Κυριακή 8 Ιούνη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΥΓΕΙΑ

Κείμενα: Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ

Πολιτική δημιουργίας κενών

Μέσα σε ελάχιστο χρόνο (28 Μάη - 6 Ιούνη) κυκλοφόρησε στα νοσοκομεία μια εγκύκλιος με «πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη στελέχωση των υπηρεσιών των πανεπιστημιακών περιφερειακών Νοσοκομείων Αλεξανδρούπολης και Λάρισας.

Ο ελάχιστος χρόνος ισχύος της εγκυκλίου παραπέμπει στην προεπιλογή: Οτι κάποιοι δηλαδή ήξεραν απ' τα πριν και έσπευσαν άμα τη εμφανίσει της εγκυκλίου...

Και τα κενά εκείνων που θα αποσπαστούν;

«Οι λειτουργικές ανάγκες που θα προκύψουν στα νοσοκομεία από τα οποία αποχωρούν οι υπάλληλοι θα καλυφθούν προσωρινά από την προκήρυξη του ΟΑΕΔ, οι κενές οργανικές θέσεις θα καλυφθούν με τη νέα προκήρυξη από την κατανομή του προσωπικού του έτους 2003».

Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό για πανεπιστημιακά νοσοκομεία παίρνει απ' τα άλλα που έχουν γονατίσει απ' τις ελλείψεις...

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΥΓΕΙΑ - ΠΡΟΝΟΙΑ
«Σκούπα» εκχωρήσεων και ανατροπών

Γενικεύεται ο θεσμός του επικουρικού προσωπικού στα δημόσια νοσοκομεία, στοιχείο που παραπέμπει σε βιομηχανία προεκλογικών υποσχέσεων

Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού ζητούν οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία για να καλυφθούν τα τεράστια κενά
Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού ζητούν οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία για να καλυφθούν τα τεράστια κενά
Με 55 άρθρα στο νομοσχέδιο σκούπα η κυβέρνηση ολοκληρώνει το θεσμικό πλαίσιο με το οποίο ιδιωτικοποιείται και εμπορευματοποιείται το εναπομείναν δημόσιο σύστημα Υγείας και Πρόνοιας. Οι ρυθμίσεις αυτές οδηγούν σε περαιτέρω περικοπές παροχών και στην αφαίρεση δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Με νομοσχέδιο εκχωρούνται αμετάκλητα στην επιχειρηματική δραστηριότητα οι τομείς της φύλαξης και του καθαρισμού στα νοσοκομεία και το ΕΚΑΒ, ενώ γενικεύεται ο θεσμός του επικουρικού προσωπικού που μέχρι τώρα ίσχυε μόνο για τους γιατρούς. Η γενίκευση του επικουρικού προσωπικού παραπέμπει στη μη πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, ενώ η συγκρότηση των καταλόγων απ' τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας και Πρόνοιας (ΠΕΣΥΠ) αναμένεται να οδηγήσει σε ένα όργιο προεκλογικών υποσχέσεων και δεσμεύσεων.

Ταυτόχρονα μέσα απ' το νομοσχέδιο ομολογείται η αποτυχία της αντιμετώπισης των υγειονομικών αναγκών της χώρας μέσω των ΠΕΣΥΠ, που είχε παρουσιαστεί ως πανάκεια τόσο στην παροχή υπηρεσιών όσο και στην αντιμετώπιση των διοικητικών δυσλειτουργιών. Ετσι λοιπόν στο πρώτο άρθρο προβλέπεται ο «Συντονισμός των ΠΕΣΥΠ», ενώ αλλάζει ο πρόεδρος του Συμβουλίου Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας (Συ. Πε. ΣΥ.Π). Μέχρι τώρα πρόεδρος ήταν ο ίδιος ο υπουργός Υγείας ενώ εφεξής θα διορίζεται άλλο πρόσωπο απ' τον υπουργό.

Αποκαλυπτικές επίσης για την αποτυχία της διοίκησης του συστήματος με το νέο τρόπο είναι και οι διατάξεις που προβλέπουν «αποσπάσεις και μετατάξεις των προέδρων και γενικών διευθυντών ΠεΣΥΠ, Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών» (άρθρο 5) και τους «λόγους (πρόωρης) λήξης της θητείας των προέδρων των ΠεΣΥΠ και των Διοικητών».

Αυτές οι διοικητικές ρυθμίσεις συνοδεύονται με έντονα στοιχεία αυταρχισμού: Ετσι ο διοικητής του νοσοκομείου αποκτά πλέον τη δυνατότητα να επιβάλλει αργία ή αναστολή άσκησης καθηκόντων των εργαζομένων (άρθρο 2). Επίσης ποινές προβλέπονται πλέον και για τους προέδρους των ΠεΣΥΠ και για τους Διοικητές των νοσοκομείων (άρθρο 4).

Ενα άλλο στοιχείο έκφρασης του αυταρχισμού είναι η κατάργηση της εκλογής οργάνων σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η τριμελής επιτροπή στα Κέντρα Υγείας (άρθρο 3) και τα μέλη των Επιστημονικών Συμβουλίων στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία (άρθρο 2).

Εκχώρηση ακόμα κι αν είναι φθηνότερα!

Με το άρθρο 20 ρυθμίζονται θέματα προμηθειών και προβλέπεται ότι η φύλαξη και ο καθαρισμός των νοσοκομείων και του ΕΚΑΒ εκχωρούνται σε ιδιωτικές εταιρίες, «ανεξάρτητα αν η αμοιβή υπερβαίνει την απαιτούμενη δαπάνη για την πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων».

Το νέο στοιχείο είναι η θεσμοθέτηση της εκχώρησης του καθαρισμού, διότι η εκχώρηση της φύλαξης είχε θεσμοθετηθεί με τους νόμους 2646/98, 2889/2001 και 2955/2001. Στο νόμο 2646/98 υπήρχε ο περιορισμός ότι η ανάθεση της φύλαξης σε εταιρίες γινόταν με την προϋπόθεση ότι στοίχιζε λιγότερο απ' τις δαπάνες για μόνιμο προσωπικό. Τώρα όμως απελευθερώνεται.

Επικουρικό προσωπικό

Με το νόμο 2889/2001 είχε θεσμοθετηθεί ο θεσμός των επικουρικών γιατρών για «έκτακτες υγειονομικές ανάγκες», ενώ με το νέο νόμο γενικεύεται και στο υπόλοιπο προσωπικό.

Ετσι πάγιες ανάγκες θα καλύπτονται με επικουρικό προσωπικό που δε θα έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άλλους εργαζόμενους. Σε κάθε ΠεΣΥΠ θα καταρτίζονται οι κατάλογοι του επικουρικού προσωπικού «ανεξάρτητα απ' την ύπαρξη κενών οργανικών θέσεων» και για δύο χρόνια. Φαίνεται δηλαδή ότι η κατάρτιση των καταλόγων - ιδιαίτερα στην περίπτωση που δεν υπάρχουν κενές θέσεις - είναι για τις ειδικές ανάγκες των... εκλογών.

Τόσο οι γιατροί όσο και το υπόλοιπο επικουρικό προσωπικό μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα Ειδικά Κέντρα Υγείας που θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 1397/83 (αλλά δε λειτούργησαν ποτέ). Οι εφημερίες των επικουρικών γιατρών θα καλύπτονται απ' τα κονδύλια των οικείων νοσοκομείων και των ΠεΣΥΠ. Μ' άλλα λόγια, πρόκειται για μια έμμεση περικοπή του κονδυλίου των εφημεριών καθώς οι εφημερίες εγκρίνονται κεντρικά με κοινή απόφαση των υπουργών Υγείας και Οικονομικών.

Με το άρθρο 17 για τις αποσπάσεις και τις μετατάξεις του προσωπικού πιστοποιείται η οριστική διάλυση της Πρόνοιας καθώς προβλέπει τη μετάταξη και τη μεταφορά των εργαζομένων απ' τα Ιδρύματα που διαλύθηκαν, όπως ο Εθνικός Οργανισμός Κοινωνικής Φροντίδας, ΕΟΠ, ΙΒΣΑ κλπ.

Με τα υπόλοιπα άρθρα ρυθμίζονται ποικίλα θέματα, όπως θέματα των γιατρών, του ΕΚΑΒ, του ΕΟΦ, των φαρμακείων, ψυχικής υγείας και των επαγγελμάτων Υγείας.

Διεμβολισμός του ΚΕΘΕΑ

«Υποτροπιάζει» η πολιτική της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση των ναρκωτικών

Το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ) αυτοδιοικείται από 9μελές εκλεγόμενο ανά διετία Διοικητικό Συμβούλιο από Γενική Συνέλευση. Η συμμετοχή στο ΔΣ είναι εθελοντική και χωρίς αμοιβές. Επιχορηγείται απ' τον κρατικό προϋπολογισμό ενώ έχει και ίδια έσοδα από κάποιες παραγωγικές δραστηριότητες - θεραπευτικού κυρίως χαρακτήρα - και από δωρεές.

Το ΚΕΘΕΑ εφαρμόζει στεγνά προγράμματα και η εικοσαετής προσφορά του στο χώρο της απεξάρτησης, της επανένταξης και της πρόληψης είναι σημαντική. Μάλιστα, για την προσφορά του το ΚΕΘΕΑ αναγορεύτηκε σε σύμβουλο του ΟΗΕ σε θέματα ναρκωτικών. Κάθε χρόνο το ΚΕΘΕΑ και με υποδειγματικό τρόπο κάνει δημόσιο απολογισμό των πεπραγμένων και της διαχείρισης των οικονομικών του.

Κι όμως, αυτή την αποτελεσματική λειτουργία και προπάντων την προσφορά του έρχεται να διεμβολίσει ο υπουργός Υγείας, Κ. Στεφανής, με τις διατάξεις του άρθρου 36 του νομοσχεδίου. Στην ουσία καταργεί τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα και αλλάζει τη φυσιογνωμία του ίδιου του Οργανισμού. Ετσι, αυξάνει σε 11 τα μέλη του ΔΣ με το διορισμό δύο επιπλέον μελών απ' τον Οργανισμό Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ), που θεωρείται ο συντονιστής όλων των ενεργειών κατά των ναρκωτικών σε εθνικό επίπεδο. Μάλιστα, η ρύθμιση έρχεται μετά τον εξοβελισμό του ΚΕΘΕΑ απ' το ΔΣ του ΟΚΑΝΑ με το νόμο 2955/2001.

Τη σημαντικότερη όμως αλλαγή τη φέρνει το εδάφιο που προβλέπει: «Ο τρόπος διοίκησης, οργάνωσης, διαχείρισης και η εσωτερική λειτουργία του ΚΕΘΕΑ ορίζεται με απόφαση του υπουργού Υγείας, κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις».

Η ρύθμιση αυτή προοιωνίζεται την εισαγωγή προγραμμάτων υποκατάστασης και στα στεγνά προγράμματα καθώς η κυβέρνηση έχει υποταχθεί στη λογική της διαχείρισης του προβλήματος των ναρκωτικών και των υποκαταστάτων.

  • Στο σχέδιο νόμου υπάρχουν και ρυθμίσεις για τον ΟΚΑΝΑ (άρθρο 49), μεταξύ των οποίων προβλέπονται «αμοιβές χωρίς περιορισμό» για ορισμένα στελέχη του ΔΣ. Επίσης, παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2003 η μη ένταξη του προσωπικού που υπηρετεί με σχέση ιδιωτικού δικαίου στις προβλεπόμενες θέσεις του ΟΚΑΝΑ.
Κόντρα στη νέα (α)ταξία
Εικονικές τροφές μέσω Internet

Οι άνθρωποι αυτοί είναι «ευήθεις» δηλαδή ανόητοι και αφελείς. Αλλά θεωρούν το λαό τους «ευήθη», αυτοί οι εμποράκοι συμφερόντων, οι διαπλεχθέντες και διαπλεκόμενοι των σκανδάλων που διαχειρίζονται τη ζωή μας ως εντολοδόχοι της διεθνοποίησης του κεφαλαίου και του αντικοινωνικού «ευαγγελίου» του Μάαστριχτ. Μιας Συνθήκης που όπως απέδειξαν γι' άλλη μια φορά από τις συζητήσεις - μονομαχίες στη Βουλή, ανασύρεται ως σημείο αναφοράς της ακολουθούμενης ασφυκτικής πολιτικής και ως το εικονικό «εκτόπλασμα» της «Ευρώπης των λαών» των υποτακτικών, δηλαδή της «νέας τάξης».

Η Μαρία Αντουανέττα πρότεινε στους πεινασμένους παντεσπάνι, στη θέση του ψωμιού που έλειπε. Και οι δικοί μας «ελέω Μάαστριχτ» άρχοντες, μας προσφέρουν κατάλογο τιμών από τα διαδίκτυα για να διαλέξουν οι φτωχοί μέσα από μια εικονική πραγματικότητα.

Οι εκπρόσωποι της διεθνοποίησης των αγορών, οι λαθρέμποροι, οι σωματέμποροι, οι «προξενήτρες» συμφερόντων και μεταλλαγμένων γενετικά προϊόντων, αλλά κυρίως όπλων καταστροφής, μας καλούν σε μια εικονική πολιτεία, σε εικονικούς έρωτες, ακόμη και σε εικονικά, δηλαδή ανύπαρκτα, τρόφιμα και άλλα προϊόντα.

Αυτοί λοιπόν οι «ευήθεις» όταν οι αγορές και η «ελεύθερη» καπιταλιστική εκμεταλλευτική οικονομία δείχνουν τα δόντια τους, όταν οι τιμές ανεβαίνουν και τα φτωχά εισοδήματα φτάνουν στα έσχατα όρια της αγοραστικής τους αξίας, ανακαλύπτουν και πάλι τον διάσημο Παβλόφ και τη θεωρία του για τα εξαρτημένα αντανακλαστικά που τα χρησιμοποιούν ως απάτη. Επιχειρούν δηλαδή να χορτάσουν εικονικά τον κόσμο με αέρα, «φούσκες» και «παρατηρητήριο των τιμών», που σημαίνει οφθαλμο-πορνεία από την κλειδαρότρυπα, ή, «φάτε μάτια ψάρια». Η συζήτηση στη Βουλή δεν άφησε καμιά αμφιβολία.


Του
Γιώργου Κ. ΤΣΑΠΟΓΑ

Ρεπορτάζ:

Νατάσα ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

«Αβέβαιο το μέλλον των παιδιών μας»

Αγανακτισμένοι οι γονείς των παιδιών

Η αποασυλοποίηση - αν ήταν πραγματική - θα έπρεπε να φέρει ανακούφιση στους γονείς των παιδιών που νοσηλεύονται στο Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής (ΠΝΑ).

Ομως με όσα βλέπουν οι γονείς έχουν έρθει σε απόγνωση. Αποκαλυπτικά τα λόγια της Δέσποινας Μανωλοπούλου, μάνας παιδιού στο ΠΝΑ: «Για μένα που είμαι μάνα και για όλους τους γονείς πιστεύω πρόκειται για αβέβαιο μέλλον για τα παιδιά μας. Και τίποτα συγκεκριμένο δεν υπάρχει και ξέρουμε ότι αυτά τα προγράμματα θα τα κάνουν ιδιωτικές εταιρίες. Δεν έχουμε καμία εμπιστοσύνη στην εξασφάλιση των κονδυλίων από την Ευρωπαϊκή Ενωση και ξέρουμε ότι αυτά τα προγράμματα έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για 18 μήνες. Μετά τους 18 μήνες τι θα γίνουν τα παιδιά μας; Ποιος θα χρηματοδοτήσει αυτούς τους ξενώνες;».

Πριν από λίγες μέρες, όπως μας είπε η Δ. Μανωλοπούλου, ο διοικητής του ΠΝΑ Στ. Στυλιανίδης κάλεσε τους γονείς και τους είπε να ιδρύσουν σύλλογο γονέων, για να... διεκδικήσουν τα δικαιώματα των παιδιών τους. Ενημέρωσε τους γονείς ότι σχεδιάζεται η μεταφορά των παιδιών σε ξενώνες για να αποασυλοποιηθούν, χωρίς όμως να τους ενημερώσει ποιος θα αναλάβει αυτό το έργο και με προσωπικό ή ακόμα και σε ποια περιοχή θα μεταφερθούν τα παιδιά τους.

«Εμείς οι γονείς, υπογραμμίζει η μάνα, θα προσπαθήσουμε να κρατηθούν τα παιδιά μέσα στο νοσοκομείο, να έρθει εξειδικευμένο προσωπικό, να αξιοποιηθεί αυτός ο χώρος, γιατί εκεί μέσα το προσωπικό και κυρίως το νοσηλευτικό έχει φτύσει αίμα και έχει γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια. Κι αν το θέμα τους είναι η ταμπέλα ας την αλλάξουν, ας το μετονομάσουν από ψυχιατρείο σε κάτι άλλο. Εμείς οι γονείς είμαστε αγανακτισμένοι με όλο αυτό το χάλι!»

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό του νοσοκομείου, η μάνα υπογραμμίζει ότι οι γονείς είναι πολύ ευχαριστημένοι και κυρίως απ' το νοσηλευτικό, γιατί ιατρικό δεν υπάρχει αρκετό για τη φροντίδα των παιδιών. «Κι όμως, τονίζει, τώρα αυτό το προσωπικό θέλουν να το "πετάξουν". Πραγματικά, ειδικά στο ιατρικό προσωπικό τα τελευταία χρόνια υπάρχουν ελλείψεις, αυτό το εξειδικευμένο προσωπικό που λένε πως θα υπάρχει στους ξενώνες ας το φέρουν εδώ στο νοσοκομείο».

«Το νοσοκομείο και το προσωπικό του πρέπει να αξιοποιηθούν, καταλήγει η μητέρα. Τα παιδιά μας κοινωνικοποιούνταν και μέσα στο ΠΝΑ. Υπήρχε σινεμά, πήγαιναν τα παιδιά για μπάνιο στη θάλασσα τα καλοκαίρια, στο θέατρο, σε στάδια. Μπορεί να γίνει κοινωνικοποίηση μέσα στον ίδιο το χώρο».

Αντιδράσεις φορέων και κατοίκων

Η ανάγκη Γενικού Νοσοκομείου στην περιοχή δεν προϋποθέτει το κλείσιμο του Παιδοψυχιατρικού τονίζει ο Ν. Στεφανίδης, νομαρχιακός σύμβουλος Ανατολικής Αττικής

Το κλείσιμο του Παιδοψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής (ΠΝΑ) σχεδιάζεται ενώ το Εθνικό Σύστημα Υγείας παρουσιάζει τραγικές ελλείψεις στον τομέα της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου, παρά το γεγονός ότι το 15 - 20% του εφηβικού πληθυσμού της χώρας παρουσιάζει κάθε χρόνο σοβαρές δυσκολίες και παθολογίες (ψυχώσεις, εφηβική κατάθλιψη, παραπτωματικότητα, χρήση ουσιών, ανορεξία, βουλιμία, σχολική αποτυχία κ.ά.). Σε όλη τη χώρα δεν υπάρχει ούτε μια εξειδικευμένη μονάδα για τη νοσηλεία των εφήβων, με αποτέλεσμα παιδιά και έφηβοι από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, να νοσηλεύονται στο ΠΝΑ.

Πρόκειται για νοσοκομείο με μεγάλη εμπειρία στον παιδοψυχιατρικό τομέα, αφού εκεί λειτουργούν από το 1985 μονάδα αυτιστικών παιδιών με σοβαρές διαταραχές και επειγόντων περιστατικών, δημόσιο ειδικό δημοτικό σχολείο, προεπαγγελματικά εργαστήρια. Επίσης λειτουργούν από το 1985 και εξωτερικά ιατρεία (παιδιατρικό, οδοντιατρικό, χειρουργικό, παθολογικό, καρδιολογικό, γυναικολογικό, νευρολογικό, οφθαλμιατρικό) και εργαστήρια (μικροβιολογικό, ακτινολογικό κ.ά.).

Στους σχεδιασμούς του υπουργείου Υγείας είναι η δημιουργία στο χώρο του νοσοκομείου Κέντρου Υγείας «Αστικού Τύπου» με κατάλληλη υποδομή για την εγκατάσταση ενισχυμένου διαγνωστικού εξοπλισμού» και η δημιουργία μονάδας αποθεραπείας και αποκατάστασης «για την αποσυμφόρηση ζωτικών κλινών των νοσοκομειακών μονάδων». Οι τέσσερις παιδοψυχιατρικές κλινικές του νοσοκομείου θα μεταφερθούν σε γενικά και παιδιατρικά νοσοκομεία. Πέραν βέβαια από τις όποιες εξαγγελίες δεν υπάρχει καμία διαβεβαίωση για το μέλλον του νοσοκομείου και των εργαζομένων σ' αυτό.

Σε έγγραφο του διοικητή του ΠΝΑ, Στ. Στυλιανίδη, προς τον πρόεδρο του Β' ΠεΣΥΠ με ημερομηνία 7.3.2003 αναφέρεται ότι το προσωπικό του νοσοκομείου κλήθηκε να συμπληρώσει ανώνυμο ερωτηματολόγιο, στο οποίο να δηλώνεται σε ποια δομή θέλουν να απασχοληθούν (ΚΥ και Κέντρο Αποθεραπείας στη Ραφήνα, δομές ψυχικής υγείας στην κοινότητα, παιδοψυχιατρικά τμήματα σε παιδιατρικά και γενικά νοσοκομεία, άλλες δομές υγείας του Β' ΠεΣΥΠ). Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από 346 από τους συνολικά 431 υπαλλήλους, κάτι που σύμφωνα με τον Στ. Στυλιανίδη «είναι ενδεικτικό του κλίματος αβεβαιότητας και ρευστότητας που κυριαρχούν μεταξύ των εργαζομένων».

Ενστάσεις για την κατάργηση του νοσοκομείου έχουν εκφράσει τα δημοτικά συμβούλια Ν. Μάκρης και Ραφήνας, αφού το ΠΝΑ εξυπηρετεί πέραν των παιδιών με ψυχικές διαταραχές και τις ανάγκες των φτωχών λαϊκών στρωμάτων της Νοτιοανατολικής Αττικής, αφού από το Γραμματικό και μέχρι την Αγία Παρασκευή δεν υπάρχει νοσοκομείο.

Οι αγωνίες των επιστημονικών φορέων του νοσοκομείου είχαν εκφραστεί σε ημερίδα με θέμα: «Ψυχαργώς: Α' φάση, από τη θεωρία στην πράξη», που πραγματοποιήθηκε στο ΠΝΑ τον Οκτώβρη του 2002. Συγκλονιστικά ήταν τα όσα είχε πει ο Κων. Κόντης, επιστημονικός υπεύθυνος του «Ψυχαργώς» στο ΨΝΑ, μεταφέροντας την εμπειρία του από την Ιταλία: Μετά το κλείσιμο των ψυχιατρείων και αφού οι ψυχιατρικοί τομείς των γενικών νοσοκομείων αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες για ψυχιατρική περίθαλψη, οι ασθενείς «νοσηλεύονται» αλυσοδεμένοι στις φυλακές. Την ίδια στιγμή οι ιδιωτικές κλινικές είναι υπερπλήρεις από... πελάτες.

«Η ανάγκη για τη λειτουργία Γενικού Νοσοκομείου για την κάλυψη των αναγκών των κατοίκων της περιοχής δεν μπορεί να προϋποθέτει το κλείσιμο του Παιδοψυχιατρικού Νοσοκομείου. Αλλωστε, στην έκταση των 460 στρεμμάτων υπάρχουν χώροι, για την ανάπτυξη ψυχιατρικών δομών, αλλά και γενικού νοσοκομείου για τους κατοίκους της περιοχής», επισήμανε σχετικά στο «Ρ» ο Ν. Στεφανίδης, νομαρχιακός σύμβουλος Ανατολικής Αττικής της «Νομαρχικής Αγωνιστικής Συνεργασίας».

«Οι φορείς που ανησυχούν για το νοσοκομείο, κατέληξε, οφείλουν να παλέψουν και για την ανάπτυξη του ΠΝΑ σε δημόσιο κέντρο, υψηλής ποιότητας με δωρεάν υπηρεσίες για το παιδί με ψυχονοητικές παθήσεις, αλλά και για τη δημιουργία Γενικού Νοσοκομείου για την ευρύτερη περιοχή και να μην μένουν σε απλά ψηφίσματα συμπαράστασης και συνεντεύξεις στον τοπικό Τύπο».

ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Εμπορευματοποίηση με ... «υψηλούς προϋπολογισμούς λειτουργίας»

Αποκαλυπτικό έγγραφο του υπουργείου Υγείας προς όσους έχουν αναλάβει προγράμματα αποασυλοποίησης

Φωνή αντίστασης στην υποβάθμιση και την εμπορευματοποίηση της ψυχικής υγείας, ύψωσαν οι γιατροί και οι εργαζόμενοι στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής και στο Δρομοκαΐτειο, με τις κινητοποιήσεις τους την περασμένη βδομάδα
Φωνή αντίστασης στην υποβάθμιση και την εμπορευματοποίηση της ψυχικής υγείας, ύψωσαν οι γιατροί και οι εργαζόμενοι στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής και στο Δρομοκαΐτειο, με τις κινητοποιήσεις τους την περασμένη βδομάδα
Στην επιτάχυνση της εμπορευματοποίησης της ψυχιατρικής περίθαλψης στη χώρα, με την άμεση πριμοδότηση των ιδιωτικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στο χώρο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ψυχικά πάσχοντες και τις οικογένειές τους, ιδιαίτερα από τα φτωχά λαϊκά στρώματα, προχωράει η κυβέρνηση, πατώντας στην αναγκαιότητα της αποασυλοποίησης, αίτημα που έχει προβληθεί εδώ και χρόνια από το ριζοσπαστικό και συνδικαλιστικό κίνημα για την ψυχιατρική μεταρρύθμιση. Ετσι, το υπουργείο Υγείας παραδίδει το «φιλέτο» της αποασυλοποίησης στους ιδιώτες, απεμπολώντας την ευθύνη του κράτους να δημιουργήσει δημόσιες δομές αποασυλοποίησης, που θα εξασφαλίζουν τη δωρεάν παροχή υψηλών υπηρεσιών ψυχιατρικής περίθαλψης στους ψυχικά πάσχοντες.

Στο πρόγραμμα αποασυλοποίησης «Ψυχαργώς», που σχεδίασε και εφαρμόζει το υπουργείο Υγείας, προβλέπεται το κλείσιμο των ψυχιατρικών νοσοκομείων, με την προοπτική να αντικατασταθούν κυρίως από τα ψυχιατρικά τμήματα των Γενικών Νοσοκομείων και από δομές που ...θα δημιουργηθούν στα πλαίσια προγραμμάτων, για τα οποία έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση - κυρίως με κοινοτικά κονδύλια - μέχρι το 2006. Τα προγράμματα του «Ψυχαργώς» έχουν αναλάβει κυρίως ιδιωτικές εταιρίες, για τις οποίες επανειλημμένα και απ' τους λειτουργούς της Ψυχικής Υγείας έχουν γίνει καταγγελίες για τον τρόπο λειτουργίας τους και το προσωπικό τους, με αποτέλεσμα να τίθενται ερωτήματα αν οι δομές αυτές είναι νησίδες αποασυλοποίησης ή απλά θα οδηγήσουν στη δημιουργία μικρότερων, διάσπαρτων ασύλων στην κοινότητα και μάλιστα με ημερομηνία λήξεως.

Πέραν των άλλων, καθημερινά βγαίνουν στην επιφάνεια οι διαδικασίες της λεγόμενης αποασυλοποίησης και τα χοντρά παιχνίδια που παίζονται μέσα απ' τη διαπλοκή του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα υγείας.

Οι σχεδιασμοί του υπουργείου Υγείας φαίνονται ξεκάθαρα στο έγγραφο με ημερομηνία 8 Απρίλη 2003 του γενικού γραμματέα του υπουργείου Χ. Σοφιανού με θέμα: «Διευκρινίσεις αναφορικά με την επιλογή των ασθενών των Ψυχιατρικών Νοσοκομείων για την εγκατάστασή τους σε οικοτροφεία».

Το έγγραφο έχει ως αποδέκτες πρώτα 18 ιδιωτικές εταιρίες και το Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής (ΚΨΥ) και μετά τα εννιά ψυχιατρεία της χώρας. Σε αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι τα ψυχιατρικά νοσοκομεία καλούνται μονομερώς να επιλέξουν τους ασθενείς και τόπο εγκατάστασής τους. «Καθώς ήταν σαφές στη Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας από τα στοιχεία που είχαν καταθέσει τα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία για τους χρόνιους ασθενείς τους ότι το έργο επρόκειτο να αναληφθεί από εσάς ήταν εξαιρετικά δύσκολο να προδιαγράψουμε μεγάλες πολυκλαδικές ομάδες και υψηλούς προϋπολογισμούς λειτουργίας και απόκτησης εξοπλισμού», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Χ. Σοφιανός.

Σ' αυτά τα πλαίσια, αναφέρεται στο έγγραφο, «τα ψυχιατρικά νοσοκομεία όρισαν εσωτερικές διαδικασίες, προκειμένου να σχηματιστούν οι ομάδες ασθενών που πρόκειται να μετακινηθούν και να εγκατασταθούν σε κάθε δομή ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης που αναπτύσσεται είτε από το ίδιο το Ψυχιατρείο, αλλά και τα Γενικά Νοσοκομεία, είτε από τους φορείς ιδιωτικού δικαίου».

Για να επιτευχθεί ο στόχος, αλλάζει ακόμα και ο χαρακτήρας του ΚΨΥ, που είχε εδώ και 50 χρόνια. Ετσι, ο νέος οργανισμός του προβλέπει τη μετατροπή του σε τύπο οικοτροφείου, ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει αποασυλοποιημένους με κονδύλια από κοινοτικά προγράμματα. Με αυτή την επιλογή είναι κάθετα αντίθετοι οι εργαζόμενοι του ΚΨΥ.

Και το έγγραφο του Χ. Σοφιανού καταλήγει: «Επειδή ο στόχος που έχει τεθεί τουλάχιστον για τα πέντε από τα εννέα ψυχιατρικά νοσοκομεία της χώρας μας, προς την επίτευξη του οποίου έχουμε στρατευτεί όλοι, είναι το άμεσο κλείσιμο των ασυλικών τους μονάδων, είναι προφανές ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή από την οριστική και ολοκληρωτική εγκατάλειψη των κτιρίων τους ύστερα από μετακίνηση όλων των χρόνιων ασθενών τους».

Ο στόχος της κυβέρνησης είναι το κλείσιμο όλων των ψυχιατρείων μέχρι το 2010.

ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ
Κλείσιμο και πρόταση «πώλησης της έκτασής του»

Απίστευτες προτάσεις για το μοναδικό στη χώρα παιδοψυχιατρικό νοσοκομείο

«Τα παιδιά μας κοινωνικοποιούντανκαι μέσα στο ΠΝΑ», λένε οι γονείς
«Τα παιδιά μας κοινωνικοποιούντανκαι μέσα στο ΠΝΑ», λένε οι γονείς
Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης αποτυπώνονται με ιδιαίτερη σφοδρότητα στο Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής (ΠΝΑ), που είναι το μοναδικό στην Ελλάδα. Επιπλέον η περίπτωση του ΠΝΑ είναι αποκαλυπτική για τις διαδικασίες της περίφημης αποασυλοποίησης και χαρακτηριστική για τα χοντρά παιχνίδια που παίζονται σε βάρος των ψυχικά πασχόντων και των εργαζομένων, αλλά και συνολικά των λαϊκών στρωμάτων από τις ιδιωτικές εταιρίες που έχουν αναλάβει το φιλέτο της αποασυλοποίησης.

Σήμερα απ' τους 100 ψυχικά πάσχοντες που βρίσκονται στο ψυχιατρείο δεν έχει μετακινηθεί κανένας, αφού η διαδικασία της λεγόμενης αποασυλοποίησης έχει συναντήσει τις αντιστάσεις των εργαζομένων, των οικογενειών των ψυχικά πασχόντων, αλλά και των δήμων της Νοτιοανατολικής Αττικής, που αντιδρούν στην κατάργηση του νοσοκομείου που εξυπηρετεί κάθε χρόνο στα εξωτερικά ιατρεία του 22.000 κατοίκους απ' τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα της περιοχής. Οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου όμως εκφράζουν φόβους ότι η μετακίνηση των παιδιών που νοσηλεύονται σε αυτό θα γίνει με αθόρυβες διαδικασίες, κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών αδειών του προσωπικού.

«Εκπαίδευση» δημοσίων υπαλλήλων με ιδιωτικά έξοδα

Διοικητής στο νοσοκομείο διορίστηκε ο Στυλιανός Στυλιανίδης, ο οποίος έως τη μέρα που ανέλαβε καθήκοντα ήταν πρόεδρος της Εταιρείας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ψυχικής Υγείας (ΕΠΑΨΥ), που δραστηριοποιείται στο χώρο της ψυχικής υγείας και συγκεκριμένα με την εφαρμογή προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης και φροντίδας ψυχιατρικών ασθενών και άλλους τομείς της Ψυχικής Υγείας.

Η συγκεκριμένη εταιρία (μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της οποίας είναι η σύζυγος του διοικητή του ΠΝΑ Στυλιανού Στυλιανίδη) βρίσκεται δεύτερη στον πίνακα διανομής του εγγράφου του γενικού γραμματέα του υπουργείου Υγείας Χ. Σοφιανού για την επίσπευση της αποασυλοποίησης! Η συγκεκριμένη εταιρία μάλιστα επέδειξε ιδιαίτερη ζέση προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες αποασυλοποίησης στο ΠΝΑ και ενεπλάκη σε ζητήματα που αφορούν το νοσοκομείο.

Στα πλαίσια της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης προβλέπεται σχέδιο διετούς διακρατικής συνεργασίας του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής και ΠΝΑ με το ψυχιατρικό νοσοκομείο της Γαλλίας Maison - Blance. Η πρώτη επίσκεψη καθορίστηκε να πραγματοποιηθεί από 3 έως 10 Νοέμβρη του 2002 με εκπροσώπους των δυο ψυχιατρείων και την υφυπουργό Υγείας Ελ. Τσουρή. Το ΠΝΑ εκπροσώπησαν ο διοικητής του Στ. Στυλιανίδης και δυο ακόμα εργαζόμενοι.

Ομως το Β΄ Περιφερειακό Σύστημα Υγείας και Πρόνοιας (ΠεΣΥΠ), στο οποίο υπάγεται το ΠΝΑ, δε δέχτηκε να καλύψει τα έξοδα του ταξιδιού. Τα έξοδα μετάβασης τελικά πληρώθηκαν, σε συνεννόηση με τη Διεύθυνση Ψυχικής Υγείας, από ειδικό κονδύλι που δόθηκε απ' την «εποπτευόμενη από το υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας μη κυβερνητική οργάνωση ΕΠΑΨΥ». Η απόφαση πήγε για έγκριση στο Συμβούλιο του ΠΝΑ και σε αυτή διαφώνησε η διοικητική διευθύντρια του νοσοκομείου, με αιτιολογικό ότι τα έξοδα καλύπτονταν από ιδιωτική εταιρία. Τελικά, η απόφαση πάρθηκε κατά πλειοψηφία και οι εργαζόμενοι πήγαν στο σεμινάριο με χρήματα της ΕΠΑΨΥ.

Επιστρέφοντας από το ταξίδι αυτό στη Γαλλία, ένας εκ των δυο υπαλλήλων του ΠΝΑ που μετείχαν σε αυτό και μέλος της ομάδας αποασυλοποίησης του ΠΝΑ συνέταξε αναφορά σχετικά με την εμπειρία του. Σε αυτήν αναφέρει: «Τα ελληνικά νοσοκομεία και κατ' επέκταση και τα ψυχιατρεία οφείλουν να αντιμετωπίζουν τα έξοδα λειτουργίας τους, αν θέλουμε να συνεχίζουν να παρέχουν το κοινωνικό τους έργο» και ότι «ο αποϊδρυματισμός, η αποασυλοποίηση και η ανάπτυξη Κοινοτικών Δομών απαιτούν σαφώς την εφαρμογή ενός μοντέλου διοίκησης και διαχείρισης που προσιδιάζει με το γαλλικό μοντέλο μάνατζμεντ των νοσοκομείων».

Το συγκεκριμένο «γαλλικό μοντέλο» χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, όπως αναφέρει ο υπάλληλος του ΠΝΑ, από τα εξής:

  • «Αυτόνομη διαχείριση των γαλλικών νοσοκομείων με την εφαρμογή του Global Budjet, στόχος του οποίου είναι ο έλεγχος των αναγκαίων δαπανών σε μια προσπάθεια περιορισμού τους.
  • Δυνατότητα λήψης δανείων από τραπεζικούς οργανισμούς, ώστε να καλυφθούν επενδυτικές δραστηριότητες των νοσοκομείων.
  • Δυνατότητα αξιοποίησης της περιουσίας του νοσοκομείου μέσω πώλησης της έκτασής του και αγοράς νέων κτιρίων για την ανάπτυξη των νέων δομών ή δημιουργίας αποθεματικού που αξιοποιείται με διάφορα επενδυτικά προγράμματα (κρατικά ομόλογα).
  • Λειτουργία γαλλικού νοσοκομείου έξω από κάθε πλαίσιο κομματικών ή πολιτικών παρεμβάσεων (π.χ. ο μάνατζερ του νοσοκομείου έχει τη δυνατότητα να προγραμματίζει το προσωπικό που του χρειάζεται κάθε χρόνο και ανάλογα να προβαίνει σε συρρίκνωση ή αύξηση των θέσεων όπου χρειάζεται».

Επισημαίνεται ότι στο ΠΝΑ σήμερα εργάζονται 431 άτομα προσωπικό. Η ακίνητη περιουσία του νοσοκομείου είναι οικοπεδική έκταση 460 στρεμμάτων στη θέση Νταού Πεντέλης με κτίρια συνολικής επιφάνειας 20.000 τετραγωνικών μέτρων περίπου. Κτίριο 1.000 τετρ. μέτρων στη θέση Νταμάρια του Δήμου Παλλήνης και δυο καταστήματα επιφάνειας 130 τετρ. μέτρων στο Περιστέρι Αττικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ