Κυριακή 6 Απρίλη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΘΝΙΚΩΝ ΟΔΙΚΩΝ ΑΞΟΝΩΝ
Πολλαπλό ξεζούμισμα του λαού

Οι αυξήσεις - «φωτιά» των διοδίων κατά 45% έως 180% είναι μόνο η αρχή

Οι αυξήσεις - «φωτιά» που επιβλήθηκαν από την περασμένη βδομάδα στο χαράτσι των διοδίων σε τρία τμήματα των εθνικών οδικών αξόνων και κυμαίνονται από 45% έως και 180%, μαζί με αυτές στο Ρίο - Αντίρριο που προηγήθηκαν, αλλά και με αυτές που έπονται στο υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο, αποδεικνύουν ανάγλυφα την αντιλαϊκή πολιτική που εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Μια πολιτική που ιδιωτικοποιεί τα πάντα, ώστε να θησαυρίζουν κάποιοι μονοπωλιακοί επιχειρηματικοί όμιλοι, φορτώνοντας όλο και νέα βάρη στο λαό, ο οποίος ζει ήδη με το φάσμα της ανεργίας, με διαρκώς όλο και πιο «πελεκημένα» τα ασφαλιστικά, δημοκρατικά και εργασιακά του δικαιώματα, αλλά και με αυξήσεις - εμπαιγμό του ενός ευρώ στα μεροκάματά του.

Ο «Ρ» από την πρώτη στιγμή είχε προβλέψει και καταγγείλει το τι θα συμβεί, από τη στιγμή που:

  • Οι περιβόητες «συμβάσεις παραχώρησης», τις οποίες προετοίμασε και δημοπράτησε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και υλοποιεί τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ, παραδίνουν τον έναν μετά τον άλλον τους οδικούς άξονες της χώρας στους μεγάλους ιδιωτικούς κατασκευαστικούς ομίλους.
  • Τα λεγόμενα «μεγάλα έργα», αν και θα έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια, ιεραρχούνται, δημοπρατούνται, κατασκευάζονται και λειτουργούν με τη λογική των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και με κριτήριο την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι την εξυπηρέτηση των αναγκών της λαϊκής οικογένειας.

Τώρα πια, αυτό το βλέπουν και το αισθάνονται όλοι στο «πετσί» τους...

Διαρκές χαράτσωμα

Οι τεράστιες προσαυξήσεις των διοδίων κατά 45% έως 180%, που επιβλήθηκαν από την περασμένη βδομάδα - και μάλιστα πριν καν ξεκινήσουν τα έργα κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων - είναι μόνο η αρχή.

Σύμφωνα με τις «συμβάσεις παραχώρησης», οι ιδιωτικοί επιχειρηματικοί όμιλοι αποκτούν το δικαίωμα να επιβάλλουν και νέες αυξήσεις στα διόδια σε δύο περίπου χρόνια και με την ολοκλήρωση κάποιων τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων. Επίσης, έχουν το δικαίωμα να αναπτύξουν και νέους (μετωπικούς και πλευρικούς) σταθμούς διοδίων, ώστε αυτοί να βρίσκονται σε απόσταση 50 περίπου χιλιομέτρων ο ένας από τον άλλον. Τέλος, να τιμολογούν τα διόδια με το χιλιόμετρο, δηλαδή με την απόσταση που διανύει κάθε όχημα και με τη βοήθεια ηλεκτρονικών και δορυφορικών συστημάτων, αλλά και να τα εισπράττουν μέσω τραπεζικών καρτών ή άλλων ειδικών καρτών. Δεν είναι μάλιστα λίγοι που πιστεύουν ότι το κυκλοφοριακό κομφούζιο που δημιουργήθηκε στα διόδια την πρώτη μέρα επιβολής των αυξήσεων, έγινε προκειμένου οι οδηγοί να σπεύσουν να προμηθευτούν τέτοιες κάρτες και ηλεκτρονικά συστήματα (π.χ. e-pass) ώστε οι μεγαλοεργολάβοι να προεισπράττουν ακόμη και αυτά τα διόδια που τώρα προεισπράττονται για να γίνουν τα έργα! Αλλωστε σε διάταγμα του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη λειτουργικότητα των συστημάτων αυτών, προβλέπεται ότι σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πρέπει το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων διοδίων να γίνεται με ηλεκτρονικά συστήματα...

Μετά μάλιστα την ολοκλήρωση όλων των έργων, που υπολογίζεται γύρω στο 2011, οι όμιλοι έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν νέες αυξήσεις, έτσι ώστε ο λαός να πληρώνει από 5,5 έως 6,5 λεπτά το χιλιόμετρο (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και του πληθωρισμού από το 2003), έναντι περίπου 1,7 λεπτών που πλήρωνε μέχρι την περασμένη βδομάδα.

Και, βέβαια, οι αυξήσεις δε σταματούν εδώ, αφού στα 30 χρόνια που θα εκμεταλλεύονται τους εθνικούς άξονες οι ιδιωτικοί όμιλοι θα μπορούν να επιβάλλουν ετήσια αύξηση στο χαράτσι, με βάση την αύξηση του πληθωρισμού...

Συμβάσεις πολλαπλής αφαίμαξης του λαού

Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι «συμβάσεις παραχώρησης» που ψηφίστηκαν στη Βουλή και από τη ΝΔ και από το ΠΑΣΟΚ (την τελευταία για το τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα «πρόλαβε» να την ψηφίσει και το ΛΑΟΣ), αποτελούν συμβάσεις πολλαπλής αφαίμαξης για το λαό, ο οποίος και τα χρηματοδοτεί από την άγρια φορολογία που του γίνεται και τα κατασκευάζει με το δικό του ιδρώτα - πολλές φορές και με το αίμα του - αλλά και αναγκάζεται να τα χρυσοπληρώνει ξανά για δεκαετίες για τη χρήση τους.

Ας δούμε πώς:

  • Οι ιδιωτικοί επιχειρηματικοί όμιλοι συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια, καλύπτοντας με αυτά λιγότερο από το 10% του συνολικού κόστους. Για παράδειγμα, στη «σύμβαση παραχώρησης» για το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη, σε ένα κατασκευαστικό - μελετητικό κόστος 882,2 εκατ. ευρώ η ίδια συμμετοχή της κοινοπραξίας είναι μόνο 55 εκατ. ευρώ, δηλαδή 6,2%, και άλλα 50 εκατ. ευρώ, που αποτελούν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας... Το ίδιο συμβαίνει και στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, όπου με ένα συνολικό κόστος 2,807 δισ. ευρώ οι ιδιώτες θα καταβάλουν περίπου 240 εκατομμύρια ή το 8,5% του συνόλου του κόστους του έργου, εκ των οποίων μάλιστα τα 100 εκατομμύρια θα αποτελέσουν μετοχικό κεφάλαιο. Ουσιαστικά, δηλαδή, αν αφαιρεθούν και αυτά, τότε η συμμετοχή του ιδιώτη σ' αυτό το έργο θα είναι 4,3%! Οπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι ακόμη και αυτά τα ελάχιστα ποσά καλύπτονται από τις εισπράξεις των διοδίων που τους παραχωρούνται προκαταβολικά - και μάλιστα δραστικά αυξημένα!
  • Αντίθετα, ο ελληνικός λαός καταβάλλει με «ζεστό» χρήμα από τον κρατικό προϋπολογισμό ή και από κοινοτικές επιδοτήσεις ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του συνολικού κόστους, ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από δάνεια. Για παράδειγμα, για τον άξονα Κορίνθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη το Δημόσιο θα καταβάλει 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 37% του συνολικού κατασκευαστικού κόστους (882 εκατ. ευρώ). Για την Ιόνια Οδό το Δημόσιο καταβάλλει 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 29,5% του συνολικού κόστους (1.120 εκατ. ευρώ).
  • Επιπλέον, παραχωρούνται στους ιδιωτικούς ομίλους, για να τα εκμεταλλευτούν επιβάλλοντας πανάκριβα διόδια, έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που κατασκευάζονται σήμερα με χρήματα αποκλειστικά του ελληνικού λαού. Συγκεκριμένα: Για λογαριασμό του ομίλου της Ιονίας Οδού κατασκευάζονται οι παρακάμψεις Αγρινίου, τμήματα του Μαλιακού και το έργο Σχηματάρι - Χαλκίδα. Για λογαριασμό του ομίλου Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη κατασκευάζονται τα τμήματα Σήραγγα Ραψομάτη - Λεύκτρο και Παραδείσια - Τσακώνα. Για λογαριασμό του ομίλου Κεντρικής Ελλάδας κατασκευάζεται το μεγαλύτερο τμήμα του Μαλιακού. Στον όμιλο Μαλιακός - Κλειδί θα παραδοθούν τα τμήματα Ράχες - Λάρισα που μόλις ολοκληρώθηκαν. Στον όμιλο Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα παραδίδονται τα τμήματα της Κακιάς Σκάλας και της παράκαμψης Πάτρας που πρόσφατα παραδόθηκαν στην κυκλοφορία.
  • Τέλος, σε μερικά από τα έργα, εκτός όλων των άλλων, παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ).
Εξυπηρετούν ευρύτερες βλέψεις του κεφαλαίου

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι τα έργα αυτά είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να διευκολύνουν τις ευρύτερες βλέψεις του μεγάλου κεφαλαίου. Να εξασφαλίζουν, ευρύτερα, τη μεγαλύτερη διασύνδεση της ευρωπαϊκής αγοράς με τη βαλκανική, τη ρωσική, την ασιατική για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κεφαλαίου.

Επίσης, για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα του κεφαλαίου για διάφορες επενδύσεις εκατέρωθεν των οδικών αυτών αξόνων. Για παράδειγμα, η χωροθέτηση του οδικού άξονα Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας, είναι τέτοια που να διαπερνά την περιοχή Καϊάφα Ηλείας (η οποία κατά σύμπτωση κάηκε πέρσι το καλοκαίρι), ώστε να διευκολυνθούν τα σχέδια εμπορευματοποίησης στην περιοχή, δηλαδή ανάπτυξης μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, γηπέδων γκολφ, κέντρων θαλασσοθεραπείας κ.ά.

«Στον αέρα» οι εργαζόμενοι

Στον «αέρα» βρίσκονται στο μεταξύ οι περίπου 500 εργαζόμενοι στα διόδια, υπάλληλοι του υπό κατάργηση Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας, οι οποίοι καλούνται να εγκαταλείψουν σταδιακά τις εργασίες τους, αφού οι σταθμοί καταλαμβάνονται από τους ιδιωτικούς ομίλους. Με βάση το νόμο, έχουν το δικαίωμα να καταταγούν σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, τους δόθηκαν κάποιοι κατάλογοι με θέσεις του Δημοσίου, προκειμένου να υποβάλουν αιτήσεις και να δηλώσουν ποιες προτιμούν. Ωστόσο, δε διευκρινίστηκε ποιο θα είναι το νέο εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς. Ετσι εκφράζουν τη δικαιολογημένη ανησυχία τους. Αξίζει να αναφέρουμε επίσης ότι από μεριάς κάποιων ιδιωτικών ομίλων ασκείται πάνω τους τρομοκρατία, καθώς, όπως καταγγέλλουν στον «Ρ», τους απαγορεύτηκε να μιλούν στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ