Μάθημα 16ο (γ' μέρος)
Στο παράδειγμα που ακολουθεί ο μαύρος γνωρίζοντας αυτό το εκπληκτικό χαρακτηριστικό του φινάλε, μπορεί να σώσει την παρτίδα πιάνοντας με τον Ρουά το κατάλληλο τετράγωνο. Τσιούρι Κομπάιντρε - Μζία Τσερετέλι (1970).
Εάν μετά την κίνηση 1... Ια8 2. Αδ7, ακολουθήσει και η κίνηση 3. Αγ6, τότε η ήττα του μαύρου είναι αναπόφευκτη. Ωστόσο μετά από 1... Ρε8! 2. Αβ6 Ρε7! του μαύρου το φρούριο δεν μπορεί να καταστραφεί από τον αποκλεισμένο αξιωματικό στο β6 ή τον Αη4 που είναι «άχρηστος» σε αυτή τη θέση.
Εφόσον συζητάμε για τα φρούρια του φινάλε θα πρέπει να αναφερθούμε και στο Πατ. Λευκά: Ρε5, Αζ3, Στρ. β6, γ6 (3). Μαύρα: Ρβ8, Πδ1 (2). Ο μαύρος φαίνεται να διατρέχει κίνδυνο με 1... Πγ1 2. Ρδ6 Ργ8 3. γ7 Πγ7! 4. Αη4+! (και όχι 4. βγ7; και Πατ).
Ομως το Πατ αποδεικνύεται να είναι η μοναδική ιδέα ισοπαλίας 1... Πδ7! 2. Αδ5 Πβ7!! Τώρα ο λευκός έχει μια εκλογή. 'Η να κάνει ισοπαλία με 3. Ρδ6 Πβ6 4. Αε6 Πα6 (ή Πγ6 +) ή να παίξει 3. γβ7 με Πατ. Στο διάγραμμα αυτού του κειμένου, παρά το ότι ο λευκός έχει ένα μικρό πλεονέκτημα υλικού, θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός: Γιατί, αν το θ2 προαχθεί σε βασίλισσα, ο μαύρος θα κερδίσει το παιχνίδι. Αλλά ο λευκός καταφέρνει να καθοδηγήσει τον μαύρο βασιλιά και να τον βάλει σ' ένα κλουβί αδιεξόδου με ένα τρικ θυσίας: 1. Αζ3 + Ρη1 2. Αθ1!!! Ρθ1 3. Ρζ1! Απίστευτο! Ο μαύρος έχει δύο επιπλέον πιόνια, αλλά ο βασιλιάς του έχοντας αιχμαλωτίσει τον αξιωματικό είναι καταδικασμένος σε ακινησία. Ετσι, μόνο ένα από τα 3 μαύρα πιόνια μπορεί να κινηθεί τώρα (η αναγκαστική κίνηση). 3... δ5 4. εδ5 ε4 5. δ6 ε3 6. δ7 ε2+ (επιτέλους ο μαύρος θα απελευθερώσει το βασιλιά του) 7. Ρε2 Ρη2 8. δ8=Β θ1=Β.
Ο μαύρος έκανε ό,τι μπορούσε αλλά τώρα η παθητική θέση της βασίλισσάς του που δεν μπορεί να βοηθήσει το βασιλιά, τον οδηγεί σε πλήρη αποτυχία. 9. Βη5+ Ρθ3 10. Βθ5 + Ρη2 11. Βη4 + Ρθ2 12. Ρζ2! Ο μαύρος πρέπει να εγκαταλείψει γιατί στην επόμενη είναι ματ. Ετσι είδατε ότι το φινάλε - που πολλοί παίκτες το θεωρούν ανιαρό, παρέχει πολλές δυνατότητες συνδυασμών».
(Συνεχίζεται)