Πέμπτη 6 Αυγούστου 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ
Ζωτικός χώρος στο μεγάλο κεφάλαιο

Σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτών για ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών. Στα 2,1 δισ. ευρώ ο αρχικός προϋπολογισμός σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών

Στην εκχώρηση νέου ζωτικού χώρου σε καραδοκούντες ιδιώτες - «επενδυτές» προχωρά η κυβέρνηση, αυτή τη φορά με την παράδοση των υποδομών που αφορούν στις τηλεπικοινωνίες της χώρας. Πρόκειται για μια ακόμη σύμβαση με τη μορφή σύμπραξης δημοσίου - ιδιωτών (ΣΔΙΤ), αρχικού προϋπολογισμού ύψους 2,1 δισ. ευρώ. Τα ιδιωτικά κεφάλαια που θα βάλουν στο χέρι το έργο θα βγάλουν για τα πολλά επόμενα χρόνια και «από τη μύγα ξίγκι» απομυζώντας τόσο τους κρατικούς προϋπολογισμούς όσο και τους «χρήστες» των παρεχόμενων υπηρεσιών, δηλαδή τα λαϊκά νοικοκυριά. Περισσότερες «λεπτομέρειες» για το ακριβές περιεχόμενο της κολεγιάς με τους επιχειρηματίες θα ανακοινωθούν προσεχώς. Τα έργα τύπου ΣΔΙΤ που ήδη έχουν εγκριθεί από την κυβέρνηση φτάνουν στα 5,7 δισ. ευρώ, ποσό στο οποίο δεν περιλαμβάνεται το δίκτυο οπτικών ινών που ανακοινώθηκε χτες.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που παρουσίασε χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Ευρ. Στυλιανίδης, ιδιώτες θα αναλάβουν με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Φορέα) να αναπτύξουν μέσα στα επόμενα επτά χρόνια το τηλεπικοινωνιακό δίκτυο οπτικών ινών σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες 52 πόλεις της Ελλάδας, συνολικού προϋπολογισμού 2,1 δισ. ευρώ. Στην ουσία δηλαδή, η κυβέρνηση εκχωρεί στους ιδιώτες δημόσια εθνική υποδομή για να κατασκευάσουν με χρήματα του ελληνικού λαού - κατά το πρότυπο της «Αττικής Οδού» - το σύγχρονο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο της χώρας, το οποίο θα εκμεταλλεύονται επιχειρηματικά για 30 χρόνια, όπως προβλέπει το κυβερνητικό σχέδιο. Για να μοιράσει μάλιστα η κυβέρνηση τα 2,1 δισ. ευρώ στα επιχειρηματικά συμφέροντα, χωρίζει τη χώρα σε τρεις γεωγραφικές περιοχές (εργολαβίες) και για κάθε ζώνη προβλέπει τη συγκρότηση ενός «Ειδικού Φορέα Διαχείρισης» (ΕΦΟΔΙΑ), ο οποίος θα προκύψει από το κοινοπρακτικό σχήμα που θα κερδίσει το διαγωνισμό για κάθε περιοχή. Ανεξάρτητα, πάντως, από τη διαγωνιστική διαδικασία που πρόκειται να ακολουθηθεί για την ανάθεση των έργων, θα πρέπει να επισημανθεί ότι «μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού» είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι και οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες στις οποίες έχουν παραδοθεί ήδη οι εθνικοί οδικοί άξονες της χώρας και κατά μήκος των οποίων κατά πάσα πιθανότητα θα αναπτυχθούν και τα δίκτυα οπτικών ινών.

Παρουσιάζοντας το σχέδιο νόμου ο υπουργός, υπερηφανεύτηκε ότι «η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που αναπτύσσει ένα τέτοιο δίκτυο στο σύνολο της επικράτειας». Ωστόσο, από τις απαντήσεις που έδωσε προκύπτει ξεκάθαρα ότι πραγματικά ωφελημένοι από αυτή την πολιτική θα βγουν ελάχιστοι επιχειρηματικοί όμιλοι που θα υλοποιήσουν τα έργα υποδομής με τη μορφή των ΣΔΙΤ, ενώ αντίθετα οι εργαζόμενοι και ο ελληνικός λαός θα πληρώσουν διπλά και για την κατασκευή και για τη χρήση των δικτύων. Οτι γίνεται δηλαδή σήμερα με την κατασκευή και την παράδοση των αυτοκινητοδρόμων στους ιδιώτες.

«Εμείς ανοίγουμε την αγορά, δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους τους επενδυτές των νέων τεχνολογιών... Ο νόμος παρέχει διευκολύνσεις σε κάθε επίδοξο επενδυτή... Εκτιμώ ότι οι επενδυτές θα ξεκινήσουν τα έργα από περιοχές που μπορούν να έχουν γρήγορη ανταπόδοση», ήταν μερικές από τις φράσεις που χρησιμοποίησε ο Ευρ. Στυλιανίδης, οι οποίες είναι αποκαλυπτικές για το ποιοι πραγματικά θα κερδίσουν από την ανάπτυξη του δικτύου οπτικών ινών.

Σύμφωνα με όσα προβλέπει το σχέδιο νόμου, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στο φθινόπωρο, με προοπτική να έχει προκηρυχτεί ο διαγωνισμός μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2010:

  • Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ μέσα στα επόμενα επτά χρόνια. Η κρατική χρηματοδότηση ανέρχεται σε 700 εκατ. ευρώ, με καταβολή 100 εκατ. ευρώ ανά έτος υλοποίησης.
  • Οι τρεις Ειδικοί Φορείς Διαχείρισης (τα τρία εργολαβικά επιχειρηματικά σχήματα) θα αναλάβουν την κατασκευή, συντήρηση και εκμετάλλευση της υποδομής για 30 χρόνια. Στα σχήματα αυτά - εκτός από κατασκευαστικές εταιρείες - μπορούν να συμμετέχουν Δημόσιες Επιχειρήσεις (π.χ. ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΟΣΕ, ΔΕΠΑ, κλπ.), τράπεζες και τηλεπικοινωνιακές εταιρείες, με ποσοστό που δε θα ξεπερνά το 49%.
  • Για την εγκατάσταση της υποδομής προβλέπεται απαλλαγή από τα τέλη διέλευσης, ενώ με τη δημοσίευση του νόμου, για την έκδοση άδειας νέου κτιρίου, θα απαιτείται μελέτη οριζόντιας και κάθετης καλωδίωσης για οπτική ίνα.

Σημειώνεται ότι έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή του ΟΤΕ στο έργο έχουν εκδηλώσει από καιρό τα νέα αφεντικά του Οργανισμού, οι Γερμανοί της «Ντόιτσε Τέλεκομ». Ο υπουργός είπε ότι η κυβέρνηση έχει απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση στον ΟΤΕ να συμμετάσχει στο έργο και πρόσθεσε: «Θέλουμε και πιστεύουμε ότι θα είναι ένας από τους κεντρικούς παίκτες που θα διεκδικήσει να συμπρωταγωνιστήσει σε αυτή την ιστορία».

Η ουσία του κυβερνητικού σχεδίου είναι ότι το έργο αυτό προωθείται με γνώμονα το επιχειρηματικό κέρδος και όχι το σύνολο των κοινωνικών αναγκών.

Στο πλαίσιο αυτό και στη βάση της σύγκλισης των τεχνολογιών, η οποία αποτελεί ένα πεδίο οξύτατου μονοπωλιακού ανταγωνισμού, ελάχιστοι επιχειρηματικοί όμιλοι θα ελέγχουν τελικά την επικοινωνία, την ενημέρωση, τη μουσική και κινηματογραφική παραγωγή. Ταυτόχρονα, με την εφαρμογή αυτής της πολιτικής, δίνεται ώθηση στην τάση συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου και αύξησης της διαπλοκής των σχετικών κλάδων. Ηδη στη χώρα μας είναι ορατή η κινητικότητα για τη διαμόρφωση νέων στρατηγικών συμμαχιών και συγχωνεύσεων στις τηλεπικοινωνίες.

Απέναντι σ' αυτή τη πολιτική το ΚΚΕ, προτάσσοντας πάντα τις λαϊκές ανάγκες, τονίζει πως είναι αναγκαία η κοινωνικοποίηση των βασικών μέσων παραγωγής, ο κεντρικός σχεδιασμός και ο εργατικός έλεγχος. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ένα πλαίσιο λαϊκής οικονομίας, το ΚΚΕ προτείνει ενιαίο κρατικό φορέα επικοινωνιών που μπορεί να διασφαλίσει τη φθηνότερη, ευκολότερη, ταχύτερη και ασφαλή πρόσβαση όλων των πολιτών σε ένα μεγάλο εύρος μέσων και υπηρεσιών, να εντάξει την ευρυζωνικότητα στο πλαίσιο της καθολικής υπηρεσίας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ