Τετάρτη 22 Νοέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αλληγορικά ... «Αλαλα παραμύθια»

Στα τούρκικα η λέξη λαλ κυριολεκτικά σημαίνει άλαλος και μεταφορικά το πορφυρό, το κόκκινο χρώμα. Και με τις δύο έννοιες της λέξης «παίζει» ο πολύ σημαντικός από τη νεότερη γενιά συγγραφέων της χώρας του, Τούρκος συγγραφέας και δραματουργός Μουρατχάν Μουνγκάν, στο βιβλίο του «Αλαλα παραμύθια». Αυτό το βιβλίο, σε μετάφραση της Κωνσταντινουπολίτισσας Στέλλας Χρηστίδου, επέλεξαν οι εκδόσεις Καστανιώτη για να συστήσουν τον Μ. Μουνγκάν στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, ενώ στις αρχές του 2001 θα εκδοθεί «Το τέλος της Πόλης» (δυο νουβέλες που περιγράφουν τον τραυματικό κοινωνικό και πολιτισμικό «εκμοντερνισμό», τις προσπάθειες ευρωπαϊκού «εκσυγχρονισμού» της Κωνσταντινούπολης και της παρακμιακής της αριστοκρατίας). Θα εκδοθεί και το περσινό του πεζογραφικό έργο του «Τα σαράντα δωμάτια με τους τρεις καθρέφτες» (το βιβλίο με τη μεγαλύτερη κυκλοφορία πέρσι στην Τουρκία, που έχει μεταφραστεί ήδη στο εξωτερικό), ενώ έχουν μεταφραστεί και παιχτεί θεατρικά έργα του, μεταξύ των οποίων και μια από τις ιστορίες του στα «Αλαλα παραμύθια» στο παρισινό «Τεάτρ ντεζ Αρ ντε Σέρζι Ποντουάζ» σε σκηνοθεσία της Λουλού Μενάς. Το έργο του «Τα ελάφια και οι κατάρες» θα ανέβει στο παρισινό θέατρο «Μαιζόν του Αντουάν Βιτέζ», ενώ σε συμπαραγωγή πέντε χωρών το έργο του «Ο Ντουμρούλ και ο χάρος» θα περιοδεύσει σε διάφορες χώρες.

Ο 45χρονος Μ. Μουνγκάν σπούδασε Θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο της Αγκυρας. Για πολλά χρόνια δούλεψε σαν δραματουργός στο Κρατικό Θέατρο Αγκυρας και στο Δημοτικό Θέατρο Κωνσταντινούπολης. Στην πεζογραφία εμφανίστηκε το 1980, για να κατακτήσει μια σημαντική θέση στα τούρκικα Γράμματα και να καταξιωθεί στη δεκαετία του '90. Ο συγγραφέας, ο οποίος προσκλήθηκε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Καστανιώτη και συναντήθηκε χτες με πολιτιστικούς συντάκτες, σημείωσε ότι στα «Αλαλα παραμύθια» αξιοποίησε τα «αρχέτυπα των παραμυθιών της Ανατολής, αλλά και της Δύσης για να αλληγορήσει για τη σύγχρονη κοινωνία. Οι ιστορίες του βιβλίου αποτελούν μια ενότητα, με κοινό στοιχείο τη σύνθεση παραμυθιού και πραγματικότητας, ενώ το τραγικό στοιχείο που τις διαπερνά βοηθά να διασκευαστούν σε θεατρικά έργα, όπως και έγινε με την ιστορία "Κρυστάλλινο αρχοντικό"».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ