Πέμπτη 30 Αυγούστου 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
ΟΧΙ στην τήρηση πρακτικών από ιδιώτες

Εκρινε μη νόμιμο το σχέδιο σχετικού Προεδρικού Διατάγματος που κατέθεσε ο υπουργός Δικαιοσύνης

Απορρίφθηκε μετά πολλών... «επαίνων» από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ως μη νόμιμο, το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του υπουργού Δικαιοσύνης Μιχ. Σταθόπουλου, με το οποίο επιχειρείται να θεσμοθετηθεί η ιδιωτικοποίηση της μαγνητοφώνησης των πρακτικών των δικών. Το ΣτΕ «έκοψε» το σχέδιο ΠΔ, που προβλέπει την καθιέρωση από 1-1-2002 του τρόπου μαγνητοφώνησης των πρακτικών, για δύο κυρίως λόγους: Πρώτο, γιατί με αυτό παρέχεται στον υπουργό η δυνατότητα να αποφασίζει την τμηματική εφαρμογή του νέου συστήματος και, δεύτερο, γιατί στο εν λόγω ΠΔ δε γίνεται αναλυτική αναφορά των δαπανών, ούτε προβλέπεται πώς αυτές θα καλυφθούν μέσα στην επόμενη πενταετία. Παράλληλα, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο συντάσσεται ουσιαστικά με τις απόψεις του δικηγορικού Σώματος και υποδεικνύει στον κ. Σταθόπουλο να αναβάλει την εφαρμογή του νέου μέτρου μέχρις ότου το υπουργείο στελεχώσει όλες τις υπηρεσίες των δικαστηρίων.

Το σχέδιο ΠΔ, που κατέθεσε για επεξεργασία στο ΣτΕ ο υπουργός Δικαιοσύνης, ορίζει τον τρόπο τήρησης των πρακτικών ανά δικαστήριο και το χρόνο έναρξης του νέου συστήματος. Είχαν προηγηθεί οι πρόσφατες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την τήρηση των πρακτικών στα Πολυμελή Πρωτοδικεία με τη μέθοδο της φωνοληψίας (μαγνητοφώνησης και απομαγνητοφώνησης). Ομως, οι τροποποιήσεις αυτές συνάντησαν τις έντονες αντιδράσεις του δικηγορικού κόσμου, καθώς δεν υπάρχουν οι αναγκαίες προϋποθέσεις (τεχνικές εγκαταστάσεις, ειδικευμένο προσωπικό κλπ.) για τη σύντομη εφαρμογή του νέου θεσμού, με αποτέλεσμα ο κ. Σταθόπουλος να αναγκαστεί κατ' επανάληψη να αναβάλει την εφαρμογή του συστήματος αυτού. Σύμφωνα με το σχέδιο ΠΔ, η εφαρμογή του θα αρχίσει στα Πολυμελή Πρωτοδικεία από 1-1-2002 και «θα επεκταθεί σταδιακά με απόφαση του υπουργού Δικαιοσύνης στα Μονομελή Πρωτοδικεία, όταν αυτά θα είναι έτοιμα από άποψη υποδομών και οργάνωσης».

Ομως, το ΣτΕ έκρινε στο υπ' αριθ. 540/2001 πρακτικό του ότι η πρόβλεψη που περιέχει το Διάταγμα και παρέχει στον υπουργό τη δυνατότητα να εκδίδει αποφάσεις για την τμηματική εφαρμογή του νέου συστήματος, είναι «ανεπίτρεπτη υπεξουσιοδότηση» προς τον εαυτό του. Επισημαίνει δε ότι είναι σκόπιμο να τεθεί «ενιαία ημερομηνία έναρξης εφαρμογής του συστήματος αυτού» για τα δικαστήρια όλων των βαθμών, έτσι ώστε το υπουργείο Δικαιοσύνης «να έχει την ευχέρεια να εφαρμόσει στην πράξη το σύστημα αυτό, όταν θα υπάρχει η σχετική ετοιμότητα στα κατ' ιδίαν Πρωτοδικεία».

Περαιτέρω, σύμφωνα με το ΣτΕ, δεν προτείνεται νομίμως το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος γιατί δεν αναφέρονται σ' αυτό οι σχετικές νομοθετικές διατάξεις, με τις οποίες προβλέπεται η δυνατότητα υπαγωγής της δαπάνης του νέου συστήματος (μαγνητοφωνήσεων, απομαγνητοφωνήσεων, ανάθεσης του έργου σε εταιρία κλπ.) στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων, αλλά ούτε υπάρχει αναλυτική αναφορά για την ετήσια κατανομή της συνολικής δαπάνης για τα έτη 2002 - 2006, όπως προβλέπει ο σχετικός νόμος.

Το ΣτΕ διέγραψε, επίσης, ως περιττό ένα άρθρο του σχεδίου ΠΔ που αναφέρεται στον τρόπο διεξαγωγής του διαγωνισμού ανάθεσης του έργου μαγνητοφώνησης κλπ., καθώς τα σχετικά με τους δημόσιους διαγωνισμούς προβλέπονται σε ειδικές διατάξεις του κοινοτικού και ελληνικού Δικαίου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ