Κυριακή 23 Μάρτη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ξύλο, πέτρα, μέταλλο...

Γιώργος Πάλλης
Γιώργος Πάλλης
Ενδιαφέρουσα και πλούσια η έκθεση χαρακτικής με έργα σπουδαστών, αλλά και αποφοίτων του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, που παρουσιάζεται (έως 6/4), στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (Βασ. Ολγας 108). Με στόχο την πολύπλευρη παρουσίαση της δράσης του Εργαστηρίου, η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα χρόνων συνεχούς εκπαιδευτικής διαδικασίας με δασκάλους τους: Ξενή Σαχίνη και Μανόλη Γιανναδάκη.

Η παρουσίαση περιλαμβάνει μελέτες και προτάσεις των σπουδαστών. Ανάμεσά τους, μαυρόασπρα ή χρωματικά χαρακτικά μονότυπα ή αντίτυπα, που έχουν παραχθεί με τεχνικές της ανάγλυφης φόρμας χάραξης (ξυλογραφία, χάραξη σε λινόλεουμ, κ.ά.), αλλά και της βαθιάς φόρμας χάραξης πάνω σε μεταλλικές πλάκες χαλκού ή τσίγκου (ξηρή χάραξη, οξυγραφίες με όλες τις τεχνικές, κ.ά.). Εργα με μεικτές τεχνικές. Λιθογραφίες σε πέτρα ή σε ειδικούς τσίγκους αλουμινίου. Πειραματισμούς σε άλλα υλικά, όπως πλεξιγκλάς και κολλαγραφίες, καθώς και έργα στα οποία οι σπουδαστές χρησιμοποιούν τη σύγχρονη τεχνολογία (υπολογιστές) για τις τεχνικές της φωτοχάραξης σε ειδικούς φωτοπολυμερικούς τσίγκους και για τις ηλεκτρονικές εκτυπώσεις.

Οπως αναφέρει ο Μανόλης Γιανναδάκης σε κείμενό του στο φυλλάδιο που συνοδεύει την έκθεση: «Το Εργαστήριο είναι μία μικρή κοινωνία αλληλεπίδρασης διδασκόντων και διδασκομένων, που έχει ως άξονα και στόχο τη γνώση, αλλά και την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε μία συγκεκριμένη "γλώσσα" των εικαστικών τεχνών, στους χειρισμούς της φόρμας και στη μελέτη ανάλυσης και ανασύνθεσης θεωρητικών ζητημάτων της χαρακτικής, συγχρόνως με τη συναίσθηση της πραγματικότητας της σύγχρονης Τέχνης και την παρακολούθηση των εξελίξεών της γενικότερα...».

Δημήτρης Καρλαφτόπουλος
Δημήτρης Καρλαφτόπουλος
Κατά τον Μ. Γιανναδάκη, η εμπειρία του Εργαστηρίου μέσα στον πενταετή κύκλο σπουδών «είναι ανεπανάληπτη ευκαιρία για τον καθένα να αναπτύξει, πέρα από το προσωπικό του έργο, την άμιλλα, τη συμμετοχή, τη συνεργασία, το δημιουργικό διάλογο στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής ομάδας, ώστε να διαμορφωθεί ένα διακριτό στίγμα στο σύγχρονο εικαστικό τοπίο».

«Θέλω να πιστεύω ότι στις Σχολές Καλών Τεχνών πρέπει να διδάσκουμε αντίληψη και στάση ζωής, που θα γεννήσει αργότερα ενδιαφέρουσα τέχνη», σημειώνει ο Ξενής Σαχίνης. «Η χαρακτική για πολύ καιρό έπαιξε έναν αναπαραγωγικό ρόλο, βοηθώντας με τις τεχνικές της τη ζωγραφική να πολλαπλασιάσει τις εικόνες που δημιουργήθηκαν μέσω της λειτουργίας της. Ετσι είχε μείνει μακριά από την πλαστική έρευνα εφόσον είχε περιορισμένο αντικειμενικό σκοπό. Τώρα όμως, εδώ και ένα σχεδόν αιώνα, έχει απαλλαχτεί από αυτό το βρόχο και δίνει τις δικές της λύσεις και προτάσεις σε προβλήματα που αφορούν την εικαστική σκέψη γενικότερα και όχι μόνο την ίδια».

Σύμφωνα με τον Ξ. Σαχίνη, ένα βήμα που βοήθησε προς αυτήν την κατεύθυνση «ήταν η έρευνα που έγινε με προσοχή και με εργαλεία τις εγγενείς εικαστικές συνθετικές δυνάμεις της χαρακτικής, αλλά και των τυπωμάτων. Παλαιότερα, χαράσσοντας, ετοιμάζαμε τη μήτρα που θα μας έδινε μέσω της πίεσης του χεριού ή του πιεστηρίου, τα τυπωμένα αντίτυπα. Και γι' αυτό ονομάζαμε αυτή την τέχνη "χαρακτική", αφού για να τυπώσουμε έπρεπε να χαράξουμε πρώτα...».

Κριστιάνα Ηλιοπούλου
Κριστιάνα Ηλιοπούλου
Οσον αφορά στις εγγενείς δυνάμεις που ανανέωσαν τη χαρακτική, ο Ξ. Σαχίνης αναφέρει τις έννοιες του αρνητικού, του θετικού, της αντιστροφής, της κάθετης προβολής, τον αισθητικό πλούτο των ποιοτήτων που βρίσκονται στα διάφορα τυπώματα, ανάλογα με την τεχνική που τα γέννησε. Ακόμη, το ιδιαίτερο βλέμμα του χαράκτη προς το κέντρο της γης όταν δουλεύει στο τραπέζι του, που γίνεται δημιουργική αισθητική εμμονή. «Η καταστροφή της μήτρας που γεννάει αντίτυπα, ενώ η ίδια πεθαίνει καθώς τη δουλεύουμε», τονίζει ο Ξ. Σαχίνης, «υποδηλώνει τον αέναο κύκλο του θανάτου που ζευγαρώνει με τη ζωή. Η πολλαπλότητα και ο πολιτισμός που προκύπτει από την έννοια του τυπώματος, είναι μία βασική δύναμη της σημερινής αντίληψης για τη μνήμη και τη λήθη. Ο,τι χαράσσουμε αντιστέκεται στη λήθη περισσότερο. Δεν είναι τυχαία η έκφραση "χαράχτηκε στη μνήμη μου". Μια άλλη ενδιαφέρουσα παράμετρος στη χαρακτική είναι η διακίνηση της οπτικής πληροφορίας και των αισθητικών προτάσεων ακόμα και πέρα από τις αίθουσες τέχνης».

Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά εκτός Δευτέρας. Ωρες επισκέψεων: Τρίτη έως Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή: 10 π.μ. - 6 μ.μ. Παρασκευή: 10 π.μ.- 2 μ.μ. και 6 μ.μ. - 9 μ.μ. Είσοδος ελεύθερη.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ασκηση μνήμης (2009-10-25 00:00:00.0)
Νέος εκθεσιακός χώρος (2006-11-03 00:00:00.0)
Ελληνες χαράκτες στον 20ό αιώνα (2003-04-20 00:00:00.0)
Εργα Γραμματόπουλου στον «Αστρολάβο» (2000-11-04 00:00:00.0)
Χαράγματα αντίστασης και ελπίδας (2000-04-16 00:00:00.0)
@ Εκθεση Σύγχρονης Ελληνικής Χαρακτικής μελών του Επιμελητηρίου (1996-06-01 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ