Πέμπτη 21 Απρίλη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΒΙΜ ΒΕΝΤΕΡΣ
Πίνα Μπάους

Επιβεβαίωση του Βέντερς ως μεγάλου κινηματογραφιστή αποτελεί η πρωτίστως πανέμορφα ακριβής ταινία του, φιλόδοξη προσωπογραφία και ταυτόχρονα φόρος τιμής στην εκλιπούσα φίλη που θαύμαζε απεριόριστα, την χορογράφο Πίνα Μπάους που σημάδεψε ανεξίτηλα την τέχνη του σύγχρονου χορού. Δικαίωση του Βέντερς ως άξιου καλλιτέχνη, αποτελεί η σημαντική καινοτομία που προτάσσει η ταινία και συνίσταται στον τρόπο χρήσης (σε ποια σημεία, για ποιο λόγο και σε ποιες δόσεις) μιας, έως σήμερα, «εκχυδαϊσμένης και εκχυδαϊστικής» τεχνικής, της 3D, σε συνδυασμό με τις, κλασικής αντίληψης, λήψεις και καδραρίσματα. Ο Βέντερς ανάγει το τρισδιάστατο, σε δομικό και οργανικό στοιχείο της αφήγησης, στοιχείο που τον εξωθεί να «ξανα -ανακαλύψει» το βάθος πεδίου και να ανοίξει τα σύνορα που χωρίζουν την έκφραση του σώματος από τις προσλαμβάνουσες του θεατή, αφού πρώτα τον θέσει στο κέντρο του σκηνικού γίγνεσθαι.

Ο χορός και ο κινηματογράφος είναι συγγενείς τέχνες του χωροχρόνου, παρά το προφανές ότι αμφότερες έχουν μεγαλύτερη σχέση με τον χρόνο παρά με τον χώρο, τον οποίον όμως δεν μπορούν να αποποιηθούν! Σημαντικοί, ο καθένας στο πεδίο της τέχνης του, οι συν-δημιουργοί της ταινίας επίσης! Συνδημιουργοί η Πίνα Μπάους και ο Βιμ Βέντερς, γιατί από παλιά επιθυμούσαν και σχεδίαζαν να κάνουν μαζί, μια ταινία για τον χορό. Πράγματι, τα γυρίσματα της ταινίας τους ξεκίνησαν ενόσω η Πίνα βρισκόταν ακόμη στην ζωή, γιατί ξαφνικά, το 2009, εκείνη πεθαίνει από καρκίνο, μόλις πέντε μέρες από την διάγνωσή του, σε ηλικία 69 ετών. Ο Βέντερς, μετά τον θάνατό της μετατρέπει την ταινία «τους» για την τέχνη της Τερψιχόρης, σε ταινία για την ίδια την «Πίνα». Ο άξονας περί του οποίου στρέφεται η αφήγηση, είναι η ταυτοσημία της προσωπικότητας και του έργου της χορογράφου, κάτι που παρουσιάζεται μέσα από τέσσερις σπουδαίες - κατά τους ειδικούς - χορογραφίες της, με κινηματογραφημένο ντουκουμενταρίστικο υλικό με την ίδια καθώς και με μαρτυρίες/ αναμνήσεις των μελών της Ομάδας του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ που φέρει το όνομά της.

Η επικών διαστάσεων ταινία αποκαλύπτει κατηγορηματικά το αναπόσπαστο της σχέσης μορφής/περιεχομένου. Εκεί που άλλοι γυρίζοντας μια μουσική ταινία καταγράφουν στολίδια και πλουμίδια και την κάλπικη δεξιότητα των πρωταγωνιστών, ο Βέντερς δημιουργεί με μια ώριμη σκηνοθεσία με αφετηρία την χορογραφία της Μπάους. Με μουσικότητα και ποιητικότητα, με κατάτμηση του χώρου, με χρήση διαφανών υφασμάτων εν κινήσει που μεγεθύνουν την αίσθηση του ανάγλυφου, με έμφαση στην αλήθεια της τεχνικής του χορού και του κινηματογράφου, με εκπληκτική φωτογραφία και χρώματα, με περάσματα και παιχνίδια με τα στοιχεία του βράχου και του νερού, με τα σώματα που γίνονται ένα με αυτά, ο Βέντερς βγάζει τους χορευτές στο δρόμο, στην καρδιά, της σύγχρονης πόλης, σε εναέριο τρένο, σε νταμάρια και δίπλα στο νερό ... Εικόνες υψηλής ομορφιάς και χάρης, ουσιαστικές και λιπόσαρκες, βαλμένες σε σειρά με αλάνθαστο μοντάζ!

Το φάντασμα της Μπάους που απλώνεται πάνω από την ταινία εκπέμποντας συνεχείς συγκινησιακούς κραδασμούς, ενώ το εισαγωγικό κομμάτι και εκείνο του επιλόγου (το πρώτο και το τελευταίο τέταρτο) εκτινάσσονται ψηλά σε πόστο ιδιαίτερο. Και δεν παραλείπει ο Βέντερς να μας θυμίσει, μέσα από την χαρούμενα μελαγχολική παρέλαση του θιάσου, που παραπέμπει στο κλείσιμο του «8 ½» του Φελίνι - ότι η Πίνα υποδύθηκε ένα ρόλο στο «E la nave va» του μεγάλου Ιταλού. Και η Πίνα σε ασπρόμαυρο αρχειακό φιλμ, μας χαιρετά και φεύγει κι αυτή από την οθόνη...

Παίζουν: το Ανσάμπλ του Χοροθεάτρου «Πίνα Μπάους» της πόλης Βούπερταλ.

Παραγωγή: Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία (2011).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ