ΠΕΚΙΝΟ.--
Την έντονη αντίδραση της Κίνας προκάλεσε η απόφαση της Ιαπωνίας να ζητήσει αποζημίωση από τον καπετάνιο κινεζικού αλιευτικού σκάφους που το 2010 είχε συγκρουστεί με πλοίο της ιαπωνικής ακτοφυλακής κοντά στα νησιά Ντιαογιού (στα κινεζικά) / Σενκάκου (στα ιαπωνικά). Πρόκειται για τα νησιά που αποτελούν «μήλο της έριδος» για τις δύο χώρες στην Ανατολική Κινεζική Θάλασσα, πάνω από τα οποία τον περασμένο Νοέμβρη η Κίνα αποφάσισε να διευρύνει τη ζώνη αεράμυνάς της. Οπως μετέδωσαν τα ιαπωνικά ΜΜΕ, η κυβέρνηση ζητά από το συγκεκριμένο ναυτικό 14,29 εκατομμύρια γεν (πάνω από 139.000 δολάρια).
Η εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Χούα Τσουνουίνγκ δήλωσε πως τα νησιά ανήκουν στην Κίνα και είναι η Ιαπωνία που θα έπρεπε να καταβάλει αποζημίωση. Μιλώντας για το συμβάν, αναφέρθηκε σε «σοβαρή εισβολή στη θαλάσσια κυριαρχία της Κίνας» και κάλεσε την Ιαπωνία να σταματήσει τις προκλήσεις, να παραδεχτεί και να διορθώσει τα λάθη της».
Στο μεταξύ, στην περιοχή φτάνει σήμερα (για πέμπτη φορά σ' ένα χρόνο) ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Τζον Κέρι προκειμένου να κάνει επίσημη επίσκεψη σε Νότια Κορέα, Κίνα και Ινδονησία, κι ενώ θα προηγηθεί ενδιάμεση στάση στο Αμπου Ντάμπι. Είναι δεδομένο το ζωηρό ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την περιοχή Ασίας - Ειρηνικού, τα ενεργειακά αποθέματα (σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτα, αλλά και ανεξερεύνητα), την αλιεία, όπως και τους εμπορικούς δρόμους. Ετσι, επιδιώκουν διαρκώς να στερεώνουν τις βάσεις τους εκεί.
Χτες, ο αρχηγός του βασιλικού μαλαισιανού Ναυτικού Αμπντούλ Αζίζ Τζααφάρ δήλωσε ότι Κουάλα Λουμπούρ και Ουάσινγκτον θα ενισχύσουν τη θαλάσσια συνεργασία τους και τις «αμυντικές» τους σχέσεις. Η δήλωση έγινε με αφορμή τη συνάντηση που είχε στη μαλαισιανή πρωτεύουσα με τον Αμερικανό ομόλογό του ναύαρχο Τζόναθαν Γκρίνερτ, ο οποίος σημείωσε ότι η Μαλαισία δεν πρέπει να νιώθει αβέβαιη για την ασφάλειά της.