Κυριακή 24 Ιούνη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Χάραξε το όνομά σου πάνω τους

Χάραξέ το τους μπάτσους που ονειρεύονται να πυροβολούν διαδηλωτές κι απ' ό,τι έμαθα πιέζουν να μην είναι παράνομο το ανθρώπινο κυνήγι.

Χάραξέ το στον κάθε Βούγια, που τολμάει και μιλά για τους εξεγερμένους του Γκέτεμποργκ. Ποιος; Ο αυλικός με πτυχίο.

Χάραξέ το στον Βαγγέλη Παπαθανασίου, τον «κύριο Δισεκατομμύριο», όσα θα κοστίσει η συναυλία του στους στύλους του Ολυμπίου Διός. Αυτά πληρώνει όχι ο ελληνικός λαός, αλλά κάθε λαός που απομακρύνεται από την παράδοσή του.

Χάραξέ το πάνω στην καρικατούρα αυτού που νομίζει ότι έχει έστω και την παραμικρή σχέση με την ποίηση. Ακόμα και στον ύπνο της, η καρικατούρα μιλάει στο τηλέφωνο με τα μέλη της επιτροπής κρατικών βραβείων μήπως και αυτή τη φορά φανεί πιο τυχερή. Αχ, η ποιητική σταδιοδρομία, πόσο δίκιο είχε ο Καρυωτάκης: «Τη σάρκα, το αίμα θα βάλω/ σε σχήμα βιβλίου μεγάλο./ Οι στίχοι παρέχουν ελπίδες/ θα γράψουν οι εφημερίδες./ Κλεαρέτη Δίπλα - Μαλάμου/ και δίπλα σ' αυτό τ' όνομά μου./ Την ψυχή και το σώμα πάλι/ στη δουλειά θα δίνω, στην πάλη./ Αλλά, με τη δύση του ηλίου,/ θα πηγαίνω στου Βασιλείου./ Εκεί θα βρίσκω όλους τους άλλους / λογίους και τους διδασκάλους./ Τα λόγια μου θα 'χουν ουσία,/ η σιωπή μου μια σημασία./ Θηρεύοντας πράγματα αιώνια,/ θ' αφήσω να φύγουν τα χρόνια./ Θα φύγουν, και θα 'ναι η καρδιά μου/ σα ρόδο που επάτησα χάμου».

Χάραξέ το, μέσα στο πρωινό, στην ιαπωνική πραγματεία του 18ου αιώνα του Χαγκακούρε: «Πεθαίνετε με τη σκέψη σας κάθε πρωί και δε θα φοβάστε πια να πεθάνετε».

Χάραξέ το πάνω στους Ολυμπιονίκες της πατρίδας μας, γιατί μετά το θαύμα που δημιούργησαν, δηλαδή να πάρουν το σώμα τους και να το κάνουν διαφημιστική βιτρίνα για κάθε λογής προϊόντα, κατοικούν σ' αυτή τη βιτρίνα για πάντα, ησυχάζουν και λένε κι ένα «δόξα σοι ο Θεός».

Χάραξέ το στη διερώτηση που κάνει ο ποιητής Νίκος Καρούζος «για να μην κάθεται άεργος»: «Ποτέ στ' αλήθεια δεν το 'μαθα/ τι είναι τα ποιήματα./ Είναι πληγώματα/ είν' ομοιώματα/ φενάκη/ φρεναπάτη;/ Φρενάρισμα ίσως;/ ταραχώδη κύματα;/ τι είναι τα ποιήματα;/ Είν' εκδορές απλά γδαρσίματα;/ είναι σκαψίματα;/ Είναι ιώδιο; είναι φάρμακα;/ είναι γάζες επιδέσμοι/ παρηγόρια ή διαλείμματα; Πολλοί τα βαλσαμώνουν ως μηνύματα./ Εγώ τα λέω ενθύμια φρίκης».

Χάραξέ το σε όσους μας απειλούν με την αγιότητα. Αφησε να απαντήσει ο Σιοράν: «Αφού δεν μπορεί να ζήσει παρά μόνο εντεύθεν ή επέκεινα της ζωής, ο άνθρωπος έχει να αντιμετωπίσει τους δυο πειρασμούς της βλακείας και της αγιότητας: υπ- άνθρωπος ή υπερ-άνθρωπος, ποτέ ο εαυτός του. Αλλά, ενώ δεν υποφέρει από το φόβο ότι είναι κάτι λιγότερο απ' ό,τι είναι, η προοπτική να είναι κάτι περισσότερο τον τρομάζει. Βυθισμένος στον πόνο, φοβάται την κατάληξή του: πώς θα δεχόταν να καταποντιστεί σε αυτή την άβυσσο τελειότητας που είναι η αγριότητα και να χάσει τον αυτοέλεγχό του; Να ολισθήσεις προς τη βλακεία ή προς την αγιότητα σημαίνει να αφεθείς να βγεις από τον εαυτό σου. Εντούτοις δεν τρομάζουμε με την απώλεια της συνείδησης που συνεπάγεται η προσπέλαση της ηλιθιότητας, ενώ η προοπτική της τελειότητας είναι αξεχώριστη από τον ίλιγγο. Μόνο χάρη στη μη τελειότητα είμαστε ανώτεροι από τον Θεό. Και αν κάτι μας κάνει να αποφεύγουμε την αγιότητα αυτό είναι ο φόβος μήπως πάψουμε να είμαστε ατελείς! Ο τρόμος για ένα μέλλον όπου δε θα νιώθουμε πια απελπισία..., όπου, μετά από τις συμφορές μας, θα εμφανιζόταν μια άλλη, απευκταία: η συμφορά της σωτηρίας. Ο τρόμος μήπως καταλήξουμε άγιοι...».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ