Τρίτη 4 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΟΑΕΔ
«Καθρέφτης» της κυβερνητικής πολιτικής

Στο 40% η αύξηση των δαπανών για την επιδότηση των εργοδοτών

Ο προϋπολογισμός του ΟΑΕΔ για το 2000, ο οποίος εγκρίθηκε πρόσφατα από την πλειοψηφία της διοίκησής του, αποτελεί αντανάκλαση της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα της ανεργίας. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι η σημαντική αύξηση των δαπανών για τα προγράμματα «απασχόλησης» που υλοποιεί η κυβέρνηση, της τάξης του 40% και οι ελάχιστες αυξήσεις των ποσών για την επιδότηση της ανεργίας. Αυτές οι αυξήσεις προκύπτουν κατά κύριο λόγο από τη μικρή αύξηση του επιδόματος ανεργίας, το οποίο παραμένει σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα.

Τα έσοδα του ΟΑΕΔ για το 2000, υπολογίστηκαν στα 508 δισ. δραχμές, έναντι 430 δισ. δραχμών του 1999. Τα 371, 5 δισ. δραχμές από τα προϋπολογιζόμενα έσοδα, αναμένονται από τις εισφορές που παρουσιάζουν αύξηση για το 2000, της τάξης του 16,43%.

Η αύξηση αυτή υπολογίζεται σύμφωνα με στοιχεία του ΙΚΑ, το οποίο προβλέπει αύξηση των ασφαλισμένων κατά 10.000 το 2000! Η πρόβλεψη αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς το ΙΚΑ φαίνεται να μη θεωρεί αξιόπιστες τις προβλέψεις της κυβέρνησης για αύξηση της απασχόλησης, μέσα από τα πολλά και διάφορα προγράμματά της, τα οποία μόνο στη μείωση της ανεργίας δε συμβάλλουν. Αντιθέτως, είναι βασισμένα και εμπεδώνουν τις εργασιακές σχέσεις που προωθεί η κυβέρνηση μέσα από την αντεργατική της πολιτική, νομοθετικά και όχι μόνο.

Ενα άλλο χαρακτηριστικό στοιχείο και του νέου προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ, είναι το μικρό μέγεθος της ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, που επιχειρείται να αναπληρωθεί από τη μεγαλύτερη ενίσχυση που δίνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Ετσι, η κυβέρνηση που φλυαρεί ακατάπαυστα και αποπροσανατολιστικά για την έμφαση που δίνει στο ζήτημα της ανεργίας, ενδέχεται να επιχορηγήσει τον ΟΑΕΔ για το νέο έτος με...8,639 δισ. δραχμές! Το 1999 η επιχορήγηση ήταν 7,651 δισ. δραχμές, κάτι που επέτρεψε να παρουσιαστεί μια αύξηση 11,44% της κρατικής επιχορήγησης στο νέο προϋπολογισμό. Συνολικά όμως το ποσό είναι αμελητέο. Εξάλλου, ένα σημαντικό μέρος του θα διοχετευτεί σε προγράμματα «αναπτυξιακής βοήθειας σε τρίτες χώρες» και σε επιδόματα πρόνοιας. Από το ΠΔΕ προσδοκούνται 41,572 δισ. δραχμές. Εχει σημασία ότι αυτά είναι τα ποσά που ζητά ο ΟΑΕΔ και όχι τα τελικά που θα εγκριθούν!

Τα έσοδα από την Ευρωπαϊκή Ενωση υπολογίζονται επίσης αυξημένα κατά 10δισ. δραχμές . Υπολογίζονται δηλαδή στα 70 δισ. δραχμές. Ωστόσο, η ΕΕ δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της, με αποτέλεσμα το κόστος κοινών προγραμμάτων να επιβαρύνει τον ΟΑΕΔ σε σημαντικό βαθμό. Αυτή η ασυνέπεια, οδήγησε τους συντάκτες του προϋπολογισμού του 2000, να... υποθέσουν ότι οι εισροές από την ΕΕ θα είναι μεγαλύτερες για να καλυφθεί το κενό από τις προηγούμενες υποχρεώσεις της!

Οι δαπάνες για την ανεργία το 2000, υπολογίζεται να είναι 174 δισ. περίπου. Η δαπάνη αυτή παρουσιάζει αύξηση 8,8%, ωστόσο το 1998 έφτασε τα 170 δισ. και το 1999 είχαν προϋπολογιστεί 159 δισ. δραχμές! Ουσιαστικά η επιδότηση της ανεργίας υπονομεύεται δραστικά, ενώ μόλις στο 1,02% προβλέπεται η αύξηση για τα οικογενειακά επιδόματα και στο... 40% για τα προγράμματα απασχόλησης, των οποίων η δαπάνες θα φτάσουν τα 114 δισ. δραχμές το 2000 από 42 δισ. περίπου!!! Πρόκειται για μια εμφανέστατη υποβάθμιση των παροχών προς τους άνεργους και υπέρμετρη διόγκωση των δαπανών για τις «ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης», βάση των οποίων διοχετεύονται στους εργοδότες σημαντικά ποσά αντί για τους ίδιους τους άνεργους.

Αυτά είναι και τα κυριότερα στοιχεία του προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ, ο οποίος σύντομα θα μπει σε νέες «περιπέτειες», καθώς το «επιχειρησιακό σχέδιο» που ετοιμάζεται, αναμένεται να αλλάξει ριζικά τη φυσιογνωμία του, το ρόλο του και τις παρεμβάσεις του, δυστυχώς στα πλαίσια της «αλησμόνητης» Λευκής Βίβλου...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ