Κυριακή 28 Φλεβάρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΠΑΙΔΕΙΑ
«Μαθησιακές διαδρομές» αντί για μόρφωση

Ακόμα και η ενασχόληση με ένα «χόμπι» στον ελεύθερο χρόνο θα υποταχτεί στη ...μετρήσιμη κλίμακα της πιστοποίησης και του πλαισίου προσόντων που θα μετρούν οι εργοδότες
Ακόμα και η ενασχόληση με ένα «χόμπι» στον ελεύθερο χρόνο θα υποταχτεί στη ...μετρήσιμη κλίμακα της πιστοποίησης και του πλαισίου προσόντων που θα μετρούν οι εργοδότες
Το προσχέδιο για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων που παρουσιάστηκε από το υπουργείο Παιδείας, προφανώς, δεν ήρθε από το πουθενά. Η Ευρωπαϊκή Ενωση, σε αποφάσεις και κείμενά της, ζητά τη δημιουργία «εθνικών πλαισίων», ενώ στο κείμενο που δόθηκε για διαβούλευση σημειώνεται ότι «"εθνικό πλαίσιο προσόντων" νοείται το "εργαλείο" για την κατηγοριοποίηση των προσόντων». Πράγματι, πρόκειται για ένα «εργαλείο», που - όπως είπε η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου - «δεν απονέμει προσόντα, αλλά απλά τα κατατάσσει σε επίπεδα και τα περιγράφει με όρους μαθησιακών αποτελεσμάτων».

Τις προηγούμενες μέρες, τα κυρίαρχα ΜΜΕ στάθηκαν στα 8 επίπεδα που ορίζονται από το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (επίπεδο 8 το διδακτορικό, επίπεδο 7 το μεταπτυχιακό, 6 η Ανώτατη Εκπαίδευση, κ.ο.κ.), «διαφημίστηκε» η προσμέτρηση της επαγγελματικής εμπειρίας στην κλίμακα προσόντων που θα δημιουργηθεί. Μόνο απ' το προσχέδιο που παρουσιάστηκε και από την ομιλία της υπουργού Παιδείας φαίνεται καθαρά ότι δεν πρόκειται για μια κουβέντα για «νούμερα». Οι στόχοι μέσω του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων είναι μακροπρόθεσμοι και θα έχουν, κυριολεκτικά, εφιαλτικά αποτελέσματα για τους εργαζόμενους. Συγκεκριμένα:

«Μαθησιακά αποτελέσματα» αντί για εκπαίδευση

Οχι στη διά βίου κατάρτιση και περιπλάνηση. Δικαιώματα για όλους, απαιτεί η νεολαία
Οχι στη διά βίου κατάρτιση και περιπλάνηση. Δικαιώματα για όλους, απαιτεί η νεολαία
Η εκπαίδευση μετατρέπεται σε «μαθησιακό αποτέλεσμα» τριών «μορφών μάθησης», της «τυπικής εκπαίδευσης», τη «μη τυπικής εκπαίδευσης» και της άτυπης μάθησης (στο «λεξικό» της ΕΕ που παραθέτουμε μπορείτε να δείτε το περιεχόμενο που δίνεται στις τρεις «μορφές» μάθησης»). Το «μαθησιακό αποτέλεσμα» θα προέρχεται - κυριολεκτικά - από παντού, από το σχολείο, το πανεπιστήμιο, τις ιδιωτικές σχολές, τα φροντιστήρια, την κατάρτιση, την ενδοεπιχειρησιακή κατάρτιση, τις ημερίδες, τα σεμινάρια, τη συμμετοχή σε μια ΜΚΟ. Το σύνολο των «μαθησιακών αποτελεσμάτων» θα είναι τα «προσόντα», που «μπορούν να αποκτηθούν, να αναγνωριστούν και να πιστοποιηθούν, ανεξάρτητα από ιδρύματα εκπαίδευσης και κατάρτισης», όπως αναφέρεται στο κείμενο που δόθηκε. Τα «προσόντα», δηλαδή, θα είναι «τα πιστοποιημένα πτυχία, διπλώματα και τίτλοι σπουδών που προέρχονται» από τις τρεις μορφές μάθησης (τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση).

Τα παραπάνω «δυσνόητα» έχουν ως αποτέλεσμα την εξομοίωση της εκπαίδευσης με κάθε έμπορο της γνώσης, την αναγνώρισή του ως φορέα «εκπαίδευσης» με κρατική σφραγίδα, αλλά και την απαλλαγή του κράτους από την υποχρέωσή του να παρέχει εκπαίδευση. Με λίγα λόγια, η εκπαίδευση διαλύεται και δεν είναι πια εκπαίδευση, αφού τα πτυχία εντάσσονται στο ίδιο «πλαίσιο» προσόντων με κάθε είδους επιχειρηματική δραστηριότητα.

Οι επιλογές των εργοδοτών και οι «εκπαιδευτικές διαδρομές»

Ακόμα και η συμμετοχή σε μια ΜΚΟ μπορεί να ...απογειώσει την κατάταξη μιας «μαθησιακής διαδρομής» στο επίπεδο ενός ...πτυχίου!

Motion Team

Ακόμα και η συμμετοχή σε μια ΜΚΟ μπορεί να ...απογειώσει την κατάταξη μιας «μαθησιακής διαδρομής» στο επίπεδο ενός ...πτυχίου!
Εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κανείς γιατί προχωρούν σε αυτές τις αλλαγές, ενώ επικαλούνται το συμφέρον της «κοινωνίας», του «εργαζομένου», του «εκπαιδευομένου». Το βασικό λόγο τον «ομολόγησε» η υπουργός Παιδείας, ανάμεσα στα πολλά: «Οι εργοδότες θα μπορούν να συγκρίνουν προσόντα από διαφορετικές μαθησιακές διαδρομές και θα διευκολύνονται στην επιλογή προσωπικού». Αυτό εξηγεί και κάτι άλλο που σημείωσε η Α. Διαμαντοπούλου: «Χρειαζόμαστε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να παρέχει ποικιλία ισότιμων εκπαιδευτικών διαδρομών, ανοιχτό, ευέλικτο, χωρίς μονοδρόμους».

Οι «εκπαιδευτικές διαδρομές» που θα προσπαθεί να έχει μια ζωή ο εργαζόμενος, για να μπορεί να διατηρήσει τη δουλειά του και να ανταποκρίνεται, είναι ο ορισμός της εξατομικευμένης εκπαίδευσης. Ο καθένας θα πρέπει να ψάχνει την προσωπική του «μαθησιακή διαδρομή», ανάμεσα σε πτυχία, ημερίδες και καταρτίσεις για να επιβιώσει! Θα κυνηγάει «μαθησιακά αποτελέσματα» και «προσόντα» για να τα πιστοποιήσει. Ακόμα και οι δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο μας θα πρέπει να υποτάσσονται στις ανάγκες της αγοράς, ώστε να «προσμετρηθεί» στην «άτυπη μάθηση»! Η υπουργός, άλλωστε, έκανε λόγο για ανάγκη αναγνώρισης, μεταξύ άλλων, και «κοινωνικής εμπειρίας».

Στόχοι του κεφαλαίου

Ο σχεδιασμός «εθνικών πλαισίων προσόντων» είναι κεντρική επιλογή για την ΕΕ και έχει άμεση σχέση με τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Δεν έχει καμία σχέση με τα όσα επικαλέστηκε, αποπροσανατολιστικά, η υπουργός Παιδείας για «σύγκλιση προσόντων», για «σύγκλιση μισθών» με την ΕΕ. Η ελεύθερη διακίνηση εργατικού δυναμικού έχει μείνει πίσω. «Στις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για ένα πολύ μακρό χρονικό διάστημα η ελεύθερη διακίνηση των πολιτών δυστυχώς έπονταν της ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων και αγαθών», επισήμανε η Α. Διαμαντοπούλου.

Το κεφάλαιο (άρα και η ΕΕ ως ένωση καπιταλιστικών κρατών) δεν ενδιαφέρθηκε, «ξαφνικά», να δώσει «ευκαιρίες» στους Ευρωπαίους εργαζόμενους να έχουν δουλειά σε όλη την Ευρώπη. Αντίθετα, θέλει να έχει τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε εργαζόμενους από όλους τους λαούς των κρατών - μελών της ΕΕ. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η υπουργός είπε ότι το 2011 «πρέπει να έχουμε συγκροτήσει το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, ώστε να αρχίσει η διαδικασία αντιστοίχησης με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, που θα πρέπει να περατωθεί μέσα στο 2012 σύμφωνα με ευρωπαϊκή σύσταση».


Κείμενα:
Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ - Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ