Κυριακή 30 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΠΑΙΔΕΙΑ
Το φοιτητικό κίνημα πρέπει να απαντήσει

«Η συγκεκριμένη οδηγία είναι ακόμη μια πλευρά της εφαρμοζόμενης πολιτικής κυβέρνησης και ΕΕ στο χώρο της Παιδείας. Συνδέεται με τις γενικότερες αναδιαρθρώσεις στην παραγωγή, στις εργασιακές σχέσεις, που φτάνουν μέχρι το χώρο της εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια σοβαρή αντιδραστική εξέλιξη, που αλλάζει σε μεγάλο βαθμό το τοπίο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας».

Ετσι σχολιάζει την 89/48 ο Χάρης Βουρδουμπάς, εκπρόσωπος της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας ΑΕΙ, και εξηγεί: «Η αντιδραστικότητα αυτής της εφαρμογής έχει δυο παραμέτρους. Αποσυνδέεται πλήρως και τυπικά το πτυχίο από το επάγγελμα, μια και, όπως αναφέρεται στην οδηγία, τα όποια πτυχία δίνουν μόνο δυνατότητα πρόσβασης, κι όχι πρόσβαση στο επάγγελμα. Ανοίγει ο δρόμος για γενίκευση των φραγμών, κυρίως εξετάσεων, μετά τη λήψη του πτυχίου του ΑΕΙ, για να αποκτήσει κάποιος τη δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος που έχει σπουδάσει. Μπαίνουν "στο ίδιο τσουβάλι", τα πτυχία ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ, ιδιωτικών κολεγίων που λειτουργούν στην Ελλάδα, με μόνο κοινό μεταξύ τους το ότι κανένα δε δίνει συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

Η άλλη παράμετρος έχει να κάνει με το ότι δίνεται η δυνατότητα λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων και στη χώρα μας, κάτι το οποίο είναι αντίθετο και με το άρθρο 16 του Συντάγματος, μια και η χώρα μας πλέον είναι αναγκασμένη, εφαρμόζοντας την 89/48, να αναγνωρίζει ως ισότιμα με πτυχία των ΑΕΙ, αυτά που δίνουν τα κάθε λογής ιδιωτικά κολέγια - παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, που αναγνωρίζονται ως πανεπιστημιακά από άλλες χώρες της ΕΕ».

Οι φοιτητές σε γενικές γραμμές δηλώνουν άγνοια ή έχουν ακούσει ελάχιστα σε σχέση με την 89/48, παρόλο που αφορά άμεσα το ίδιο το πτυχίο που πρόκειται να πάρουν και το αντίκρισμα που θα έχει αυτό. Οπως χαρακτηριστικά τονίζει ο Χ. Βουρδουμπάς, «όλο το προηγούμενο διάστημα, κάποιοι προσπάθησαν επιμελώς να αποκρύψουν από τους φοιτητές αυτή την εξέλιξη, υποβαθμίζοντάς την ή αναμασώντας λογικές περί μονοδρόμων, ότι δήθεν ήταν αναμενόμενο και θα συνέβαινε ούτως ή άλλως».

Ομως, επειδή κανείς δε νοείται να μείνει απαθής απέναντι σε όλα αυτά, υπογραμμίζει ότι «το φοιτητικό κίνημα πρέπει να απαντήσει ότι δεν μπορεί να είναι μονόδρομος μια εξέλιξη που χτυπάει τα δικαιώματα των φοιτητών και αμφισβητεί κεκτημένα δικαιώματα των εργαζομένων, που εξυπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου, ώστε να δημιουργεί ευέλικτο, απασχολήσιμο, φτηνό εργατικό δυναμικό και να μεγιστοποιεί τα κέρδη του».

Αντιδράσεις στα ΤΕΙ

Οι σπουδαστές των ΤΕΙ φαίνεται να γνωρίζουν λίγο περισσότερα πράγματα, σχετικά με την επίμαχη ευρωπαϊκή οδηγία κι αυτό γιατί κάποιοι φρόντισαν να την προπαγανδίσουν ως το φάρμακο για την αναβάθμιση των ΤΕΙ, αποκρύπτοντας τις πραγματικές συνέπειές της.

Από την πλευρά της ΠΚΣ ΤΕΙ, ο Νίκος Φύττας τονίζει: «από την πρώτη στιγμή που προέκυψε το θέμα, αντιδράσαμε, ζητώντας να μην εφαρμοστεί η οδηγία. Ενημερώσαμε μαζικά τους σπουδαστές στις γενικές συνελεύσεις και αντιδράσαμε, παίρνοντας θέση και στο συμβούλιο της ΕΣΕΕ. Εκεί, οι παρατάξεις ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, σε άρρηκτη συμφωνία με τις εντολές της κυβέρνησης και σε συνεργασία με τους προέδρους των ΤΕΙ, προσπαθούσαν με νύχια και με δόντια να εφαρμοστεί η 89/48 (στη σύνοδο των προέδρων πήραν δέσμευση από τον υπουργό).

Τα επιχειρήματά τους είναι ότι δήθεν θα προσφέρει την αναβάθμιση των ΤΕΙ και την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων μας, που υποτίθεται ότι θα φέρουν την "εξίσωση με τα ΑΕΙ". Αυτό βέβαια σε καμιά περίπτωση δε συμβαίνει», λέει ο Ν. Φύττας, παραθέτοντας τις συνέπειες, σχετικά με την αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος, καθώς και το ότι «αποτελεί το Δούρειο Ιππο για τη διάλυση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, καθώς δίνει το ελεύθερο σε οποιοδήποτε επιχειρηματία να ανοίξει το παραμάγαζό του και να παρέχει φτηνή κατάρτιση, με δίδακτρα, φυσικά, ονομάζοντάς τη "σπουδές υψηλού επιπέδου".

Εμείς πιστεύουμε ότι καμία τέτοιου είδους οδηγία δεν είναι δυνατόν να αναβαθμίσει τα ΤΕΙ. Η μοναδική ουσιαστική αναβάθμιση των ΤΕΙ θεωρούμε ότι μπορεί να γίνει, μόνο με αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών, με τέτοιο τρόπο ώστε να μην ξεχωρίζεται η επιστήμη από την εφαρμογή, αλλά και με αύξηση των κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό, για τη βελτίωση και κάλυψη των αναγκών των εργαστηρίων, προς όφελος των σπουδαστών κι όχι των επιχειρηματιών, όπως θέλουν μερικοί καθηγητές. Γι' αυτό και πιστεύουμε ότι η θέση μας για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι επίκαιρη, όσο ποτέ άλλοτε.

Για να δοθεί μια τέτοια κατεύθυνση στην ανώτατη εκπαίδευση, οφείλουμε να βάλουμε στην άκρη όλους αυτούς τους κυβερνητικούς υπαλλήλους (βλέπε ΔΑΠ, ΠΑΣΠ) και οι σπουδαστές να στηρίξουν μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις, μέσα από κάθε κινητοποίηση, αλλά και με την ψήφο τους, τις θέσεις της ΠΚΣ».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ