Πέμπτη 21 Απρίλη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΛΕΧ ΜΑΓΕΒΣΚΙ
Ο μύλος και ο σταυρός

Αξιόλογη και ιδιαίτερη ταινία για την τέχνη της ζωγραφικής, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του κριτικού τέχνης και συγγραφέα Michael Francis Gibson. Αφηγητής, σε πρώτο πρόσωπο, ο σημαντικός Φλαμανδός ζωγράφος της Αναγέννησης Πίετερ Μπρύγκελ ο πρεσβύτερος, γεννημένος το 1525. Ο Μπρύγκελ αναγνωρισμένος ως «αυθεντία στα τοπία» καταφέρνει να συνθέσει με δεξιοτεχνία μια ιστορία, συνδυάζοντας πλήθος σκηνών μέσα στον ίδιο πίνακα. Με σημείο αναφοράς τον πίνακα «Ο Χριστός φέρων τον Σταυρό» ο σκηνοθέτης Λεχ Μαγέβσκι εμφυσά ζωή στον Μπρύγκελ και τον αφήνει να αναλύσει το προτσές της δημιουργίας του έργου και ταυτόχρονα, να ερμηνεύσει και να σχολιάσει, από την κοινωνική οπτική του καιρού, τη σύνθεση του γνωστού αυτού πίνακα που ολοκληρώθηκε το 1564. Το έργο που βρίσκεται στη Βιέννη και εκτίθεται στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης παίρνει ζωή μπροστά στα μάτια του θεατή με τη βοήθεια της πρωτοποριακής ψηφιακής τεχνολογίας CG καθώς και σκόρπια εφέ 3D.

Ο θεατής ζει μέσα στον πίνακα, σύμφωνα με τη σκηνοθετική γραμμή που αποφάσισε να ακολουθήσει ο Πολωνός σκηνοθέτης. Σε ένα εικαστικό έργο που σχολιάζει τις πολιτικές εξελίξεις της εποχής, με βλέμμα έντονης κοινωνικής διαμαρτυρίας, ο ζωγράφος δημιουργός του, από φόβο πολιτικού του διωγμού, καλύπτει το κύριο μήνυμα του πίνακα, το σημείο όπου εστιάζεται το ειδικό του βάρος και γεμίζει την εικόνα με ατέλειωτους περισπασμούς. Εν προκειμένω, το κεντρικό επεισόδιο είναι το μαρτύριο του Χριστού που οδεύει προς τον Γολγοθά κουβαλώντας τον Σταυρό του. Τη συμβολική αυτή σκηνή κρύβει ο Μπρύγκελ σκόπιμα ανάμεσα σε άλλες απεικονίσεις, πολυάριθμες, που καταχωρούνται σε έναν τεράστιο καμβά, ο οποίος χωράει πάνω από 500 ανθρώπινες φιγούρες.

Η ταινία μοιάζει με «ανοιχτό παράθυρο στο χρόνο» από όπου μπορεί κανείς να «δει» μέσα από ακριβείς λεπτομέρειες που καταγράφουν την καθημερινότητα των απλών ανθρώπων ... μπορεί να «καταλάβει» τον τρόπο που τα ιστορικά γεγονότα διαπλέκονται με τις απλές ζωές... και μπορεί να φανταστεί, να αναπλάσει και να στοχαστεί πάνω στο βαθύτερο νόημα αλληγοριών, εμβλημάτων και συμβόλων. Σημαντικό στοιχείο ο βράχος και ο Μύλος που στέκεται πάνω του και δεσπόζει σαν σύμβολο επιβίωσης πάνω απ' όλα αυτή!

Υπό την καθοδήγηση του ίδιου του Μπρύγκελ παρακολουθούμε τον πίνακα την ώρα της δημιουργίας του που συνδέεται με τραγικά γεγονότα της εποχής, καθώς οι Ισπανοί κατακτητές καταπνίγουν αιματηρά την άνοδο του προτεσταντισμού στις Κάτω Χώρες. Ο Μαγέβσκι, ζωγράφος ο ίδιος και ποιητής, με κοντινά, αναγεννησιακής οπτικής, πλάνα σμιλεύει με τη σειρά του έναν κινηματογραφικό πίνακα, υψηλότατης αισθητικής. Τρία χρόνια χρειάστηκαν για την ύφανση του ψηφιακού καμβά της ταινίας που συνίσταται σε συνεχείς επιστρώσεις προοπτικής, γεγονότων και ανθρώπων διανθισμένες από μυριάδες στοιχεία - ένα σημαντικότατο, οργανικό στοιχείο είναι οι ήχοι - που προάγουν την πλοκή και σπρώχνουν προς την κορύφωση της βασικής σκηνής με το αμέτρητο πλήθος που «παγώνει» μέσα στον πίνακα του Μπρύγκελ, αυτόν, που ο Μαγέβσκι αναπαράγει...

Σπάνιου κάλλους, ψυχαγωγεί, διαπαιδαγωγεί και διδάσκει. Βαθιά και ουσιαστικά. Μην την χάσετε!

Παίζουν: Ρούτγκερ Χάουερ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Μάικλ Γιορκ, κ.ά.

Παραγωγή: Πολωνία, Σουηδία (2010).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ