Τετάρτη 23 Δεκέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Δυσμενείς συνθήκες χωρίς κρατική μέριμνα
  • Οι ελλείψεις του εκπαιδευτικού συστήματος αναγκάζουν πολλούς μετανάστες να στέλνουν τα παιδιά τους σε σχολείο της εθνικότητάς τους δημιουργώντας αντικειμενικά συνθήκες γκετοποίησης
  • Το ΚΚΕ προτείνει στο πρόγραμμα των δημόσιων σχολείων να ενταχθούν επιπλέον μαθήματα Γλώσσας, Ιστορίας και Πολιτισμού της χώρας καταγωγής των μεταναστών μαθητών

Στιγμιότυπο από το σχολείο της φιλιππινέζικης κοινότητας
Στιγμιότυπο από το σχολείο της φιλιππινέζικης κοινότητας
Σε αντίξοες συνθήκες αναγκάζονται να μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά των μεταναστών - όσα από αυτά μπορούν κι έχουν τη δυνατότητα - καθώς η κρατική μέριμνα είναι ανύπαρκτη, με ευθύνη των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ που όλα αυτά τα χρόνια - ακόμη και σήμερα - αρνούνται να ικανοποιήσουν το αυτονόητο: Να διδάσκονται τα μεταναστόπουλα τη μητρική τους γλώσσα, που είναι όρος απαραίτητος για την εξέλιξη της σκέψης τους, άρα και συνολικά για τη μόρφωσή τους.

Το αποτέλεσμα είναι να αναγκάζονται οι γονείς των παιδιών αυτών, μέσα από τις μεταναστευτικές κοινότητες που ανήκουν, με δικά τους έξοδα και προσπάθεια, να φτιάχνουν δικά τους «σχολεία», πράγμα που κι αυτό βέβαια δεν αποτελεί λύση. Βρίσκουν χώρο και δασκάλους προκειμένου να εξασφαλίζουν τουλάχιστον τη διδασκαλία της γλώσσας τους. Σε αυτή τη λύση έχουν καταφύγει οι γονείς 35 παιδιών από τις Φιλιππίνες που για το λόγο αυτό έχουν νοικιάσει ένα διαμέρισμα στην περιοχή των Αμπελοκήπων και το έχουν προσαρμόσει - όσο αυτό είναι εφικτό και με τεράστιες ελλείψεις - για την εκπαιδευτική διαδικασία πληρώνοντας από την τσέπη τους για τη λειτουργία του.

Ετσι, δωμάτια των 10 τετραγωνικών μέτρων γίνονται τάξεις, τη θέση των θρανίων και των καθισμάτων, επειδή δε χωρούν, την παίρνουν μίνι καρέκλες που το μπράτσο τους έχει μια ξύλινη πλάκα για να χρησιμοποιείται ως ...τραπέζι, αύλειος χώρος δεν υπάρχει (άρα δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί και το μάθημα της γυμναστικής, ούτε καν να παίρνουν τα παιδιά τον αέρα τους), φωτοτυπικό μηχάνημα ομοίως. Δε μιλάμε βέβαια για αίθουσες εξοπλισμένες με βασικές υποδομές για να γίνουν μαθήματα όπως η Φυσική και η Χημεία.

«Δυστυχώς δεν είμαστε υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας ώστε να μπορούν τα παιδιά μας να μαθαίνουν γράμματα και κάτω από καλύτερες συνθήκες και χωρίς οι γονείς να πληρώνουν», δηλώνει στον «Ρ» η διευθύντρια του σχολείου, Σ. Μπι Μπαταάν, και προσθέτει: «Δεν είναι καθόλου εύκολο για τους γονείς των παιδιών να φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο, να πηγαίνουν στις δουλειές τους χωρίς πάντα να έχουν τις διευκολύνσεις του ωραρίου εργασίας τους, να ανανεώνουν συνεχώς την άδεια παραμονής τους, ώστε να έρχονται με ασφάλεια στο σχολείο τόσο τα παιδιά όσο και οι ίδιοι».

Ισότιμη παρουσία Ελλήνων και μεταναστών στα σχολεία

Το πρόβλημα που δημιουργείται σε σχέση με τα σχολεία που φτιάχνονται από μεταναστευτικούς φορείς για τη διδασκαλία της γλώσσας τους - προσπαθώντας έτσι να αντιμετωπίσουν το τεράστιο κενό του εκπαιδευτικού συστήματος - οδηγεί ουσιαστικά στην γκετοποίηση καθώς το παιδί δε μαθαίνει, ταυτόχρονα, και τη γλώσσα της χώρας όπου κατοικεί και δυσκολεύεται να προσαρμοστεί. Την ίδια στιγμή, τα παιδιά των μεταναστών που πηγαίνουν στο ελληνικό σχολείο αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα προσαρμογής καθώς η ελλιπής γνώση της ελληνικής αποτελεί τροχοπέδη για την ομαλή ένταξή τους στο σχολείο και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Σε αυτή την περίπτωση τα μεταναστόπουλα δε μαθαίνουν σωστά ούτε τη μητρική τους γλώσσα ούτε τα ελληνικά και αυτό τους δυσκολεύει συνολικά στην παρακολούθηση όλων των σχολικών μαθημάτων.

Η θέση του ΚΚΕ είναι τα παιδιά των μεταναστών να πηγαίνουν στο ίδιο σχολείο με τα Ελληνόπουλα και να παρθούν ειδικά μέτρα για την ομαλή, χωρίς διακρίσεις και μειονεκτήματα, ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Εκεί, μέσα στα πλαίσια του προγράμματος, να διδάσκονται επιπλέον τη Γλώσσα, τη Λογοτεχνία, Στοιχεία Πολιτισμού και την Ιστορία της χώρας καταγωγής τους μέσα από διακρατικές συμφωνίες με τις χώρες προέλευσης. Τα μαθήματα αυτά να εντάσσονται στο επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο να περιλαμβάνει πέντε έως εφτά ώρες τη βδομάδα και να αναγνωρίζεται ως βαθμολογήσιμο μάθημα.

Ο Τομάς Ορλάνης, εκπρόσωπος της φιλιππινέζικης κοινότητας, αναφερόμενος στο αμιγές φιλιππινέζικο σχολείο που έχουν δημιουργήσει, επισήμανε: «Το φτιάξαμε γιατί αρκετοί από εμάς πιστεύουν πως έτσι θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της εκπαίδευσης των παιδιών μας, θεωρώντας ότι η διαμονή μας στην Ελλάδα θα είναι προσωρινή. Ομως, δεν ισχύει κάτι τέτοιο και, τελικά, η γνώση της ελληνικής από τα παιδιά μας είναι φτωχή. Πρέπει τα παιδιά μας να μπούνε στα ελληνικά σχολεία και εκεί να διδάσκονται και τη γλώσσα καταγωγής τους από Φιλιππινέζους δασκάλους».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ