Κυριακή 21 Απρίλη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η σκέψη και η τέχνη του Μπρεχτ γίνεται κάθε μέρα και πιο πολύτιμη

Το Σάββατοκύριακο 27 και 28 του Απρίλη, το επιστημονικό συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ

Με τίτλο «Μπ. Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν», αρχίζει το Σάββατο 27 του Απρίλη, το επιστημονικό συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ, στον Περισσό με ελεύθερη είσοδο. Θυμίζουμε ότι αυτό το συνέδριο είναι το τρίτο, που πραγματοποιεί το ΚΚΕ, για τη ζωή, τις ιδέες και το έργο μιας μεγάλης μορφής των Γραμμάτων και Τεχνών. Το πρώτο συνέδριο ήταν αφιερωμένο στον Γιάννη Ρίτσο και το δεύτερο στον Κώστα Βάρναλη, ενώ τα Πρακτικά και των δύο συνεδρίων κυκλοφόρησαν σε καλαίσθητους τόμους από τη «Σύγχρονη Εποχή». Ετσι, μετά το Συνέδριο για τον Μπρεχτ θα ακολουθήσει και η έκδοση των Πρακτικών.

Για τη μεγάλη λαϊκή πλειονότητα, η σκέψη και η τέχνη του Μπρεχτ γίνεται κάθε μέρα και πιο πολύτιμη. Οχι μόνο γιατί τα θέματα που πρωταγωνίστησαν στο έργο του, όπως η καπιταλιστική κρίση, ο πόλεμος ή ο εκφασισμός της κοινωνικής ζωής επανέρχονται με σφοδρότητα στη ζωή μας, αποδείχνοντας πως το σύστημα που τα γεννά, ούτε αλλάζει, ούτε εξανθρωπίζεται. Ο άλλος και ο σημαντικότερος λόγος που ο Μπρεχτ γίνεται στις μέρες μας επίκαιρος όσο ποτέ, είναι γιατί σταθερό μέλημα και φροντίδα της τέχνης του ήταν να βοηθήσει τους καταπιεσμένους να οδηγηθούν μέσα από τη δική τους πνευματική προσπάθεια στα σωστά συμπεράσματα για τις αιτίες των προβλημάτων τους και τον τρόπο εξάλειψής τους.

Αυτό το ρόλο, άλλωστε, έχουμε ανάγκη να παίξει η Τέχνη σήμερα. Να μας ταρακουνήσει, να μας διδάξει, να οργανώσει τις διαθέσεις μας για ν' ανατρέψουμε την άθλια και ξεπεσμένη κοινωνική πραγματικότητα κι όχι απλά να μας παρηγορεί, να μας βοηθά να ξεχαστούμε, ή να χαϊδεύει τις μικροαστικές ψευδαισθήσεις μας, όπως τη θέλει η κυρίαρχη τάξη. Και χαιρόμαστε γιατί την επικαιρότητα του Μπρεχτ συμμερίζονται τελευταία περισσότεροι δημιουργοί και καλλιτέχνες, όπως δείχνει και η αυξημένη παρουσία του μπρεχτικού δραματολογίου στις θεατρικές σκηνές το φετινό χειμώνα.

«Μεγάλωσα σαν γιος καλοστεκούμενων ανθρώπων. Οι γονείς μου μού φορούσαν γιακά, μ' έμαθαν τις συνήθειες εκείνων που έχουν υπηρέτες και με δίδαξαν πώς να διατάζω. Αλλά, όταν μεγάλωσα και είδα γύρω μου, οι άνθρωποι της τάξης μου δεν μ' άρεσαν, το να διατάζω δεν ήταν του γούστου μου, ούτε και το να με υπηρετούν. Γι' αυτό εγκατέλειψα την τάξη μου και συντρόφεψα με τους μικρούς, φτωχούς ανθρώπους».

Η αντίσταση του Μπέρτολτ Μπρεχτ ενάντια στους ανθρώπους της τάξης του ξεκίνησε αρκετά νωρίς, όπως μπορούμε να καταλάβουμε και από αυτό το νεανικό ποίημά του. Τι κι αν γεννήθηκε στη δύση του 19ου αιώνα. Τι κι αν δημιούργησε και πέθανε στον 20ό αιώνα. Ο Μπρεχτ και το έργο του είναι του 21ου αιώνα και θα είναι μέχρι εκείνη την εποχή, που η εργατική τάξη, όλοι οι εκμεταλλευόμενοι άνθρωποι και οι λαοί θα απελευθερωθούν από τον καπιταλιστικό «ζυγό». Τότε, που θα μπορούν πια με σιγουριά να πουν: «Τις δυσκολίες των βουνών τις ξεπεράσαμε/ Τώρα έχουμε ν' αντιμετωπίσουμε/ Τις δυσκολίες των πεδιάδων».

Το Πρόγραμμα του Συνεδρίου

Εναρξη συνεδρίου: Σάββατο 27/04/2013 (ενότητα 1ή και 2η) (10.00 - 21.00). Λήξη: Κυριακή 28/04/2013 (ενότητα 3η) (10.00 - 15.00).

Μουσικοθεατρικό άνοιγμα από τη θεατρική ομάδα «Μοντέρνοι Καιροί». Σκηνοθεσία: Κώστας Νταλιάνης. Ενορχήστρωση: Κώστας Εγγλέζος.

Χαιρετισμοί: Δημήτρης Κουτσούμπας, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ καιΘοδωρής Χιώνης, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.

Εναρκτήρια ομιλία: Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού: Μπέρτολτ Μπρεχτ, για το απλό που είναι δύσκολο να γίνει.

Ο Μάνφρεντ Βέκβερτ απαντά στις ερωτήσεις μας

Κινηματογραφημένη, ειδικά για το συνέδριο, συνομιλία με τον συνεργάτη του Μπρεχτ, καλλιτεχνικό διευθυντή του Μπερλίνερ Ανσάμπλ και Πρόεδρο της Ακαδημίας Τεχνών στην πρώην ΓΛΔ.

Ενότητα 1η: Σε σκοτεινούς καιρούς και η τέχνη χρειάζεται να αποφασίσει

Εισηγήσεις: 1. Κώστας Καζάκος, σκηνοθέτης θεάτρου - ηθοποιός: Πόσο επίκαιρος είναι ο Μπρεχτ.

2. Χρήστος Μπαλωμένος, συνεργάτης της ιδεολογικής επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ: «Πώς να κρατήσω μακριά από τα κείμενά μου ό,τι επηρέασε τη ζωή μου τόσο βαθιά;»: Το ιστορικό φόντο του μεσοπολέμου - Ο Μπρεχτ για το φασισμό και τον πόλεμο.

3. Μαρία Τασσοπούλου, μεταπτυχιακή φοιτήτρια Γερμανικής Φιλολογίας: Τα πρώιμα έργα του Μπρεχτ και οι πηγές τους.

4. Κώστας Νταλιάνης, σκηνοθέτης θεάτρου, δάσκαλος δραματικής: Ο Μπρεχτ σήμερα. Είναι χρήσιμος;

5. Erich Schaffner, ηθοποιός, απόφοιτος της Κρατικής Ανώτατης Σχολής Μουσικής και Τέχνης της Φρανκφούρτης, μαθητής του Μ. Βέκφερτ: Ταξική πάλη των πάνω ενάντια στον Μπρεχτ.

Παρεμβάσεις

Κύριλλος Παπασταύρου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος της Ιδεολογικής Επιτροπής της:Μπρεχτ και σοσιαλιστική οικοδόμηση.

Mάρκος Ηλιάδης, δημοσιογράφος «Οδηγητή», φοιτητής Φιλοσοφικής: Η καπιταλιστική κρίση στο έργο του Μπρεχτ.

Βασίλης Αλεξίου, επίκουρος καθηγητής ΠΤΔΕ του ΑΠΘ: Μπέρτολτ Μπρεχτ - Κώστας Βάρναλης: παράλληλοι;

Σταύρος Τσακίρης, σκηνοθέτης θεάτρου: Οι επιρροές του Μπρεχτ από το λαϊκό θέατρο.

Αριστούλα Ελληνούδη, κριτικός θεάτρου, δημοσιογράφος του «Ριζοσπάστη»: Θέατρο, αισθητικά κινήματα και η επαναστατική τομή του Μπρεχτ.

Δημήτρης Πατίλας, διδάκτορας Φιλολογίας, εκπαιδευτικός: Για το θεατρικό έργο του Μπρεχτ «Αντρας για άντρα».

Ενότητα 2η: Η σημαία της λογικής έχει χρώμα κόκκινο

Εισηγήσεις: 1. Γιώργος Μηλιώνης κοινωνιολόγος, δημοσιογράφος, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ:Μπέρτολτ Μπρεχτ, μαρξιστής στους καιρούς της σύγχυσης.

2. Γιάννης Πλάγγεσης καθηγητής Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ.: Η διαλεκτική της εξουσίας: Επιστήμη, θρησκεία και πολιτική. Αναφορά στα έργα του Μπρεχτ «Η ζωή του Γαλιλαίου» και «Οι Μέρες της Κομμούνας».

3. Αννεκε Ιωαννάτου μεταφράστρια και διδάκτορας κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης: Οι φιλοσοφικές πηγές στο έργοτου Μπ. Μπρεχτ.

4. Ρίτα Νικολαΐδου φιλόλογος, διευθύντρια της τρίμηνης επιθεώρησης «Θέματα Παιδείας»: Οι συμφορές από μόνες τους είναι κακός δάσκαλος.

5. Μαρία Αντωνοπούλου υποψήφια διδάκτορας Πανεπιστημίου του Μπέρμινχαμ: Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός στη θεωρητική σκέψη του Μπρεχτ.

6. Μιχάλης Γεωργίου, μεταπτυχιακός φοιτητής θεατρολογίας:Ο ρόλος της Ιστορίας στο έργο του Μπρεχτ.

7. Werner Seppmann, διδάκτορας κοινωνιολογίας, συγγραφέας και συνεκδότης του θεωρητικού περιοδικού «Μαρξιστικά Φύλλα» (Marxistische Blatter): Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και οι προοπτικές της αλλαγής.

Παρεμβάσεις

Νάση Σακιώτη, καθηγήτρια Γερμανικής Φιλολογίας: Η φιγούρα της «μάνας» στην μπρεχτική δραματουργία.

Nατάσσα Αβραμίδου, φιλόλογος μέλος του ΔΣ της ΠΕΦ: Το διήγημα του Μπρεχτ «Ο τραυματισμένος Σωκράτης».

Γιώργος Ηρακλέους, φιλόλογος, DEA κοινωνιολογίας πανεπ. Λιέγης: Ο Μπρεχτ για τη γνώση και τη λαϊκή μόρφωση.

Ολγα Δάσσιου καθηγήτρια Γερμανικής Φιλολογίας: Η έννοια του ανθρωπισμού στον Μπρεχτ.

Ενότητα 3η: Η δική μας τέχνη δεν αρκείται στην αναγνώριση της πραγματικότητας

Εισηγήσεις: 1. Γεωργία Λαδογιάννη καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Δραματουργίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων: Μπ. Μπρεχτ, Αντιγόνη. Η επική μεταγραφή της σοφόκλειας τραγωδίας.

2. Σίμος Παπαδόπουλος, λέκτορας θεατρολογίας Πανεπιστημίου Θράκης: Τα διδακτικά έργα του Μπρεχτ στην εποχή μας.

3. Γιώργος Κεντρωτής καθηγητής Θεωρίας της Μετάφρασης του Ιόνιου πανεπιστήμιου: Ο Μπ. Μπρεχτ, Γερμανός ποιητής του καιρού μας.

4. Θανάσης Καραγιάννης, διδάκτορας παιδαγωγικής, κριτικός/μελετητής θεάτρου για παιδιά: Ο Μπ. Μπρεχτ και το «διδακτικό - διαλεκτικό» έργο του για (ή με) παιδιά.

5. Δημήτρης Παπακωνσταντίνου ηθοποιός, δάσκαλος υποκριτικής: Αποξένωση, αλλοτρίωση, αποστασιοποίηση, παραξένισμα, ή μήπως κάτι άλλο;

6. Γιώργος Μιχαηλίδης συγγραφέας - σκηνοθέτης: Η αποστασιοποίηση στο θέατρο του Μπρεχτ.

7. Θάνος Μικρούτσικος, μουσικοσυνθέτης: Ο Μπρεχτ, η μουσική και η αποστασιοποίηση.

Παρεμβάσεις

Νίκος Μόσχοβος, ηθοποιός, μέλος του ΔΣ του ΣΕΗ: Η κριτική στάση στη θεατρική απεικόνιση.

Κοραής Δαμάτης, σκηνοθέτης θεάτρου: Το απάνθρωπο πρόσωπο της Αννας Φίρλιγκ.

Αννα Λάζου, λέκτορας Φιλοσοφίας στο τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών - σκηνοθέτης: Χρήσεις και σημασία του χορού στο θεατρικό έργο του Μπρεχτ.

Διονύσης Τσακνής, μουσικοσυνθέτης: Για τη μελοποίηση των τραγουδιών στο έργο του Μπρεχτ «Ο Αφέντης Πούντιλα και ο υπηρέτης του Μάτι».

Τζία Γιοβάνη, κριτικός κινηματογράφου: Για την ταινία «Κούλε Βάμπε ή Σε ποιον ανήκει ο κόσμος;»

Κλείσιμο εργασιών συνεδρίου: Προβολή οπτικοακουστικού έργου για τη ζωή και το έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ