Τετάρτη 23 Μάη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΑΙΔΕΙΑ
Γνώση ή χειραγώγηση;

Δύσκολα κάποιος θα ξεχωρίσει σε τι ακριβώς εξετάστηκαν οι υποψήφιοι κατά την πρώτη μέρα των πανελλαδικών εξετάσεων: στη νεοελληνική γλώσσα ή στην αποδοχή των αξιών του καπιταλιστικού συστήματος;

Μάλλον το δεύτερο ισχύει, αφού οι μαθητές κλήθηκαν να εξηγήσουν, με το πιστόλι του βαθμού κολλημένο στον κρόταφο, πόσο σημαντικό είναι σε εποχή με έλλειμμα ανθρωπιάς να οργανώνονται εκδηλώσεις που βοηθούν τους συνανθρώπους που έχουν ανάγκη, να στηρίζονται τέτοιες εκδηλώσεις και ποιο ρόλο μπορεί να έχει η παιδεία και το σχολείο στην καλλιέργεια ανάλογης συνείδησης, ανθρωπιστικής, στους νέους.

Πρέπει, λοιπόν, οι μαθητές να εξηγήσουν ότι το πρόβλημα των συνανθρώπων που έχουν «ανάγκη» θα λυθεί όχι με εντοπισμό των αιτιών της ανάγκης και την αντιμετώπισή τους, αλλά με εκδηλώσεις φιλανθρωπίας, υπό την αιγίδα πλουσίων επιχειρηματιών που θα προσφέρουν και τον οβολό τους, που θα αφαιρεθεί και από το όποιο αναιμικό φορολογητέο εισόδημα παρουσιάσει ο λογιστής τους.

Η φιλανθρωπική εκδήλωση πρέπει να στηρίζεται και από τα υπόλοιπα θύματα της ανάγκης και το σχολείο να τα στρέφει στην κατεύθυνση αυτή, της συμμετοχής και στήριξης. Το σχολείο να διδάσκει και οι μαθητές να μαθαίνουν ότι η κοινωνική μιζέρια που βιώνουν, η φτώχεια, η ανεργία, η αρρώστια θα ξεπεραστούν μόνο αν κάποιος από τους αίτιους του προβλήματος θελήσει να οργανώσει εκδήλωση, να προβληθεί αυτός και να ζητιανέψουν και κάτι οι αναξιοπαθούντες.

Το μόνο που δεν πρέπει να μάθουν οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί πολίτες είναι να αναγνωρίζουν ότι έχουν δικαιώματα, αυτόν που τους τα στερεί και ότι τα δικαιώματα κατακτώνται με αγώνες - το λέει η Ιστορία - και να αγωνιστούν για να τα κατακτήσουν. Γι' αυτό και τις επαναστάσεις στα βιβλία της ιστορίας της βαφτίσανε «αναστατώσεις», προβάλλουν τις λογικές της ταξικής συνεργασίας και διαστρεβλώνουν τις ιστορικές έννοιες, όπως στο θέμα που δόθηκε στο οποίο ο ανθρωπισμός της Αναγέννησης ταυτίζεται με τον ανθρωπισμό των φιλανθρωπικών βραδιών, των φιλανθρωπικών τηλεμαραθωνίων και της φιλανθρωπίας επωνύμων κυριών και κυρίων.

Το ζητούμενο είναι να χωνέψουν οι νέοι για τα καλά ότι για τα θύματα των πολέμων δε χρειάζεται να διαδηλώνουν κατά του πολέμου, αλλά να στηρίζουν εκδηλώσεις βοήθειας προς τα θύματά του. Και ο πόλεμος να μένει στο απυρόβλητο.

Για μικρούς και μεγάλους που πάσχουν από σοβαρές ασθένειες και τα νοσοκομεία δεν επαρκούν δε χρειάζεται να καταγγελθεί η πολιτική υποβάθμισης και ιδιωτικοποίησης της Υγείας, αλλά να οργανωθούν εκδηλώσεις συμπαράστασης και προσφορά αυτού που έκαστος προαιρείται. Και η πολιτική στο απυρόβλητο.

Για τα εκατομμύρια ανθρώπων που διψούν σ' όλο τον κόσμο, για τα εκατομμύρια αναλφάβητων, παιδιών και ενηλίκων, δε χρειάζεται να καταγγείλουμε τον υπεύθυνο που λυμαίνεται τον πλούτο των χωρών τους και στερεί από τους λαούς αυτά τα σημαντικά δικαιώματα, αρκεί κάποια εκδήλωση. Τα συμφέροντα του εκμεταλλευτή να μείνουν στο απυρόβλητο.

Ενα πράγμα πρέπει να εξασφαλιστεί: Με τίποτα δε θα επιτραπεί να σκεφτούν οι νέοι ότι μπορεί λύση να είναι ο μαζικός ταξικός αγώνας ενάντια στα συμφέροντα του κεφαλαίου.

Αρκούν μερικά παραδείγματα για τους στόχους τέτοιων θεμάτων στα πλαίσια ενός τέτοιου σχολείου. Ενός σχολείου προσανατολισμένου στην παραγωγή υποταγμένων και πειθαρχημένων απασχολήσιμων. Ενός σχολείου στην υπηρεσία του καπιταλιστικού κέρδους. Ενός σχολείου που στα λόγια φοράει τη μάσκα της καλλιέργειας κριτικής σκέψης και ελεύθερης προσωπικότητας και πίσω από τη μάσκα αυτή κρύβει την πιο ωμή χειραγώγηση των νεανικών συνειδήσεων. Ενός σχολείου που τα εγκλήματα στα οποία βασίζεται ο πλούτος του καπιταλισμού τα αποσιωπά και όσους πλούτισαν από τα εγκλήματα αυτά τους βαφτίζει φιλάνθρωπους. Ενός σχολείου που αναγκάζει τους μαθητές, με το πιστόλι στον κρόταφο, είπαμε, να εξυμνούν και να στηρίζουν τα τερτίπια του πιο απάνθρωπου και ανταγωνιστικού συστήματος, προσπαθώντας να το παρουσιάσουν σαν το ακριβώς αντίθετο.

Για όλα αυτά, και όχι μόνο, γίνεται εξαιρετικά επίκαιρη η αναφορά στο ρόλο του εκπαιδευτικού που υπάρχει στη διακήρυξη της ιδρυτικής συνδιάσκεψης του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών:

Σήμερα που ο εκπαιδευτικός βρίσκεται αντιμέτωπος με τη βαρβαρότητα του ιμπεριαλισμού, με την πολιτική των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, την κυρίαρχη ιδεολογία που απαξιώνει ιδανικά και οράματα, καλλιεργεί την υποταγή, τον ατομικισμό και το βόλεμα, σήμερα είναι που πρέπει να κατακτήσει το ρόλο του, να σταθεί στο ύψος του ως παιδαγωγός.

Να διδάξει με αξιοπρέπεια το μάθημα της αντίστασης και της προοπτικής, το μάθημα του δίκιου και της αλήθειας των λαών, των φτωχών και των καταπιεζομένων. Να αρνηθεί να γίνει το παπαγαλάκι του συστήματος των πολυεθνικών και των ιμπεριαλιστικών οργανισμών. Οι εκπαιδευτικοί ως αναπόσπαστο κομμάτι του εργατικού λαϊκού κινήματος, μαζί με τους εργαζόμενους, τους γονείς, τους μαθητές, τους φοιτητές, μαζί με τους άλλους εργάτες, το μικρομεσαίο αγρότη, τα μικρομεσαία στρώματα της πόλης καλούμαστε να χτίσουμε την ελπίδα. Να χτίσουμε ένα ισχυρό ταξικό κίνημα. Ενα κίνημα που θα διεκδικήσει ενιαίο λαϊκό σχολείο, της πραγματικής γνώσης, για όλα τα παιδιά του λαού χωρίς διακρίσεις.


Αντώνης ΚΑΛΟΒΟΥΛΟΣ
Μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ