Κυριακή 21 Ιούνη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Από τη Ρωσική Πρωτοπορία

Εκθεση έργων του Α. Ροντσένκο και της Λ. Ποπόβα στη Μονή Λαζαριστών

Λ. Ποπόβα, «Χωροδυναμική κατασκευή» (1920 - '21)
Λ. Ποπόβα, «Χωροδυναμική κατασκευή» (1920 - '21)
Στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη (Μονή Λαζαριστών), εγκαινιάζεται στις 24/6 η έκθεση «Ροντσένκο και Ποπόβα: Ορίζοντας τον Κονστρουκτιβισμό». Πρόκειται για την παρουσίαση έργων δύο εκ των σημαντικότερων καλλιτεχνών της Ρωσικής Πρωτοπορίας, του Αλεξάντρ Ροντσένκο (1891-1956) και της Λιουμπόφ Ποπόβα (1889-1924). Στην έκθεση, που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Λονδίνο, φιλοξενούνται τριακόσιοι πενήντα πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, κατασκευές, ανακατασκευές, φωτογραφίες και αρχειακό υλικό, με σκοπό να καταδειχτεί η πορεία του κονστρουκτιβισμού μέσω των δύο πρωτοστατών του κινήματος. Ακόμη, εκτίθενται σχέδια για σκηνικά θεάτρου, εξώφυλλα περιοδικών, μοτίβα για υφάσματα και ενδύματα, ενδεικτικά της ένταξης της τέχνης στην παραγωγή και στην καθημερινή ζωή, αλλά και της συμβολής των δύο καλλιτεχνών στην ανάδειξη της εικαστικής δημιουργίας της εποχής τους σε πρωτοπορία.

Η Μεγάλη Οκτωβριανή Επανάσταση συνοδεύτηκε από μια σημαντική περίοδο καλλιτεχνικού πειραματισμού γνωστού ως κονστρουκτιβισμού. Κίνημα, που έθεσε ερωτήματα για βασικούς τομείς της τέχνης και έφερε στο προσκήνιο το μεγάλο θέμα της θέσης που πρέπει να έχει η τέχνη στη νέα κοινωνία. Οι εκπρόσωποι του κινήματος δέχτηκαν την πρόκληση της ιδέας των έργων τέχνης ως μοναδικών αγαθών, διερεύνησαν περισσότερο συλλογικούς τρόπους εργασίας και εξέτασαν πώς θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην καθημερινή ζωή μέσω του σχεδίου, της αρχιτεκτονικής, της βιομηχανικής παραγωγής, του θεάτρου και του κινηματογράφου.

Ο Α. Ροντσένκο ενεργά ασπάστηκε σχεδόν όλες τις εκφάνσεις του κινήματος, από τη διαφήμιση μέχρι τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Τα επιτεύγματα της Λ. Ποπόβα στη ζωγραφική, στο θέατρο, τη γραφιστική και στο σχέδιο υφασμάτων συνέβησαν παρά την κλονισμένη υγεία της και την προσωπική της τραγωδία - ο άντρας της πέθανε από τύφο το 1919 και η ίδια πέρασε ένα χρόνο προσπαθώντας να αναρρώσει. Πέθανε μόλις πέντε χρόνια αργότερα και αυτή και ο γιος της από οστρακιά.

Σχέδιο σκηνικού της Λ. Ποπόβα,για την παράσταση «Γη σε αναβρασμό», σε σκηνοθεσία Μέγιερχολντ (1923)
Σχέδιο σκηνικού της Λ. Ποπόβα,για την παράσταση «Γη σε αναβρασμό», σε σκηνοθεσία Μέγιερχολντ (1923)
Οι εκπρόσωποι του κονστρουκτιβισμού συνέκριναν τον καλλιτέχνη μ' ένα μηχανικό, που διευθετεί υλικά με επιστημονικό και αντικειμενικό τρόπο και παράγει έργα τέχνης με την ίδια λογική, όπως, δηλαδή, παράγεται οποιοδήποτε άλλο κατασκευασμένο αντικείμενο. Στη θεωρία ήταν μια τέχνη που υπερέβαινε τις διαφορές των δυο φύλων. Αλλωστε η ισότητα των δυο φύλων ήταν μια βασική θέση της σοσιαλιστικής κοινωνίας και οι γυναίκες καλλιτέχνιδες αξιολογούνταν ως εξίσου σημαντικές με τους άντρες συναδέλφους τους.

Οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν 350 έργα, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται καμβάδες από τη σειρά των «Ζωγραφικών Αρχιτεκτονημάτων» της Λ. Ποπόβα (1917-1919), κινηματογραφικές αφίσες, κοστούμια και σκηνικά του Α. Ροντσένκο. Ανάμεσά τους, οι αφίσες για την κλασική ταινία «Το Θωρηκτό Ποτέμκιν» σε σκηνοθεσία Σεργκέι Αϊζενστάιν το 1925.

Ξεχωριστή θέση στην παρουσίαση της Θεσσαλονίκης, έχουν τα έργα των δυο καλλιτεχνών που πρωτοπαρουσιάστηκαν στην ιστορική έκθεση του 1921 με τίτλο «5Χ5 = 25» και για την οποία οι: Ροντσένκο και Ποπόβα συνεργάστηκαν με τους συναδέλφους τους: Αλεξάντρα Εκστερ, Αλεξάντρ Βεσνίν και Βαρβάρα Στεπάνοβα (σύζυγος του Α. Ροντσένκο). Μεταξύ των έργων αυτών είναι και τα διάσημα μονοχρωματικά ζωγραφικά έργα του Ροντσένκο «Καθαρό Κόκκινο Χρώμα», «Καθαρό Κίτρινο Χρώμα» και «Καθαρό Μπλε Χρώμα». Η έκθεση αποτελείται από μοναδικά έργα της περιόδου της Ρωσικής Πρωτοπορίας. Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΚΜΣΤ) συμμετέχει με 60 έργα, σχέδια και αρχειακό υλικό από τη συλλογή Κωστάκη. Επιμελητές της παρουσίασης είναι οι M. Τουπιτσίν και Β. Τόμπολι. Από ελληνικής πλευράς την επιμέλεια ανέλαβαν η διευθύντρια του ΚΜΣΤ, Μαρία Τσαντσάνογλου και η επιμελήτρια του ΚΜΣΤ, Αγγελική Χαριστού. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 20/9 και στη συνέχεια θα ταξιδέψει στην Πινακοθήκη «Reina Sofia», στη Μαδρίτη (19/10/2009 - 31/1/2010).


Α. Ροντσένκο, «Αφαίρεση», τέλη της δεκαετίας του '20
Α. Ροντσένκο, «Αφαίρεση», τέλη της δεκαετίας του '20
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Ρωσική Πρωτοπορία» στο Βερολίνο (2004-09-01 00:00:00.0)
Οι «ρίζες» της Ρώσικης Πρωτοπορίας (2004-06-20 00:00:00.0)
Η Ρωσική Πρωτοπορία στο προσκήνιο (2003-06-07 00:00:00.0)
Ο Τάτλιν και ο κύκλος του (2002-02-16 00:00:00.0)
Εικαστική «κραυγή» του βιομηχανικού χώρου (2001-02-25 00:00:00.0)
Κλάπηκαν έργα της συλλογής Κωστάκη (2000-10-10 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ