Σάββατο 13 Γενάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΜΠΟΛΩΝΙΑ
Προωθείται η υποβάθμιση των πτυχίων

Να ισορροπήσει ανάμεσα στις επιταγές της ΕΕ από τη μια, που προωθεί ένα μοντέλο εκπαίδευσης πλήρως εμπορευματοποιημένο και συμβιβασμένο με τις απαιτήσεις του κεφαλαίου και από την άλλη, στις απαιτήσεις των φορέων και των μελών της εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής κοινότητας στη χώρα μας, προσπαθεί το υπουργείο Παιδείας, με τις φιέστες που ετοιμάζει για τη διαφήμιση των «ευρωπαϊκών κατευθύνσεων της ανώτατης εκπαίδευσης».

Ετσι, ο ειδικός γραμματέας του υπουργείου για τα ΑΕΙ, Δ. Κλάδης, προσπαθεί εναγωνίως να απαντήσει στο ζήτημα του «σπασίματος» των σπουδών στο μοντέλο 3-2-3 (τρία χρόνια προπτυχιακές σπουδές, δυο χρόνια μεταπτυχιακό - μάστερ και τρία χρόνια διδακτορικό), που έχει ξεσηκώσει έντονες αντιδράσεις. Στο σημείο αυτό της διακήρυξης της Μπολώνια αντιδρούν οι πρυτάνεις, θεωρώντας ότι θα οδηγήσει τα πανεπιστήμια στην υποβάθμισή τους στην κατηγορία των μη Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων μεταλυκειακής εκπαίδευσης τριετούς διάρκειας. Αυτές οι θέσεις των πρυτάνεων έχουν εκφραστεί εδώ και καιρό, ενώ την Κυριακή 14/1 θα πραγματοποιήσουν έκτακτη σύνοδο για τα ζητήματα της Μπολώνια.

Το υπουργείο, από την πλευρά του, στην προσπάθειά του να εξευμενίσει τους πρυτάνεις και την ακαδημαϊκή κοινότητα, επιμένει ότι αυτή η διάταξη (των κύκλων 3-2-3) δεν είναι δεσμευτική και μάλιστα παρουσιάζει ως επιτυχία του τότε υπουργού (Ιούνιος 1999 που ψηφίστηκε το κείμενο της Μπολώνια από τους υπουργούς Παιδείας της Ευρώπης), Γ. Αρσένη, το γεγονός ότι εντάχθηκε στο κείμενο η λέξη «τουλάχιστον» τρία χρόνια για τον πρώτο κύκλο. Η Ιταλία και η Γερμανία ήδη έχουν προχωρήσει τη μείωση του προπτυχιακού χρόνου σπουδών στα τρία έτη, ενώ σ' αυτή την κατεύθυνση στη χώρα μας εντάσσονται στο μοντέλο της Μπολώνια και τα ΤΕΙ.

Στην πραγματικότητα, η διακήρυξη της Μπολώνια αντικατοπτρίζει τα σχέδια της ΕΕ για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης. Το πτυχίο θα αποτελεί έναν απλό τίτλο σπουδών, που δε θα αντιστοιχεί σε ολοκληρωμένες επιστημονικές γνώσεις και θα αποκτά η μεγάλη πλειοψηφία των φοιτητών, ενώ μόνο μια μικρή ελίτ θα έχει πρόσβαση στο δεύτερο και τον τρίτο κύκλο. Οσο κι αν προσπαθεί το υπουργείο Παιδείας να καμουφλάρει αυτή την πραγματικότητα, με τα νομοθετήματα που προωθεί, όπως το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα και ο νόμος που εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την ευρωπαϊκή οδηγία 89/48, εφαρμόζει κατά γράμμα τις κατευθύνσεις της Μπολώνια.

Επίσης η κυβέρνηση, εναρμονισμένη με τις επιταγές της ΕΕ στην εκπαίδευση, ανοίγει σε μια προοπτική το «παράθυρο» της αναγνώρισης πτυχίων τρίχρονων σπουδών από κάθε είδους κολέγιο και σχολές ΙΕΚ, που εμπορεύονται τη γνώση και εμφανίζονται ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Φυσικά προς το παρόν υπάρχει το νομικό κώλυμα του άρθρου 16 του Συντάγματος για την απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, όμως όπως όλα δείχνουν στο όνομα της «κινητικότητας» και της «συγκρισιμότητας» των πτυχίων στο χώρο της ΕΕ κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτή η λογική οδηγεί στην υποβάθμιση της ποιότητας των σπουδών και του ίδιου του επιπέδου της επιστημονικής γνώσης, όπως επιτάσσει και η «Μπολώνια».

3ο ΛΥΚΕΙΟ ΡΟΔΟΥ
Αποβολές σε 12 αγωνιζόμενους μαθητές

Οι τριήμερες και πενθήμερες αποβολές και απειλές για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος ήταν η... τιμωρία που επιβλήθηκε σε 12 μαθητές του 3ου Ενιαίου Λυκείου Ρόδου, από το διευθυντή του σχολείου, επειδή πρωτοστάτησαν στον αγώνα για τη διεκδίκηση καλύτερου σχολικού κτιρίου, με πλήρη υποδομή, εκφράζοντας παράλληλα την αντίθεσή τους στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Προφανώς η απόφαση αυτή εντάσσεται στα πλαίσια της γνωστής φασιστικής Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που θέσπισε η κυβέρνηση για την τρομοκράτηση του μαθητικού κινήματος.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές του 3ου ΕΛ Ρόδου, ξεκίνησαν κατάληψη στο σχολείο τους, με κύρια αιτήματα να επιλυθούν άμεσα τα κτιριακά προβλήματα και οι ελλείψεις υποδομής, αλλά και να αποσυρθούν οι αντιεκπαιδευτικοί νόμοι 2525 και 2640. Ο διευθυντής του σχολείου κ. Ψαρρός, λίγο πριν ξεκινήσει η κατάληψη, άλλαξε την κλειδαριά και τα λουκέτα του σχολείου.

Την πρώτη μέρα που έληξε η κατάληψη, λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων, ο διευθυντής του σχολείου κάλεσε 12 μαθητές, όπου σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν οι πρώτοι που μπήκαν στο χώρο του σχολείου κατά τη διάρκεια της κατάληψης.

Με αφορμή αυτό το γεγονός, οι μαθητικές οργανώσεις Ρόδου της ΚΝΕ καταγγέλλουν, με ανακοίνωσή τους, την τρομοκρατική ενέργεια του «κυβερνητικού υπαλλήλου - παιδονόμου κ. Ψαρρού να αποβάλλει αγωνιζόμενους μαθητές, λες και οι μαθητές είναι βαρυποινίτες σε φυλακή». Και καλούν τους τοπικούς φορείς του νησιού να δράσουν άμεσα, έτσι ώστε να ανακληθούν οι αποβολές, να μην επιτρέψουν την τρομοκρατία των μαθητών, να μην περάσει η μοιρολατρία, η ηττοπάθεια και ο εκβιασμός στην αγωνιζόμενη νεολαία και να πάρουν θέση απέναντι στον τρομονόμο νομοθετικού περιεχομένου, ώστε να καταργηθεί.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι μαθητές καλούνται να «πληρώσουν» γιατί διεκδίκησαν ολόπλευρη μόρφωση, δημόσια και δωρεάν παιδεία, κατάργηση των νόμων -λαιμητόμων, καλύτερα κτίρια, δημοκρατία στα σχολεία, αφού στο παρελθόν έχουν γίνει προσπάθειες «από αγανακτισμένους γονείς - κυβερνητικά πιόνια να σύρουν το 15μελές του 4ου Ενιαίου Λυκείου στα δικαστήρια με αφορμή παρόμοιο περιστατικό».

ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αιφνιδιάστηκαν οι μαθητές

Οσο και αν προσπαθεί η ηγεσία του υπουργείου με διάφορα μερεμέτια και μικροβελτιώσεις δήθεν να δώσει λύσεις στην κατάσταση που έχει δημιουργήσει στα σχολεία η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, νέα αδιέξοδα έρχονται στην επιφάνεια.

Ετσι νέο πρόβλημα έχει προκύψει και το διάστημα αυτό το υπουργείο κατακλύζεται από διαμαρτυρίες μαθητών που πήραν μέρος στις εξετάσεις του Ιούνη και έδωσαν σε σχολές που απαιτούν εξέταση σε ειδικά μαθήματα. Οι μαθητές αυτοί βρίσκονται σήμερα αιφνιδιασμένοι, αφού σύμφωνα με ενημερωτικό φυλλάδιο του υπουργείου που είχε σταλεί στα σχολεία το Μάη του 2000, πληροφορούνταν ότι μπορούν εφόσον έχουν πάρει απολυτήριο να ξαναδώσουν αν το επιθυμούν εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα χωρίς εξετάσεις στα υπόλοιπα μαθήματα. Μόνο που με το νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή σχετικά με το εξεταστικό, η ρύθμιση αυτή αλλάζει και οι μαθητές που ενέπιπταν σε αυτή τη ρύθμιση έχουν δύο επιλογές ή να μετέχουν για την εισαγωγή τους στο 10% των θέσεων εισακτέων κάθε τμήματος ή σχολής χωρίς νέα εξέταση ούτε στα μαθήματα της Γ' τάξης Ενιαίου Λυκείου ούτε στα ειδικά μαθήματα (διατηρούν δηλαδή τη βαθμολογία τους). Η δεύτερη επιλογή είναι να επανεξεταστούν σε όλα τα μαθήματα, τα 9 που έχουν ανακοινωθεί και στα ειδικά μαθήματα, διατηρώντας τους προφορικούς τους βαθμούς. Και όλα αυτά γίνονται όταν ο ίδιος ο υπουργός επανειλημμένα έχει δηλώσει ότι δε θα αιφνιδιάσει με καμία αλλαγή. Οπως είναι φυσικό, αυτή η αφερεγγυότητα του υπουργείου έχει ξεσηκώσει την οργή μαθητών και γονιών που βρίσκονται σε αυτή την κατηγορία. Χαρακτηριστική δε, είναι η τακτική του υπουργείου που σε επανειλημμένες ερωτήσεις που απευθύνονται σε αυτό για το θέμα, δεν ξεκαθαρίζει το ζήτημα μιλώντας γενικά για μια πιθανή ρύθμιση.

Ανεξάρτητα από το αν δοθεί κάποια λύση στο συγκεκριμένα θέμα, που χωρίς ευθύνη τους έχουν εγκλωβιστεί οι μαθητές, κύριο πρόβλημα παραμένει η αντιεκπαιδευτική αντιλαϊκή μεταρρύθμιση της κυβέρνησης που έχει δημιουργήσει μια ασφυκτική πραγματικότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με κύριο στοιχείο την προώθηση των ταξικών φραγμών για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων και το μαζικό διώξιμο των νέων από την εκπαίδευση.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Προετοιμάζεται η χειραγώγησή τους

Το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση (βλέπε χειραγώγηση) του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, που αναμένεται από το υπουργείο Παιδείας, παρουσίασε ο υπουργός Π. Ευθυμίου στη συνεδρίαση του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ. Αυτό προκύπτει σύμφωνα με χτεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», που έχει προφανώς στόχο να προλειάνει το έδαφος για τα μέτρα της κυβέρνησης. Η τακτική αυτή των διαρροών είναι πλέον σύνηθες φαινόμενο και, μάλιστα, γίνεται πριν υπάρξει οποιαδήποτε ενημέρωση στις Ομοσπονδίες εκπαιδευτικών, όπως είχε δεσμευτεί ο ίδιος ο υπουργός.

Σε ό,τι αφορά στο νομοσχέδιο που έχει ήδη συναντήσει την καταδίκη και αντίθεση των εκπαιδευτικών, κινείται στη γνωστή λογική του υπουργείου Παιδείας, που επιχειρεί μέσα από τον έλεγχο των εκπαιδευτικών να χρεώσει όλα τα προβλήματα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής στους εργαζόμενους και να διαμορφώσει λειτουργούς που θα «έχει στο χέρι» για να προωθεί τα σχέδιά του. Αντί, λοιπόν, να αντιμετωπίζει τα οξυμένα προβλήματα, την υποβάθμιση της εκπαίδευσης, δίνει προτεραιότητα στη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών και στους μηχανισμούς αξιολόγησης, λες και αυτό είναι που κύρια λείπει σήμερα. Φαίνεται πως κάνοντας έναν τακτικό ελιγμό, δε συστήνει το Σώμα Μονίμων Αξιολογητών, που είχε ξεσηκώσει έντονες αντιδράσεις, και αναθέτει στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας (ΚΕΕ) και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΠΙ) τη διαδικασία αξιολόγησης. Μέσα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο - σύμφωνα με το δημοσίευμα - το υπουργείο Παιδείας θα δημιουργήσει το τμήμα Ποιότητας και Βελτίωσης του Εκπαιδευτικού Εργου, που θα στελεχώνεται από 60 παρέδρους με πενταετή ανανεώσιμη θητεία. Αρμοδιότητά τους θα είναι, μεταξύ άλλων, να συμμετέχουν στις επιτροπές για την επαναξιολόγηση των εκπαιδευτικών, στην περίπτωση που αυτοί διαφωνούν με την έκθεση αξιολόγησης που έχει συντάξει γι' αυτούς και υποβάλλει ο προϊστάμενός τους, και να επισκέπτονται σχολικές μονάδες με σκοπό να βοηθήσουν στην παροχή εκπαιδευτικού έργου.

Τους δείκτες αυτοαξιολόγησης έχει αναλάβει να καθορίσει, παράλληλα με το ΠΙ, το ΚΕΕ και να δημιουργήσει το σχετικό ερωτηματολόγιο, που θα συμπληρώνουν οι σύλλογοι διδασκόντων όλης της χώρας.

Οσον αφορά στη διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αυτή θα γίνεται, σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας, ως εξής: Ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας και τον οικείο σχολικό σύμβουλο. Ο διευθυντής από τον προϊστάμενο Γραφείου ή Διεύθυνσης. Ο προϊστάμενος Γραφείου από τον αρμόδιο προϊστάμενο Διεύθυνσης και τον προϊστάμενο του Τμήματος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης. Ο προϊστάμενος Διεύθυνσης από τον περιφερειακό διευθυντή. Ο προϊστάμενος του Τμήματος Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Καθοδήγησης της Περιφερειακής Διεύθυνσης αξιολογείται ως προς το διοικητικό του έργο από τον περιφερειακό διευθυντή και ως προς το επιστημονικό-παιδαγωγικό από αρμόδιο σύμβουλο του τμήματος αξιολόγησης του ΠΙ.

Οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές των σχολείων σε περίπτωση που δε συμφωνούν με την αξιολογική έκθεση τότε έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν νέα αξιολόγηση από τριμελή επιτροπή, που συγκροτείται με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης. Οι προϊστάμενοι γραφείων μπορούν με τη σειρά τους να ζητήσουν νέα αξιολόγηση από πενταμελή επιτροπή, που συγκροτείται με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ