βέβαια, για μια ακόμα κλασική αντίληψη των "εκσυγχρονιστών" του ΠΑΣΟΚ, που ...βλέπουν παντού ευθύνες, αποποιούνται, όμως, τις πολιτικές ευθύνες, οι οποίες ανήκουν 100% στην κυβέρνηση. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Τ. Μαντέλης,λίγα λεπτά μετά την αναγγελία του τραγικού συμβάντος, είχε κατ' ιδίαν συνάντηση στο αεροδρόμιο του Ελληνικού με υψηλόβαθμο στέλεχος της ΟΑ, στον οποίο απευθύνθηκε με βαρύτατους χαρακτηρισμούς, θεωρώντας τον υπεύθυνο για την αεροπορική τραγωδία! Με χτεσινοβραδινές του δηλώσεις, ο Τ. Μαντέλης υποσχέθηκε την "πλήρη διαλεύκανση" του αεροπορικού δυστυχήματος, προσθέτοντας ότι "δε θα ενοχοποιήσουμε αθώους ούτε θα χαριστούμε σε υπεύθυνους". Παράλληλα, ανήγγειλε ότι την ευθύνη διεξαγωγής των ελέγχων θα την έχει η Ρουμανία, με την πλήρη σύμπραξη πενταμελούς επιτροπής Ελλήνων εμπειρογνωμόνων. Είπε, επίσης, ότι το δεύτερο"μαύρο" κουτί θα φτάσει σήμερα σφραγισμένο από τη Ρουμανία στην Αθήνα και πρόσθεσε ότι η ανάγνωσή του θα γίνει σε εργαστήριο κύρους της Γερμανίας. Καταλήγοντας, ανακοίνωσε ότι κλήθηκε στην Αθήνα Αμερικανός εμπειρογνώμονας σε αεροπορικά ατυχήματα και ανέφερε ότι η επιτροπή, αφού αξιολογήσει όλα τα στοιχεία, θα τα παραδώσει στον εισαγγελέα.

Στην Αθήνα οι σοροί των θυμάτων

Το αεροπλάνο, με τις σορούς των έξι θυμάτων του τραγικού συμβάντος, έφτασε στην Αθήνα, στο Ανατολικό Αεροδρόμιο, χτες το μεσημέρι και μεταφέρθηκαν στην εκκλησία του Αγίου Κωνσταντίνου, στη Γλυφάδα, όπου εψάλη τρισάγιο. Ηταν παρόντες ο πρωθυπουργός, ο πρόεδρος της Βουλής, μέλη της κυβέρνησης και άλλοι παράγοντες. Το ΚΚΕ εκπροσώπησε ο βουλευτής του Κόμματος Αχιλλέας Κανταρτζής.Στη συνέχεια, οι σοροί μεταφέρθηκαν στο νεκροτομείο, στο Γουδί.

Τα θύματα της τραγωδίας ήταν έξι: Ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του Νικόλας, οι δημοσιογράφοι Δ. Πανταζόπουλος και Νίνα Ασημακοπούλου, ο αστυνόμος της προσωπικής φρουράς του υπουργού Νίκος Ασημακόπουλος και ο μηχανικός του αεροσκάφους Μιχάλης Παπαδόπουλος.

Η κηδεία του Γ. Κρανιδιώτη θα γίνει την Παρασκευή από το Πρώτο Νεκροταφείο. Η επιμνημόσυνη δέηση θα ψαλεί στον Αγιο Διονύσιο στην οδό Σκουφά.

Στο Βουκουρέστι παραμένει ο εικονολήπτης της ΕΡΤ Π. Πούλος, ο οποίος είναι βαρύτατα τραυματισμένος και κρίθηκε ότι δεν πρέπει να μεταφερθεί. Ο Γρ. Παπαδόπουλος, συνεργάτης του Γιάννου Κρανιδιώτη, ο οποίος είναι επίσης τραυματισμένος, κρίθηκε από τους γιατρούς που συμμετέχουν στην αποστολή και από τις πρώτες ώρες έχουν μεταβεί στο Βουκουρέστι, ότι πρέπει να μεταφερθεί στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα, επέστρεψαν, επίσης, η αεροσυνοδός του αεροσκάφους Αννα Βελισσαρίου, η οποία τραυματίστηκε ελαφρά, η σύμβουλος του Γ. Κρανιδιώτη Μαρία Μπεγλίτη και ο δημοσιογράφος Αλφόνσος Βιτάλης. Η Μαρία Μπεγλίτη και ο Αλφόνσος Βιτάλης ήταν οι μόνοι επιβάτες του αεροσκάφους, που την ώρα του δυστυχήματος βρέθηκαν προσδεμένοι στα καθίσματά τους.

Δημ. Ρέππας: Φαίνεται πως υπάρχουν ευθύνες

Η δήλωση του Δ. Ρέππα πως "φαίνεται ότι υπάρχουν ευθύνες" για το δυστύχημα και πως, εφόσον κάτι τέτοιο αποδειχτεί, τότε οι ευθύνες θεωρούνται "μεγάλες", δημιούργησε νέα δεδομένα, ήδη από χτες το πρωί. Οπως συγκεκριμένα είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, "οι ευθύνες ασφαλώς, αν αποδειχθεί ότι το αεροπλάνο δεν ήταν κατάλληλα προετοιμασμένο για να χρησιμοποιηθεί σε μια τέτοια πτήση, είναι μεγάλες". Οπως συμπλήρωσε, "αυτό πρέπει να αποδειχθεί, γιατί, ως φαίνεται, δημιουργήθηκε κάποιο πρόβλημα στο αεροπλάνο. Τώρα - συνέχισε - αν υπήρξε κάποιος εξωγενής παράγοντας, ο οποίος ήταν τόσο καθοριστικός και επηρέασε προς το δυσμενέστερο την πτήση και αυτό βεβαίως ερευνάται. Φαίνεται, όμως - κατέληξε με νόημα - πως δεν ήταν αυτός ο καθοριστικός παράγοντας για τη μοιραία αυτή πτήση".

Πρέπει να σημειωθεί ότι, όταν ανώτατοι κυβερνητικοί παράγοντες καλούνταν να δώσουν περισσότερες εξηγήσεις για την αναφορά περί "ευθυνών" του κυβερνητικού εκπροσώπου, περιορίζονταν στο ότι πρόκειται για "εκτίμηση", που προκύπτει από το γεγονός των προβλημάτων που είχε παρουσιάσει τελευταία το αεροσκάφος και όχι από στοιχεία που τελούν εν γνώσει τους...

Ας σημειωθεί, παράλληλα, ότι ο υπουργός Τύπου έκανε ειδική μνεία στην ειδική υπηρεσία που έδωσε την άδεια για τη χρησιμοποίηση του αεροσκάφους.

Πάντως, ο Δ. Ρέππας ζήτησε από όλους "να μην υιοθετούμε φήμες ή λόγους, που δεν έχουν την ανάλογη τεκμηρίωση", αλλά να αναμένονται τα πορίσματα των ερευνών και η αξιολόγηση των στοιχείων του αεροσκάφους, που, όπως είπε, "ασφαλώς υπάρχουν στο φάκελο" του αεροπλάνου.

Προκειμένου, δε, να ολοκληρωθεί η έρευνα, τόνισε ότι "κλήθηκαν να λάβουν μέρος σ' αυτές τις έρευνες οι πλέον κατάλληλοι, οι πλέον έμπειροι, όποιοι μπορούν, έχοντας ειδικές γνώσεις και κατάλληλη εμπειρία, να προσφέρουν βοήθεια σ' αυτό το έργο".

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί πως ο υπουργός, όταν ρωτήθηκε για την κατάσταση του αεροσκάφους, δήλωσε ότι "κατά καιρούς και αυτό το αεροπλάνο, όπως συμβαίνει και με άλλα αεροπλάνα, παρουσίασε τεχνικά προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίστηκαν".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ