Πέμπτη 24 Μάρτη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ
Κρατικό χρήμα και ενισχύσεις για τη γιγάντωση των μονοπωλίων

Αστρονομικά κέρδη και τζίροι από παραχωρήσεις των νευραλγικών υποδομών. Νέα πηγή πλουτισμού η επέκταση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας

Κρατικά και διακρατικά κονδύλια και ενισχύσεις, οι συμπράξεις με τη μορφή παραχώρησης, συνολικά η παράδοση στους ιδιώτες νευραλγικών υποδομών είναι οι παράγοντες που γιγάντωσαν τα μονοπώλια και τα κέρδη των ντόπιων κατασκευαστικών ομίλων.

Αποκαλυπτικά για τα παραπάνω, για την υπερσυσσώρευση κεφαλαίων, είναι τα στοιχεία ειδικής μελέτης από την Εθνική Τράπεζα (ΕΤΕ) σύμφωνα με τα οποία:

  • Οι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο κατασκευαστικοί όμιλοι καλύπτουν το 75% της εγχώριας κατασκευής υποδομών. Η μεγέθυνση των εταιρειών διενεργήθηκε μέσα από εξαγορές μικρότερων, καθώς επίσης από την επέκτασή τους τόσο στις αγορές του εξωτερικού όσο και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες.
  • Κύρια πηγή χρηματοδότησης είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) δηλαδή τα εθνικά και κοινοτικά κονδύλια. Πρόκειται για πραγματικό πακτωλό με τα συγκεκριμένα κεφάλαια να αυξάνουν με αλματώδεις ρυθμούς και να διαμορφώνονται από 800 εκατ. ευρώ το 1985 στα 9,5 δισ. ευρώ το 2009. Η μέση ετήσια αύξηση φτάνει στο 12%.
  • Στους μεγάλους ωφελημένους είναι και το τραπεζικό κεφάλαιο μέσω της χορήγησης δανείων προς τους κατασκευαστικούς ομίλους. Οι ντόπιες τράπεζες προσέφεραν νέα δάνεια της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ το χρόνο κατά την περίοδο 2002-2008. Το αντίστοιχο επίπεδο δανειοδότησης για την περίοδο 1995-2001 ήταν στα 100 με 200 εκατ. ευρώ το χρόνο, στο οποίο επανήλθε στην τελευταία διετία (2009-2010).
  • Μπόλικο κρατικό χρήμα αναμένεται και για τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με τη μελέτη από το ΠΔΕ και για την περίοδο 2010-2012 έχουν να παίρνουν 8 με 8,5 δισ. ευρώ το χρόνο, ποσά που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 9 δισ. ευρώ για το 2013. Για την επόμενη τριετία «βλέπουν» περιορισμό της τραπεζικής χρηματοδότησης, στην οποία όμως θα προστεθεί και η σταθερή ροή ύψους 800 εκατ. ευρώ το χρόνο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
  • Η κατασκευαστική δραστηριότητα των ομίλων συμπληρώνεται με τις κατασκευές στο εξωτερικό (σχεδόν μοιρασμένες στη Μέση Ανατολή και τη ΝΑ Ευρώπη). Ο τζίρος στο εξωτερικό φτάνει σε 1 δισ. ευρώ το χρόνο (2008-2010), με το «ανεκτέλεστο υπόλοιπο» των έργων που ήδη έχουν πάρει να υπολογίζεται στα επίπεδα 2-3 δισ. ευρώ.
  • Τα έσοδα από παραχωρήσεις υποδομών φτάνουν στα 330 εκατ. ευρώ το χρόνο (στην τριετία 2008-2010) και αποτελούν το 8% από το συνολικό τζίρο τους. Στον τομέα των παραχωρήσεων αποκομίζουν αστρονομικό περιθώριο λειτουργικού κέρδους που φτάνει στο 60% και που κυρίως αντανακλά την κερδοφορία της «Αττική Οδός».
  • Εμφανής είναι η πρόθεση των μεγαλοκατασκευστών για επέκταση στις λεγόμενες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Ο κλάδος της ενέργειας αναμένεται να συνεισφέρει το 8% του τζίρου το 2013 (από 5% το 2010). Σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας εκτιμάται να τους αποφέρουν το 33% από 17% αντίστοιχα. Ταυτόχρονα διαβλέπουν «κινδύνους» από το βαθμό διαθεσιμότητας της χρηματοδότησης.
  • Οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι πραγματοποιούν το 50% του τζίρου τους από δραστηριότητες εκτός κατασκευαστικού κλάδου, έναντι 18% για τους τρεις ισχυρότερους ντόπιους ομίλους για το 2010. Εκτιμούν ότι στα επόμενα χρόνια η τάση επέκτασης σε άλλες δραστηριότητες (ενέργεια κ.ά.) θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ