Κυριακή 26 Μάη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ
Τολμά παρά τις αντίξοες συνθήκες

Στη μέγκενη μιας πολιτικής που δεν της εξασφαλίζει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να επιτελεί ανεμπόδιστα το σοβαρότατο έργο της βρίσκεται η μεγαλύτερη ορχήστρα της χώρας μας, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Ο αποδεκατισμός του καλλιτεχνικού και διοικητικού προσωπικού της αποτελεί κρίσιμο πρόβλημα για το σημαντικότερο συμφωνικό φορέα της χώρας, ενώ η απαγόρευση προσλήψεων έχει ως αποτέλεσμα νευραλγικές θέσεις στην Ορχήστρα να παραμένουν κενές μετά τις συνταξιοδοτήσεις μουσικών, γεγονός που προκαλεί στην ΚΟΑ επιπρόσθετα οικονομικά προβλήματα, αλλά και καλλιτεχνικά. Από την άλλη η μειωμένη κρατική επιχορήγηση προς την ορχήστρα επιδεινώνει την κατάσταση. Αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι το 2009 η κρατική επιχορήγηση ανερχόταν στα 1.850.000 ευρώ. Για το 2011 κόπηκε στο μισό (900.000 ευρώ), όμως τελικά η ΚΟΑ έλαβε μόλις 450.000 (!) και μια έκτακτη επιχορήγηση 200.000 τον Απρίλη του 2012.

Ωστόσο, ικανοποιητική κρίνεται η πορεία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών καθώς η χειμερινή καλλιτεχνική περίοδος 2012 - 2013, όπως ανέφερε σε συνέντευξη Τύπου την περασμένη βδομάδα ο διευθυντής της Ορχήστρας, Βασίλης Χριστόπουλος, θα κλείσει με άνοδο της τάξεως του 45% στα έσοδα από τα εισιτήρια σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή. Συνολικά η προσέλευση του κόσμου έχει αυξηθεί σημαντικά, κάτι που οδηγεί και σε εντυπωσιακή αύξηση των εσόδων από τα εισιτήρια.

Η καλλιτεχνική επιτυχία οφείλεται πρωτίστως στους μουσικούς της Ορχήστρας, τους οποίους ευχαρίστησε ιδιαιτέρως ο Β. Χριστόπουλος, επισημαίνοντας ότι παίζουν με όλο και μεγαλύτερη αφοσίωση, πάθος, πειθαρχία, δίνοντας με αγάπη τον καλύτερό τους εαυτό παρά τις πολύ αντίξοες συνθήκες και τις βίαιες μισθολογικές μειώσεις που έχουν υποστεί άπαντες - συμπεριλαμβανομένου και του ιδίου.

«Τα μεγάλα βήματα προς τα εμπρός που κάνει η ΚΟΑ - επισήμανε ο Β. Χριστόπουλος - γίνονται, όμως, με πολύ μεγάλο προσωπικό κόστος. Ουδείς μπορεί να προσποιείται ότι όλα είναι ρόδινα. Αντίθετα, οι πολλές δυσκολίες εξαντλούν τα όρια ψυχικής και σωματικής αντοχής τόσο του διευθυντή της Ορχήστρας, όσο και του προσωπικού της, που χρόνο με το χρόνο συρρικνώνεται. Η απίσχνανση ακριβώς του διοικητικού και καλλιτεχνικού προσωπικού είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της Ορχήστρας. Οι υπάρχουσες συνθήκες καθιστούν αδύνατη την πρόσληψη ακόμα και των απολύτως απαραίτητων διοικητικών υπαλλήλων. Το ίδιο ισχύει και για τους μουσικούς: Από τις 20 νευραλγικές κενές θέσεις μουσικών, προσφάτως εγκρίθηκε η πλήρωση μόλις τριών (3!) θέσεων. Κι αυτές, όμως, λόγω της ασύλληπτης γραφειοκρατίας και των ιδιαιτέρως αργών ρυθμών με τους οποίους κινείται το ελληνικό κράτος και ειδικότερα το υπουργείο Πολιτισμού, δεν αναμένεται να καλυφθούν πριν περάσουν πάρα πολλοί μήνες. Ακόμα δεν έχουν καν δρομολογηθεί οι απαραίτητες διαδικασίες. Κοντά σ' αυτά, την κατάσταση της Ορχήστρας επιδεινώνει το νέο καθεστώς για την εκταμίευση των επιχορηγήσεων, το οποίο δημιουργεί όλο και περισσότερα προσκόμματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι η Ορχήστρα καλείται, όπως και πολλοί άλλοι φορείς, να υποβάλλει έκθεση αναγκαιότητας και νομιμότητας της επιχορήγησής της, η έγκριση της οποίας καθυστερεί δραματικά. Είναι, όμως, δυνατόν να πρέπει να αιτιολογεί η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την ανάγκη επιχορήγησης, την ανάγκη, ουσιαστικά, της ίδιας της ύπαρξής της, αφού, ως γνωστόν, πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει κερδοφόρα ορχήστρα;».

Αλλά και από το ήδη εγκεκριμένο ποσόν της περικομμένης επιχορήγησης για το 2013, δεν έχει ακόμα φτάσει ούτε ένα ευρώ στα ταμεία της Ορχήστρας, γεγονός που θέτει πλέον σε κίνδυνο την ομαλή ροή της μισθοδοσίας των διοικητικών υπαλλήλων του Ε.Τ.Ο.Σ. και των έκτακτων μουσικών. Ακόμα και σχέδια που δεν κοστίζουν, όπως π.χ. η ανανέωση του διοικητικού οργανογράμματος της Ορχήστρας (το οποίο χρονολογείται από το 1942!) ή η αλλαγή της διαδικασίας των διαγωνισμών για την πρόσληψη μουσικών υπέρ της απόλυτης αδιαβλητότητας, σχέδια τα οποία ο Β. Χριστόπουλος έχει επανειλημμένως προτείνει στο υπουργείο, δεν προχωρούν λόγω της κρατικής αδράνειας.

Ωστόσο, η Ορχήστρα συνεχίζει. Η χειμερινή καλλιτεχνική περίοδος θα ολοκληρωθεί με την καταληκτική συναυλία του κύκλου «Μπετόβεν» στις 31 Μάη με την αριστουργηματική «Ποιμενική» και τη διονυσιακή Εβδομη Συμφωνία, στο Μέγαρο Μουσικής. Την επόμενη μέρα, 1 Ιούνη, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα εμφανιστεί στα Καλάβρυτα, στο πλαίσιο των εκτός έδρας εξορμήσεών της. Με δύο συναυλίες στο Ηρώδειο θα συμμετάσχει η ΚΟΑ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Στις 14 Ιούνη, υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, θα παρουσιάσει το Ρέκβιεμ του Βέρντι με διεθνή διανομή και τρεις χορωδίες, ως φόρο τιμής στα 200 χρόνια από τη γέννηση του μέγιστου Ιταλού συνθέτη. Στις 5 Ιούλη, ο διαπρεπής Γάλλος αρχιμουσικός Πασκάλ Ροφέ θα διευθύνει ένα πρόγραμμα με έργα Κόνταϊ (Χοροί της Γκαλάντα), Μπάρτοκ (Σονάτα για δύο πιάνα και κρουστά) και τις Εικόνες από μία Εκθεση του Μούσοργκσι. Σολίστ θα είναι: Γιώργος - Εμμανουήλ Λαζαρίδης και Στέφανος Θωμόπουλος στα πιάνα, Δημήτρης Δεσύλλας και Ανδρέας Φαρμάκης στα κρουστά.

Στις 21 Ιούνη η ΚΟΑ θα συμμετάσχει στη συναυλία - γιορτή για την Ευρωπαϊκή Μέρα Μουσικής στους κήπους του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ενώ μία μέρα μετά θα ακολουθήσει συναυλία στη Σαλαμίνα, στο πλαίσιο του νεοσύστατου Φεστιβάλ Πειραιά «Sinfonia».

Ιδιαίτερο συμβολισμό έχει η συναυλία που θα δώσει η ΚΟΑ υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, στις 26 Ιούνη, Παγκόσμια Μέρα Κατά των Ναρκωτικών. Η συναυλία, αφιερωμένη στη μάχη κατά των ναρκωτικών, θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τη Μονάδα Απεξάρτησης Τοξικομανών 18ΑΝΩ του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής.


Σ. Α.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ