Πέμπτη 7 Απρίλη 2011 - Κυριακή 10 Απρίλη 2011 - 1η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΟΛΙΒΙΕ ΜΑΣΕ - ΝΤΕΠΑΣ
Παράνομη

Με την κάμερα στον ώμο ώστε να αποδώσει ένα άκρως ρεαλιστικό στιλ και κάδρα που παραπέμπουν σε σινεμά βεριτέ καταγράφει ο Ολιβιέ Μασέ - Ντεπάς το χρονικό της σύλληψης μιας καθημερινής «λαθρομετανάστριας», της Τάνιας, καθηγήτριας γαλλικών από τη Ρωσία που ζει εδώ κι οκτώ χρόνια στο Βέλγιο, με πλαστά χαρτιά και ψεύτικα στοιχεία μαζί με τον 14χρονο γιο της Ιβάν.

Η Τάνια δουλεύει ως καθαρίστρια και προσπαθεί πάντα να γλιστρά απαρατήρητη, σχεδόν αόρατη. Εχει μάλιστα κάψει τα ακροδάχτυλά της ώστε να εξαφανίσει κάθε ίχνος αποτυπωμάτων της - ακριβώς γιατί γνωρίζει πολύ καλά, ανάμεσα σε «λαθρομετανάστες» ζει, στις παρυφές του συστήματος - ότι κανείς δεν παίρνει άσυλο, κανείς δε νομιμοποιείται. Τη μοναδική μέρα που η Τάνια είπε να χαλαρώσει κι αυτή και μίλησε ρώσικα με τον γιο της, η τύχη την εγκατέλειψε, την συνέλαβαν αστυνομικοί με πολιτικά, κλείστηκε άμεσα σε κέντρο υποδοχής μεταναστών και απειλείται με απέλαση.

Ιστορία κοινότοπη και τσαλακωμένη χωρίς πλουμιστές και στιλβωμένες όψεις. Το σενάριο το έγραψε ο ίδιος ο Μασέ - Ντεπάς από μια ιδέα που γεννήθηκε την ώρα που έβλεπε ένα πρόγραμμα στην τηλεόραση για τη λειτουργία των κέντρων υποδοχής «παράνομων» μεταναστών, που ορισμένα απ' αυτά απείχαν μόλις 15 χιλιόμετρα από το σπίτι του. «Αρχισα να νιώθω άβολα που δίπλα μου συνέβαιναν όλα αυτά κι εγώ καθόμουν παθητικά στον καναπέ και τα παρακολουθούσα. Αισθάνθηκα υποχρεωμένος να μάθω περισσότερα. Γύρισα την ταινία για να την δει ο κόσμος και να μην μπορεί να πει "δεν ήξερα"», δήλωσε ο Μασέ - Ντεπάς σε συνέντευξή του. Με τη βοήθεια συνεργατών του έστησε μια μακρόχρονη κι επίμονη έρευνα με επισκέψεις σε πραγματικούς χώρους υποδοχής και με συνεντεύξεις από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Τους «λαθρομετανάστες», τους φύλακες, τους εργαζόμενους και την αστυνομία, με στόχο να καταγραφούν όσο το δυνατόν πιο πιστά, σφαιρικά και αντικειμενικά οι ισχύουσες συνθήκες.

Η ταινία με την αξιοπρεπέστατη και δυναμική Τάνια στο επίκεντρο λειτουργεί καταγγελτικά ως προς τη Συνθήκη «Δουβλίνο 2» αλλά και την απροκάλυπτη υποκρισία του όλου συστήματος και της συνολικής λειτουργίας των θεσμών της ΕΕ που έχουν να κάνουν με τους «παράνομους» μετανάστες. Στιγματίζει με ιδιαίτερο σθένος τις απάνθρωπες πρακτικές που ακολουθούνται κατά την απέλαση των ξένων και γίνεται ρητή αναφορά σε βασανιστήρια και εικονικές εκτελέσεις. Συγκλονιστική ταινία, σπουδή στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, με αφηγηματική οικονομία και αποτελεσματικότητα, φτιαγμένη με ευαισθησία και ένταση αλλά και αγωνία για το επίκαιρο και καυτό θέμα της «παράνομης» μετανάστευσης. Μια ταινία που δε θα αφήσει κανέναν αδιάφορο, που οπωσδήποτε πρέπει να δείτε...

Παίζουν: Αν Κεσένς, Κριστέλ Κορνίλ, Γκαμπρί Λαπερέζ, Ες Λοσόν, Αλεξάντρ Γκοντσαρόφ, Ολγκα Ζντάνοβα, κ.ά.

Παραγωγή: Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Γαλλία (2010).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ