Πέμπτη 27 Απρίλη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΕΡΜΑΤΟΣ
Μηχανισμός για την «κάλυψη» των εφοπλιστών και τη συγκέντρωση της «πίτας»

Στοιχισμένοι με τα συμφέροντα των εφοπλιστών, οι βουλευτές όλων των αστικών κομμάτων, κυβερνητικών και μη, επικύρωσαν χτες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής τη Διεθνή Σύμβαση «Για τον Ελεγχο και Διαχείριση του Ερματος και των Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004», που κατατέθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας με μορφή νομοσχεδίου, με την οποία δημιουργείται ένας τεράστιος γραφειοκρατικός μηχανισμός με στόχο ουσιαστικά τη συγκάλυψη της θαλάσσιας ρύπανσης από τους εφοπλιστές.

Το θαλάσσιο έρμα είναι θαλασσινό νερό που γεμίζουν οι δεξαμενές των πλοίων για την ευστάθειά τους και τη σωστή τους πλεύση. Οι δεξαμενές γεμίζουν με νερό από το λιμάνι αναχώρησης και το αδειάζουν στο λιμάνι προορισμού, με αποτέλεσμα θαλάσσιοι μικροοργανισμοί να μεταφέρονται από το ένα θαλάσσιο οικοσύστημα στο άλλο, κάτι που έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα μεγαλύτερα οικολογικά προβλήματα, αφού ορισμένοι τέτοιοι οργανισμοί κάτω από άλλες συνθήκες μπορεί να επιφέρουν τεράστια καταστροφή. Υπολογίζεται ότι μεταφέρονται από 3 έως 5 εκατ. τόνοι θαλάσσιου έρματος ετησίως.

Αντί, ωστόσο, να ληφθούν σοβαρά μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως ανέδειξε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης - ο μόνος που καταψήφισε το νομοσχέδιο - αυτό που επιδιώκεται με αυτήν τη διεθνή Σύμβαση είναι αφενός «η συγκάλυψη», αφού υπάρχουν ρυθμίσεις μέσα στην ίδια τη Σύμβαση που αναιρούν τα όποια μέτρα προβλέπονται, και αφετέρου «η επιτάχυνση της καταστροφής επενδυμένου κεφαλαίου με τη μορφή πλοίων λόγω νέων επενδύσεων που απαιτούνται» για την εγκατάσταση διαχείρισης έρματος «και της αύξησης του μεγέθους του πλοίου, αφού είναι ασύμφορη η εγκατάσταση σε μικρότερα πλοία. Η επιδίωξη αυτή αντικειμενικά οδηγεί σε επιτάχυνση της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης κεφαλαίου στον κλάδο της ναυσιπλοΐας. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως η Σύμβαση προχωρά σε μια περίοδο που αναζητείται διέξοδος από την κρίση».

Εξάλλου, όπως επισήμανε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, είναι τουλάχιστον αστείο να γίνεται λόγος για προστασία του περιβάλλοντος σε ένα σύστημα όπου τα πάντα καθορίζονται από το επιδιωκόμενο ποσοστό κέρδους βιομηχάνων, εμπόρων και εφοπλιστών. Δείχνοντας το μέγεθος της υποκρισίας τέτοιων μέτρων, σημείωσε πως «ενώ γίνεται λόγος για προστασία του περιβάλλοντος, την ίδια στιγμή, προωθείται σημαντική αύξηση των θαλάσσιων μεταφορών στο Αιγαίο, παρά το γεγονός πως αυτή είναι η πιο επιβαρυμένη θάλασσα οικολογικά και οικονομικά από εισαγόμενα είδη στον κόσμο, πιθανόν με δραματικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον και στον Τουρισμό».

Πρόσθεσε ότι «η ίδια η Σύμβαση, μάλιστα, κάνει λόγο σε πάρα πολλά σημεία για την ανάγκη αποφυγής καθυστερήσεων στην κίνηση των πλοίων, ανοίγοντας έτσι "παραθυράκια" για τη μη εφαρμογή της», ή «προβλέπει μια σειρά από διατάξεις που την αναιρούν, όπως, για παράδειγμα, ο μεγάλος αριθμός εξαιρέσεων από ελέγχους και διατάξεις που επιτρέπουν σε ένα πλοίο να μην ακολουθήσει τη διαδικασία πιστοποίησης αξιοπλοΐας και ασφάλειας για διάφορους λόγους». Από πάνω, όπως σημείωσε ο Μ. Συντυχάκης, σε περίπτωση παραβιάσεων όρων αυτοί που σίγουρα θα κληθούν να πληρώσουν τη νύφη είναι «τα μόνιμα υποζύγια, οι ναυτεργάτες».

Παρ' όλα αυτά, όλα τα αστικά κόμματα βρήκαν πολύ θετική τη Σύμβαση. Η ΝΔ, μάλιστα, μέσω του εισηγητή της, Χ. Αθανασίου, προέβαλε ...ένσταση για «τα κόστη που θα επιφορτιστούν» οι εφοπλιστές για τις επισκευές που θα γίνουν στα πλοία προκειμένου να εγκατασταθεί το σύστημα για τη διαχείριση έρματος.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής, ανέφερε ότι «το θαλάσσιο έρμα δεν έχει μόνο να κάνει με τους επιβλαβείς οργανισμούς, δημιουργεί και κινητικότητα που έχει να κάνει με τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη». Δείχνοντας ότι σε κάθε περίπτωση από μια τέτοια εξέλιξη κερδισμένα θα είναι τα μονοπώλια, πρόσθεσε ότι η COSCO «υποχρεούται να προχωρήσει στην εγκατάσταση δύο μεγάλων δεξαμενών», ενώ αναφέρθηκε και σε «κινητικότητα από πλευράς των συναρμόδιων υπουργείων» σχετικά με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Αν και δεν έδωσε περισσότερες διευκρινίσεις, έχει γίνει γνωστό ότι άλλοι επιχειρηματικοί όμιλοι θα διαδεχτούν τα αραβογερμανικά μονοπώλια (ADM και «Thyssen») και τον όμιλο Ταβουλάρη.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ