Πέμπτη 7 Φλεβάρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΣΑΣΑ ΤΖΕΡΒΑΖΙ
Χίτσκοκ

Η αναμενόμενη ταινία «ΧΙΤΣΚΟΚ» που εστιάζει σε κομβικά βιογραφική στιγμή στην καριέρα του Βρετανού μετρ της κινηματογραφικής αγωνίας, είναι προσεγμένη, περιποιημένη και άρτια συμβατική. Με φωτισμό, μακιγιάζ, κοστούμια και σκηνικά, όλα μαζί, να λειτουργούν σαν αρραγές σύνολο και να διαμορφώνουν ένα κομψό στιλιστικά αποτέλεσμα που αποδίδει το κλίμα και την ατμόσφαιρα της εποχής αλλά και την προσέγγιση του δημιουργού στη θρυλική, κλασική «ΨΥΧΩ». Σημειωτέον ότι στην ταινία δεν περικλείεται ούτε μια σκηνή από την «ΨΥΧΩ»... Η γενική εντύπωση συμπαθητική... μέχρι εκεί όμως και απολύτως τίποτα παραπάνω!

Ενα καθωσπρέπει δράμα σχέσεων ανάμεσα στο ζεύγος Χίτσκοκ κι όχι «ξερή» βιογραφία με μορφή παραδοσιακή. Δεν παρουσιάζεται δηλαδή η ζωή του ήρωα της ιστορίας από την πρώτη ως την τελευταία του πνοή... Το φιλμ του Τζερβάζι στηρίζεται στο βιβλίο του StephenRebello «Alfred Hitchcock and the Makingof Psycho» που θέτει στο επίκεντρο μια κρίσιμη περίοδο στη σταδιοδρομία του μεγάλου Αγγλου σκηνοθέτη. Μετά την επιτυχία της ταινίας του «NΟRΤΗ ΒΥ ΝΟRΤΗWΕSΤ», ο 60χρονος τότε Χίτσκοκ, βρίσκεται αντιμέτωπος με ισχυρές πιέσεις ανταγωνισμού από πλευράς αναδυομένων κινηματογραφιστών που εντάσσονται στο πλαίσιο ενός αμερικάνικου νέου κύματος, οι οποίοι κινηματογραφιστές μαρκάρουν δυναμικά την είσοδό τους στο χώρο του κινηματογράφου ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '50. Υπό το πρίσμα αυτό, ο Χίτσκοκ αναζητά μια επόμενη ηχηρή επιτυχία, την οποία εντοπίζει στην ιστορία του κατά συρροή δολοφόνου από το Wisconsin, Ed Gein, που καταγράφηκε στο μυθιστόρημα τρόμου του Robert Bloch «Psycho», που κυκλοφόρησε το 1959, δυο χρόνια μετά τα πραγματικά γεγονότα...

Η ταινία «ΧΙΤΣΚΟΚ» διαχειρίζεται μέσα σε ατμόσφαιρα που δονείται, τη δύσβατη αλλά γοητευτική διαδικασία της γένεσης της ταινίας «ΨΥΧΩ» που αρχίζει από την κρεβατοκάμαρα του σκηνοθέτη όταν ξεδιπλώνεται σε συνομιλίες και αντιπαραθέσεις ανάμεσα στο ζεύγος Χίτσκοκ και επεκτείνεται στα παρασκήνια, στη λεπτομερή κι επίμονη δουλειά μέσα κι έξω από τα πλατό. Ο Χίτσκοκ βλέπει στην «ΨΥΧΩ» και τα θέματα που το κείμενο πραγματεύεται (αιμομιξία, φόνος, τραβεστί αμφίεσης), την ευκαιρία να ξανακερδίσει την επιτυχία και την καλλιτεχνική ελευθερία που είχε σε προγενέστερες ταινίες του. Ωστόσο, ο μετρ δεν κατορθώνει να πείσει την εταιρεία Paramount να χρηματοδοτήσει την ταινία και αποφασίζει να το κάνει ο ίδιος, βάζοντας υποθήκη τη βίλα του και υπό τον όρο να μην ξεπεράσουν τα γυρίσματα τις 30 ημέρες. Ο Σάσα Τζερβάζι πάντως δεν στηρίζεται σε δυνατό σενάριο. Αυτό αποδεικνύεται από πληθώρα εικόνων χωρίς έμπνευση, ιδιαίτερα αυτές που επιδιώκουν να αποδώσουν την τρέλα, την παραφροσύνη που είχε καταλάβει τον μετρ που σέρνεται από τον καναπέ του ψυχολόγου στις νυχτερινές του συνομιλίες με το φάντασμα του δολοφόνου στην «ΨΥΧΩ», ο οποίος του μουρμουρίζει στο αυτί ανατριχιαστικές λεπτομέρειες... Ο Τζερβάζι υπερτονίζει με μαρκαρισμένη ψυχραιμία το γεγονός ότι ο Χίτσκοκ παίρνει στα χέρια του την τύχη της πορείας της ταινίας του, παραδίδοντας μάθημα μάρκετινγκ στους συναδέλφους του και εξασφαλίζοντας έτσι την οικονομική επιτυχία της επένδυσής του. Ολα τα υπόλοιπα ανήκουν στα παραλειπόμενα από την πλευρά της κινηματογραφικής μυθοπλασίας...

Ο Αντονι Χόπκινς παρά τα απανωτά στρώματα λατέξ στο μακιγιάζ, δεν καταφέρνει να φθάσει με εξωτερική πιστότητα το νωχελικά φλεγματικό εκτόπισμα του μετρ με το γοητευτικά κυνικό χιούμορ. Η υβριδιακή του μορφή αποκαλύπτει όμως έναν ανθρώπινο εσωτερικό κόσμο με την αναταραχή και αντίφαση που ξεσπά μέσα του, ανάμεσα στην καθηλωτική αυτο-εικόνα του και την αμφιβολία που του ροκανίζει τα σπλάχνα.

Δεν αποτελεί την παραμικρή έκπληξη ότι η Μίρεν είναι η απόλυτη σταρ της ταινίας στο ρόλο της Αλμα συζύγου και συντρόφου του μετρ. Σαν βράχος δίπλα του! Γραμματέας του, διατροφολόγος του, οικονομικός του σύμβουλος και πανάξια στο «μοντάζ». Η Μίρεν ενσαρκώνει επιδέξια με ευαισθησία και εσωτερικότητα όλες αυτές τις διαφορετικές πτυχές ενός και του αυτού χαρακτήρα. Γίνεται πασιφανές ότι η Αλμα, που ζούσε στη σκιά του Χίτσκοκ αναζητώντας την αναγνώριση του συζύγου της που ουδέποτε έλαβε, υπήρξε η κινητήρια δύναμη πίσω από το μεγάλο μετρ. Χωρίς άλλο, το πιο πετυχημένο στοιχείο της ταινίας «ΧΙΤΣΚΟΚ», είναι η κεφαλαιοποίηση της χημείας ανάμεσα στο ζεύγος Χίτσκοκ, στους δύο πρωταγωνιστές...

Παίζουν: Σκάρλετ Γιόχανσον, Αντονι Χόπκινς, Χέλεν Μίρεν, Τόνι Κολέτ, Τζέσικα Μπίελ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2013).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ