Πέμπτη 18 Ιούνη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Φιλμ νουάρ, θρίλερ, αλλά και Κόμης Δράκουλας

Αφορμή, για τον τίτλο που συνοψίζει την κινηματογραφική εσάνς της βδομάδας, κατά πρώτον, οι δύο ακριβοθώρητες ταινίες νουάρ της «New Star». Η περίφημη «Παράκαμψη» (1945) του Εντγκαρ Τζ. Ούλμερ και «Ο δολοφόνος της λεωφόρου» (1953) της Ιντα Λουπίνο, πρώτο φιλμ νουάρ σκηνοθετημένο από γυναίκα. Μια αδυσώπητη, αλλά επιφανειακή μελέτη μη ομαλής ψυχολογίας σε συνδυασμό με το σύνηθες μελό του κυνηγητού που κινείται γοργά στην κατεύθυνση ενός προφανούς συμπεράσματος. Η ιστορία του ανάλγητου δολοφόνου και των δύο αθώων παραθεριστών που χρησιμοποιεί για να δραπετεύσει από τη Δικαιοσύνη μπορεί να χτίζεται με ένταση, αργά και προσεκτικά, αλλά δεν διατηρεί αυτά τα στοιχεία σε όλη της τη διάρκεια. Οι ταινίες προβάλλονται μαζί στο θερινό «Ζέφυρο». Το «θρίλερ» του τίτλου αναφέρεται στις έξι ταινίες του Χίτσκοκ (3 σήμερα «Ρεβέκκα» (1940), «Δεσμώτης του ιλίγγου» (1958) και «Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά» (1956) και 3 την ερχόμενη Τετάρτη «Σιωπηλός μάρτυρας» (1954), «Τα πουλιά» (1963) και «Τηλεφωνήσατε: Ασφάλεια αμέσου δράσης» (1954), από το ΤΑΙΝΙΟΡΑΜΑ 2015 του «Αστυ» αλλά και σε ένα αξιολογότατο ισπανικό θρίλερ με τόνους νουάρ που έχει πρεμιέρα απόψε «Το μικρό νησί» (2014) του Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ. Το τελευταίο κομμάτι αφορά στο αφιέρωμα στον Κρίστοφερ Λι που πραγματοποιεί η «Αλκυονίς»...

Φιλμ νουάρ, «μαύρο φιλμ», βάφτισε το 1946 ο Γάλλος κριτικός Νίνο Φρανκ ευρύ φάσμα αμερικάνικων ταινιών που «βγήκαν» μεταπολεμικά στις γαλλικές αίθουσες και διακρίνονται στιλιστικά από τάσεις μαυρίλας, απαισιοδοξίας και κλειστοφοβίας, στοιχεία που αντανακλούν εντάσεις και ανασφάλειες της χρονικής περιόδου παραγωγής τους. Ο πόλεμος φαίνεται ότι έσπρωξε κάτω από το χαλί οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που εγκατέστησε η καπιταλιστική κρίση του '29 - '30 τα οποία τώρα βγαίνουν στην επιφάνεια. Δίπλα στα παλιά σωρεύονταν καινούργια, ο φόβος ενός ατομικού πολέμου που θα έπληττε τις ΗΠΑ και φυσικά ο κομμουνιστικός κίνδυνος...

Ο προσδιορισμός νουάρ άπτεται περισσότερο του στιλ, της διάθεσης, του σημείου οπτικής και του τόνου μιας ταινίας, παρά του είδους. Το νουάρ συνήθως συνδέεται με διακριτή ιστορική περίοδο, αμέσως μετά τον Πόλεμο, όπως ο γερμανικός εξπρεσιονισμός ή το γαλλικό νέο κύμα. Πολύ συχνά μια ιστορία νουάρ, με αστυνομικούς και ιδιωτικούς ντετέκτιβ, αναπτύσσεται γύρω από έναν κυνικό, σκληρό και χωρίς ψευδαισθήσεις ανδρικό χαρακτήρα που συναντά μια σαγηνευτικά ωραία αλλά διπλοπρόσωπη και ανήθικη, μοιραία γυναίκα που χρησιμοποιεί την πανουργία και σεξουαλικότητά της για να χειραγωγήσει τον ήρωα. Η γραμμή του στόρι συνήθως ελλειπτική, μη γραμμική και περιστροφική. Οι αφηγηματικές στρατηγικές συχνά περίπλοκες, δαιδαλώδεις, με χρήση μουσικής, δομημένες σε πλήθος φλας μπακ. Οι διάλογοι οξείς και πνευματώδεις, με ανακλαστική ή εξομολογητική αφήγηση «voice over» σε πρώτο πρόσωπο... Το φιλμ νουάρ πρωτοεμφανίζεται τη δεκαετία του '40 ως μεταφορικό σύμπτωμα των δεινών της κοινωνίας, με ισχυρό, υπόγειο ρεύμα ηθικής σύγκρουσης και σπάνια ευτυχή ή αισιόδοξη κατάληξη, κορυφώνεται τη δεκαετία του '50 και, αγγίζοντας τη Χρυσή Εποχή, ολοκληρώνεται κοντά στο '60 με το «Ο Αρχων του τρόμου» («Touch of Evil») (1958) του Ορσον Γουέλς.

Από τις σημερινές πρεμιέρες: Κάκιστο το αμερικάνικο «Entourage» («Κουστωδία») (2015) του Νταγκ Ελιν. Κακό το επίσης αμερικάνικο «Καθηγητής με το ζόρι» («The Rewrite») (2014) του Μαρκ Λόρενς και αριστούργημα του Σοβιετικού βωβού κινηματογράφου το «Σβενιγκόρα» (1928) του Ντοβζένκο που συνεχίζεται στο «Στούντιο»...


ΚΡΙΤΙΚΗ: Τζία ΓΙΟΒΑΝΝΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ