Παρασκευή 2 Απρίλη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΤΥΠΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
«Πράσινη Βίβλος» εμπορευματοποίησης του πολιτισμού

Ακάθεκτη προχωρά η ΕΕ στην εμβάθυνση της εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, μέσω της πλήρους ένταξής του στους μηχανισμούς ενίσχυσης της κερδοφορίας του κεφαλαίου, όπως προκύπτει από την άτυπη συνάντηση των υπουργών Πολιτισμού των κρατών - μελών της προχτές στη Βαρκελώνη, στο πλαίσιο της ισπανικής προεδρίας.

Οι υπουργοί αποφάσισαν ομοφώνως (και με την έγκριση του ελληνικού ΥΠΠΟ-Τ, που εκπροσωπήθηκε από τον Παύλο Γερουλάνο) την «ενεργό» και «αποφασιστική» ένταξη του πολιτισμού στη «Στρατηγική 2020», δηλαδή την οικονομική «ατζέντα» της ΕΕ για την επόμενη δεκαετία, η οποία στοχεύει στην κατεδάφιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, στην ακόμη μεγαλύτερη απελευθέρωση της ασυδοσίας του κεφαλαίου, στην επιτάχυνση της επιβολής του συνόλου των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, όπως προβλέπεται και στη «Στρατηγική της Λισαβόνας», στην οποία ο πολιτισμός είχε ήδη εκληφθεί ως «πεδίο» αύξησης της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου.

Στο αντικείμενο της συνάντησης περιλήφθηκε το μέλλον της «πολιτιστικής βιομηχανίας» της ΕΕ και η συγκρότηση της λεγόμενης «Πράσινης Βίβλου» για τον πολιτισμό, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε τον Οκτώβρη του 2009 και στοχεύει στο «ξεκλείδωμα» των «δυνατοτήτων» των «πολιτιστικών και άλλων δημιουργικών βιομηχανιών», δηλαδή των μονοπωλίων του πολιτιστικού τομέα. Οπως το έθεσε «κομψότερα» η αρμόδια Επίτροπος για τον Πολιτισμό, Αντρούλα Βασιλείου στην ομιλία της, «οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες διαδραματίζουν ένα σημαντικό ρόλο μέσα σε όλες αυτές τις εγκάρσιες πρωτοβουλίες που στοχεύουν να βελτιώσουν τους όρους για τις επιχειρήσεις ώστε να καινοτομήσουν (...)». Η ίδια πρόσθεσε ότι η υιοθέτηση της «Βίβλου» θα γίνει μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα.

Αμεσος στόχος είναι τα «οφέλη» από την ψηφιακή τεχνολογία. Η Επίτροπος σημείωσε ότι «η ψηφιοποίηση και η παγκοσμιοποίηση δημιουργούν τις νέες ευκαιρίες, αλλά φέρνουν επίσης τις προκλήσεις. Η ψηφιακή μετάβαση έχει ένα κόστος. Για παράδειγμα, οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες πρέπει να επενδύσουν στα νέα επιχειρησιακά πρότυπα. Οι κινηματογράφοι πρέπει να πληρώσουν για νέο ψηφιακό εξοπλισμό. Υπάρχει επίσης αυξανόμενος ανταγωνισμός παγκοσμίως. Οι νέοι μεγάλοι και ισχυροί φορείς, όπως οι τηλεπικοινωνίες και οι επιχειρήσεις Διαδικτύου που έχουν προκύψει, κατέστησαν δυσκολότερο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση στις αγορές και να ανταγωνιστούν ισότιμα».

Εδώ δεν τίθεται ζήτημα «ενίσχυσης» των «μικρών», αλλά μετατροπής της πολιτιστικής δημιουργίας σε εμπορικό «προϊόν», σε όλα τα πεδία και τα μεγέθη της καπιταλιστικής οικονομίας. Ετσι, ναι μεν «η έρευνα και η ανάπτυξη στις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες πρέπει να γίνουν ισχυρότερες», «αλλά ο πειραματισμός στα νέα επιχειρησιακά πρότυπα χρειάζεται συγκεκριμένα κίνητρα και προσεγγίσεις». Γι' αυτό και «πρέπει να βοηθήσουμε αυτούς τους δύο κόσμους - τον κόσμο της δημιουργίας και τον κόσμο της χρηματοδότησης - να βρουν μια κοινή γλώσσα»...

Πιο συγκεκριμένη ήταν η Επίτροπος στην ομιλία της προς τους εκπροσώπους των «πολιτιστικών επιχειρήσεων» σε «φόρουμ» που διοργανώθηκε δυο μέρες πριν την συνάντηση των υπουργών, πάλι στη Βαρκελώνη: Η «Στρατηγική 2020» «είναι μια σημαντική ευκαιρία για εκείνους που, όπως εμείς, πιστεύουν στη δυνατότητα των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών» και «θα μας βοηθήσει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για να δημιουργηθεί ένα καλύτερο περιβάλλον για τις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ